عصر بازار

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس:

عملکرد بازار بدهی نباید برخلاف بازار پول باشد

عصر اعتبار- رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه دولت باید یکپارچه تصمیم بگیرد، گفت: عملکرد بازار بدهی نباید برخلاف بازار پول باشد.

عملکرد بازار بدهی نباید برخلاف بازار پول باشد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، محمدرضا پورابراهیمی صبح امروز (یکشنبه) و در اولین همایش ملی مولدسازی و مدیریت دارایی های دولت که در مرکز همایش های بین المللی رازی در حال برگزاری است، با بیان این مطلب افزود: امروز ما در تلاش هستیم تا نرخ سود بانکی را کاهش دهیم ولی از سویی دیگر با سود بیشتر بازار بدهی همه این تلاش ها به هدر خواهد رفت.

    نماینده کرمان در مجلس گفت: اهمیت مدیریت دارایی دولت بر کسی پوشیده نیست و باید به عنوان یکی از موضوعات مهم در دستور کار همه بخش ها و سازمان ها در کشور باشد.

    وی افزود: تا به امروز اقدام جدی و عملیاتی انجام نشده اما خوشبختانه امروز به عنوان یکی از مباحث مهم در کشور مطرح شده است. امروز بخشی از چالش های اقتصادی کشور مستقیم و غیر مستقیم به این موضوع ارتباط دارد.

    رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: امروز در کشور بودجه با استقراض در حال بسته شدن است و شاید این موضوع با توجه به این شرایط برای دولت مهم شده است اما کاش زودتر در این زمینه اقدام شده بود؛ اگر اقتصاد کشوری دارایی وجود داشته باشد اما متناسب با یازده واقعی عمل نکند، عدم النفع خواهد داشت.

    پورابراهیمی خاطرنشان کرد: متوسط نرخ بازده دارایی های وقفی، کمتر از 5 درصد است حال این موضوع را به دارایی های کل کشور تعمیم دهیم و به این نتیجه خواهیم رسید که دولت بزرگ‌ترین هزینه فرصت را در کشور داریم؛ اکنون بودجه جاری دولت 85 درصد بودجه کل کشور را دارد و به جایی می رسیم ک دولت بودجه را فقط برای اداره خود تهیه  و ارائه می‌کند.

    وی با بیان اینکه مهم‌ترین اقدام در اقتصاد کشور رسیدگی به میزان دارایی های دولت است، ادامه داد: مجلس آماده است تا در اسرع وقت هرگونه بررسی و قانونی را ک برای مولدسازی و رسیدگی به دارایی های دولت لازم است انجام دهد.

    نماینده کرمان تصریح کرد: اولین اقدام دولت باید شناسایی اموال دولت باشد، سپس بررسی واگذاری این اموال به بخش خصوصی و انتفاع حاصل از آن است.

    پور ابراهیمی با بیان اینکه ما از اقدام دولت برای شناسایی اموال و ارزش گذرای حمایت و استقبال می کنیم، اظهار داشت: برای شفافیت در اقتصاد ایران هر دستگاهی برای شناسایی اموال خود اقدام کند تا به شفافیت در اقتصاد کشور کمک شود در اقتصاد کشور هیچ دستگاه و بخشی از شفاف سازی مستثنی نیست.

    وی تصریح کرد: در زمینه بازار بدهی پیشنهادهای شده است که به نفع دولت است و باید به تصمیم مشخصی تبدیل شود.

    رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه امروز شرایط اداره کشور سخت است و هرچه سریعتر این پروژه عملیاتی شود به نفع اقتصاد کشور است، گفت: بخشی از رکود فعلی اقتصاد ناشی از عدم اجرای تعهدات دولت است.

    پورابراهیمی در پایان گفت: با تعیین تکلیف دارایی ها و اموال دولت می‌توان بخش زیادی از بودجه عمومی دولت را پوشش داد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی