عصر بازار

پالس‌های مثبت ارزی در بازار سهام

عصر اعتبار- مدیرعامل کارگزاری بانک ملت با اشاره به پالس‌های مثبت ارزی در بازار سهام گفت: صندوق سرمایه‌گذاری در دارایی مالی ارزی می‌تواند بهترین مدخل ورود سرمایه‌گذاران غیرحرفه‌ای به بازار ارز باشد.

پالس‌های مثبت ارزی در بازار سهام
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، علیرضا تاجبر در خصوص راه اندازی صندوق ارزی بازار سرمایه گفت: باید توجه داشت که ورود ابزارهای مشتقه مبتنی بر ارز به بازار سرمایه، نیاز بازار را به کلی رفع نمی‌کند، چراکه پیچیدگی و تخصصی بودن این ابزارها، سرمایه‌گذاری در آن را ملزم به دارا بودن دانش و تجربه می کند.

    تاجبر در خصوص اثرات مثبت راهاندازی این صندوق گفت: صندوق سرمایه‌گذاری در دارایی مالی ارزی می‌تواند بهترین مدخل ورود سرمایه‌گذاران غیرحرفه‌ای به بازار ارز باشد. این صندوق با گردآوری وجوه از سرمایه‌گذاران، وجوه حاصل را در دارایی‌هایی مبتنی بر ارز سرمایه‌گذاری می‌کند.

    وی افزود: یکی از مواردی که همواره مورد توجه دارندگان سرمایه قرار می‌گیرد، یافتن محلی کم ریسک برای سرمایه‌گذاری است. این در حالی است که تجربه نشان داده ارز در ایران نوعی دارایی کم‌ریسک به شمار می‌رود. بر این اساس با راه‌اندازی صندوق‌های ارزی، آپشنی مناسب در اختیار بازار سرمایه‌ قرار می‌گیرد تا این نقدینگی را جذب کند.

    تاجبر همچنین گفت: توسعه حضور سرمایه‌گذاران چه داخلی و چه خارجی در بازار سرمایه مستلزم پوشش ریسک نرخ ارز است. اینجاست که ضرورت تشکیل صندوق‌های سرمایه‌گذاری ارزی احساس می‌شود. به عبارتی دیگر صندوق‌های ارزی می‌توانند از طریق ایجاد ابزار مشتقه، ریسک قیمت ارز را مدیریت کرده و به نوعی ریسک سرمایه‌گذاران، ناشی از نوسان نرخ ارز را پوشش دهند.

    تاج بر همچنین بیان کرد: در این صندوق ها آورده سرمایه‌گذاران می‌تواند ارزی یا ریالی باشد و صندوق این وجوه را در اوراقی مانند گواهی سپرده ارزی، اوراق مشتقه مبتنی بر ارز، اسناد تعهد پرداخت بانکی ارزی، اوراق مشارکت، اوراق صکوک و هر نوع سپرده‌گذاری ارزی یا ریالی نزد بانک‌ها سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

    مدیرعامل کارگزاری بانک ملت با تاکید بر افزایش سطح علمی سهامداران در خصوص ابزارهای مختلف بیان کرد: در جهت تشکیل صندوق سرمایه گذاری ارزی و موفقیت آن در بازار سرمایه، سازمان بورس علاوه بر همراهی بانک مرکزی و معرفی درست این صندوق، اقدام مهم دیگری را باید به انجام رساند و آن راه اندازی طیف کامل ابزارهای مشتقه مبتنی بر ارز است، چرا که موفقیت این صندوق مستلزم اجرای استراتژی های مالی است و این امر بدون وجود تمام ابزارهای مشتقه امکانپذیر نخواهد بود.

    وی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: تجربه جهانی در خصوص راه‌اندازی ابزارها و صندوق‌های بر پایه ارز بسیار موفقیت آمیز بوده است. با استفاده از این اهرم بخش قابل توجهی از تقاضا و نیاز سرمایه‌گذاران و پوشش دهندگان ریسک رفع می‌شود. واقعیت این است که بدون این ابزارها همواره باید منتظر نوسانات غیرعادی در بازار ارز باشیم و از طرف دیگر ورود جدی سرمایه گذار خارجی به اقتصاد ایران بدون تعبیه ابزارهای پوشش ریسک نوسان نرخ ارز بسیار بعید است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو