عصر بازار

برای خانه‌دار شدن چقدر اوراق وام از بورس بخریم؟

عصر اعتبار- با توجه به نرخ تورم و سود مرکب دوره ۱۲ ساله، دریافت تسهیلات مسکن با اوراق فقط برای افرادی مفید است که با توجه به یافتن مسکن مورد نیاز خود، به سرعت پای معامله خواهند رفت و برای خانه دار شدن عجله دارند.

برای خانه‌دار شدن چقدر اوراق وام از بورس بخریم؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از فارس، اطلاعات دریافتی از فرابورس ایران نشان می‌دهد، قیمت اوراق حق تقدم دریافت تسهیلات مسکن (هر ورقه به ارزش 500 هزار تومان) هم اکنون در بالاترین قیمت به 82 هزار و 699 تومان رسیده است. کمترین نرخ برای هر یک از این اوراق نیز هم اکنون به مبلغ 30 هزار و 790 است.

    بر اساس این گزارش، با دریافت تسهیلات 110 میلیون تومانی بانک مسکن از طریق خرید اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن در فرابورس باید طی دوازده سال و با نرخ سود 17.5 درصد ماهانه یک میلیون و 831 هزار و 926 تومان قسط این تسهیلات را به بانک مسکن باز گرداند.

    نکته قابل تامل اینکه سود کل این تسهیلات در پایان دوره 12 ساله به 153 میلیون و 797 هزار و 302 تومان می رسد که با احتساب اصل مبلغ وام باید در مجموع مبلغ 263 میلیون و 797 هزار و 302 تومان به بانک مسکن بازگردانده شود.

     زوج های تهرانی با خرید 220 برگ از اوراق تسهیلات مسکن می‌توانند تا سقف 110 میلیون تومان وام مسکن و جعاله مسکن دریافت کنند.

    بنابراین زوج های تهرانی برای دریافت وام 110 میلیون تومانی مسکن با توجه به متوسط 78 هزار و 500 تومانی قیمت هر ورقه از اوراق تسهیلات مسکن، باید به طور متوسط 17 میلیون و 270 هزار تومان صرف خرید 220 برگ اوراق تسهیلات مسکن نمایند.

    به این ترتیب دریافت چنین رقمی به عنوان تسهیلات مسکن با توجه به نرخ تورم و همچنین نرخ سود مرکب دوره 12 ساله بازپرداخت آن فقط برای آن دسته از افرادی می‌تواند مفید باشد که با توجه به یافتن مسکن مورد نیاز خود به سرعت پای معامله خواهند رفت و برای خانه دار شدن عجله دارند.

    اوراق تسهیلات مسکن توسط بانک مسکن منتشر شده و قابلیت معامله در فرابورس ایران را دارد. ارزش اسمی هر برگ 500 هزار تومان و مدت اعتبار اوراق تسه حداکثر تا دو دوره شش ماهه قابل تمدید است.

    این اوراق با توجه به اینکه چقدر تا زمان اعتبار آن زمان باقی مانده دارای قیمت متفاوتی است. در صورتی که مدت اعتبار این اوراق به اتمام رسیده و دارنده اوراق از تسهیلات آن استفاده نکند، نماد معاملاتی آن متوقف خواهد شد و وجوه پرداختی برای خرید اوراق به دارنده اوراق بازپرداخت نخواهد شد.

    این اوراق پانزدهم هر ماه از طرف بانک مسکن به دارندگان « حساب سپرده ممتاز» اختصاص داده می‌شود و بعد از طی مراحل قانونی و سپرده شدن نزد مرکز سپرده‌گذاری بورس اوراق، نماد معاملاتی آن در اول ماه بعد در فرابورس بازگشایی و قابلیت معامله پیدا می‌کند.

    هر برگه از این اوراق نماینده 5 میلیون ریال تسهیلات بانک مسکن جهت احداث، خرید و تعمیر واحد مسکونی بدون نیاز به سپرده گذاری در چارچوب ضوابط بانک مسکن است.

    نماد معاملاتی این اوراق در فرابورس با نماد تسه شناخته می شود که مخفف تسهیلات و اعداد سال و ماه صدور است.

    اعتبار هرنماد از زمان صدور دوسال می باشد که بانک بانک مسکن در شرایط خاص حداکثر تا دو دوره 6 ماهه قابل تمدید است.

    علت تفاوت قیمت نماد های اوراق تسهیلات مسکن زمان اعتبار باقیمانده آنها است و هرچه اعتبار باقیمانده بیشتر باشد، طبیعتاً قیمت آن بیشتر می باشد .

    اوراق تسهیلات مسکن تا یک ماه بعد از پایان اعتبار (دوسال از تاریخ انتشار) قابلیت دریافت وام دارد و بعد از آن هیچ گونه ارزشی ندارد.

    بر اساس این گزارش هر متقاضی اوراق تسه باید قبل از اقدام به خرید اوراق ، جهت اطلاع از ضوابط پرداخت وام و شرایط متقاضی و ملک مورد نظر و بازپرداخت تسهیلات و مدارک مورد نیاز به بانک مسکن مراجعه نماید، زیرا برای جلوگیری از سودجویی های احتمالی، اوراق تسهیلات مسکن از 2 تا 4ماه بعد از تاریخ خرید  قابل فروش  نیست.

    البته این محدودیت برای نمادهایی که کمتر از 4 ماه از اعتبار آنها باقی مانده، اعمال نخواهد شد.

    نماد تسه های قبل از آبان ماه سال 1394 قدیمی محسوب شده و سقف تسهیلات قابل پرداخت آن 350میلیون ریال می باشد و مازاد بر آن باید اوراق نماد تسه آذر ماه 94 به بعد خریداری شود.

    خرید و فروش اوراق تسه یا از طریق مراجعه به کلیه شعب شرکت های کارگزاری در سراسر کشور و یا از طریق مراجعه به کلیه شعب بانک مسکن که به عنوان نماینده کارگزاری این بانک امکان خرید و فروش اوراق تسه را دارند انجام می‌شود.

    شرکت کارگزاری بانک مسکن تنها کارگزاری است که با هماهنگی‌های با بورس و بانک مسکن  محدودیتی در تعداد خرید اوراق در یک روز را  ندارد اما سایر کارگزاری ها درصورت خرید بیش از سقف تسهیلات مصوب یک واحد مسکونی ، به نام یک کد معاملاتی بورسی، معامله آنها پایان روز از طرف ناظر بازار فرابورس باطل می‌شود.

    کارمزد خرید این اوراق 0٫0049 و کارمزد فروش آن 0٫0024 می باشد که بصورت صددرصد مکانیزه از طرف فرابورس محاسبه و طی فایل خرید و فروش جهت ثبت به کارگزاری ها منتقل می شود.

    باید دانست تسویه وجه فروش اوراق تسهیلات مسکن D+3 یا  سه روزکاری بعد از تاریخ فروش است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی