عصر بازار

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق:

بورس کالا یکی از مسیرهای ورود به بازار عراق است

عصر اعتبار- دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق گفت: با رونمایی از سایت عربی بورس کالا، این بورس آمادگی خود را برای ارائه سرویس و خدمات به بازار عراق اعلام کرد تا زمینه برای حضور تجار و خریداران کالاهای عراقی در بورس ایران و یا فعال شدن تابلوی بورس کالای ایران در عراق، خریداران بتوانند بدون واسطه از تولید کنندگان اصلی ایران خرید کنند.

بورس کالا یکی از مسیرهای ورود به بازار عراق است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۶:۰۰

     

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از سنا، حمید حسینی در خصوص حضور محصولات صادراتی ایران در بورس کالای عراق، گفت: باید از هر امکان و ابزاری برای توسعه و حضور در بازار عراق استفاده کنیم زیرا ایران حضور سیاسی و امنیتی پررنگی درعراق داشته و در همه تحولات عراق نقش داشته است لذا در بخش اقتصاد بازارعراق نیز باید حضور پررنگی داشته باشد.

    وی افزود: عراق با صادرات بیش از 3.5 میلیون بشکه نفت در روز کشور غنی و ثروتمندی است اما بیش از 90 درصد کالاهای مورد نیاز خود را وارد می کند زیرا در 40 سال گذشته درگیر جنگ ، ناامنی و بی ثباتی بوده و تمام زیرساخت های آن از بین رفته است به طوری که جنگ های متعدد رمق اقتصادی عراق را گرفته و آن را به یک کشور وارداتی تبدیل کرده است.

    وی ادامه داد: در این شرایط رقابت بین کشورهای عربی، ترکیه و ایران برای حضور در بازار عراق وجود دارد و همه کشورها در تلاشند تا حضور خود را در این بازار پررنگ تر کنند اما ایران با توجه به مشترکات فرهنگی و سیاسی زیادی که با این کشور دارد و همچنین به دلیل ظرفیت های خالی موجود در اقتصاد، باید بتواند بخشی از این ظرفیت ها را به نیازهای مردم عراق وصل کند که این کار هم به نفع عراق بوده و هم به اشتغال ملی و اقصاد مقاوتی کمک می کند.

    حسینی ادامه داد: در این راستا همه سازمان ها و ارگان ها تلاش می کنند که در این بازار نقش آفرینی کنند که اخیرا در همایش بزرگ تجارت ایران و عراق، بورس کالای ایران به تشریح کارکردهای خود برای تجار عراقی پرداخت و از سایت عربی خود نیز رونمایی کرد. به این ترتیب این بورس آمادگی خود را برای ارائه سرویس و خدمات به بازار عراق اعلام کرد تا با حضور تجار و خریداران کالاهای عراقی در بورس ایران و یا فعال شدن تابلو بورس کالای ایران در عراق، خریداران بتوانند بدون واسطه از تولید کنندگان اصلی ایران خرید کنند.

    دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق تصریح کرد: البته عملیاتی شدن این کار با توجه به از بین رفتن تمامی زیرساخت های کشورعراق و پایین بودن زیرساخت های بانکی و بیمه ای، اندکی زمان بر است ولی با پیشرفت های چشمگیری که در حوزه آی تی مشاهده می کنیم، مبادلات کالاها از طریق بورس بیش از پیش امکان پذیر شده و منافع مشترک زیادی به دنبال دارد.

    وی در پاسخ به این سوال که همکاری بورسی ایران و عراق در بورس کالا چه الزاماتی دارد گفت: مهم ترین الزام همکاری این است که زیرساخت های لازم برای این کار درعراق فراهم شود تا بعد از مبادله کالا، نقل و انتقال پول به صورت الکترونیکی و از طریق سیستم بانکی صورت بگیرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی