عصر بازار

رئیس اتاق مشترک ایران و عراق:

ضرورت ایجاد بانک مشترک ایران و عراق برای مبادلات ۸ میلیارد دلاری

عصر اعتبار- رئیس اتاق مشترک ایران و عراق، حجم صادرات تهران به بغداد را ۸ میلیارد دلار اعلام کرد و ایجاد بانک مشترک بین دو کشور را لازم و ضروری دانست.

ضرورت ایجاد بانک مشترک ایران و عراق برای مبادلات ۸ میلیارد دلاری
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، یحیی آل اسحاق درباره پیشنهاد تاسیس بانک مشترک بین ایران و عراق و موانع پیش روی آن، گفت: ایجاد بانک مشترک بین دو کشور برای تسهیل  مراوادات دو جانبه ضروری و حتما امکان پذیر است.

    وی، مهم ترین مانع برای تشکیل این بانک را عزم و اراده طرفین اعلام کرد و افزود: نه طرف ایرانی و نه طرف عراقی، عزم چندانی برای تاسیس بانک مشترک ایران و عراق ندارند و من هر دو طرف را به یک اندازه مقصر می دانم.

    عضو اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: بانک های مرکزی ایران و عراق چندین جلسه مشترک با یکدیگر داشته اند و من هم در تعدادی از آنها حاضر بوده ام؛ این جلسات منجر به موافقت نامه هایی شد اما متاسفانه عزم جدی برای اجرایی کردن بسیاری از توافقات وجود ندارد.

    آل اسحاق به بیان موانع هر دو طرف برای تاسیس بانک مشترک پرداخت و گفت: حل مسائل بانکی باید جزء اولویت های اصلی اقتصاد ایران باشد زیرا در بدترین شرایط 8 میلیارد دلار صادرات به عراق داریم.

    وی، عراق را دومین کشور از نظر تجاری با ایران بعد از چین عنوان کرد و توضیح داد: صادرات ایران به عراق بسیار متفاوت از صادرات به چین است زیرا بیشتر صادرات ایران به چین را محصولات پتروشیمی تشکیل می دهد ولی تجار ایرانی از رب گوجه فرنگی تا مصالح ساختمانی به عراق صادر می کنند که اشتغالزایی بالایی دارد.

    رئیس اتاق مشترک ایران و عراق گفت: حسن روحانی رئیس جمهوری، اسحاق جهانگیری معاون اول و محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهوری بر حل مشکلات بانکی بین ایران و عراق برای توسعه صادرات تاکید دارند ولی این موضوع همچنان در حاشیه قرار گرفته است.

    آل اسحاق درباره استفاده از تجربه بانک های مشترک ایران با افغانستان و ونزوئلا در ایجاد بانک مشترک با عراق، اظهار داشت: حتما باید از این تجربه استفاده کرد زیرا نباید برخی از موارد تجربه و شکست خورده بار دیگر تجربه شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی