عصر بازار

پیامدهای مهاجرت و تاثیر آن بر اقتصاد اشتغال ایران

عصر اعتبار- معاون اداره کل اشتغال اتباع خارجی وزارت تعاون , کار درباره مهاجرت بین‌المللی و تاثیر آن بر اقتصاد اشتغال کشور گفت: مهاجرت مهم‌ترین نوع تحرک جمعیت به حساب می‌آید که دارای تنوع بسیار چشمگیری است.

پیامدهای مهاجرت و تاثیر آن بر اقتصاد اشتغال ایران
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از  ایسنا، بهمن عباسی اظهار کرد: به طور معمول آن دسته از افرادی که از تمکن مالی برخوردارند، به شیوه‌های غیرقانونی و نامنظم مهاجرت نمی‌کنند، چرا که شرایط برای مهاجرت قانونی این افراد فراهم است؛ اما در مقابل قشر ضعیف برای رسیدن به شرایط بهتر زندگی حاضر هستند برای رسیدن به کشور مقصد به این شیوه‌ها متوسل شوند.

    وی به تشریح انواع مهاجرت و چرایی آن پرداخت و درباره آمارهای مهاجرت‌کنندگان به کشور ایران، ادامه داد: بیشترین مهاجرانی که طی سال‌های 1990 تا 2013 به ایران آمده‌اند از کشور افغانستان با تعدادی بیش از دو میلیون و 300 هزار نفر در سال 2013 را شامل می‌شود.

    این کارشناس خبره بازار کار ادامه داد: کشورهایی نظیر عراق، پاکستان، آذربایجان، ترکمنستان، ارمنستان و ترکیه در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

    عباسی همچنین ضمن تشریح قوانین مهاجرت بر پیامدهای مهاجرت بر اقتصاد کشور اشاره و بیان کرد: پیامدهای مهاجرت بر اقتصاد مهاجرت به خودی خود آثار اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی متعددی در کشورهای مهاجرت فرست و مهاجرت پذیر دارد.

    وی با اشاره به پیامدهای مثبت و منفی مهاجرت در کشورهای مهاجرت پذیر، اظهار کرد: تامین نیروی کار بدون صرف هزینه‌های تربیت نیروی انسانی و استفاده از مهاجران برای کارهای سخت از جمله پیامدهای مثبت ابن مقوله است.

    این کارشناس خبره بازار کار با تاکید بر این که پیامدهای منفی مهاجرت در کشورهای مهاجرت پذیر بیشتر از پیامدهای مثبت است، اظهار کرد: افزایش جمعیت، کم شدن دستمزد کارگران محلی، اشاعه بیماری‌هایی که ممکن است مهاجران به آنها مبتلا باشند و رو به رو شدن با دشواری‌هایی در محل جدید از جمله پیامدهای منفی مهاجرت در کشورهای مهاجرت پذیر است.

    عباسی دشواری‌های پس از مهاجرت را پذیرفته  نشدن در آن جامعه، ندانستن زبان مکالمه و نگارش، تطبیق ناپذیری با محیط جدید، بروز رفتارهای ضد اجتماعی، مغایرت آموزش‌های جدید با آموزش‌های سنتی خانواده، تخطی از قانون و افزایش مشکلات و بیماری‌های روانی عنوان کرد.

    معاون اداره کل اشتغال اتباع خارجی وزارت متبوع از عمده ‌ترین پیامدهای اقتصادی مهاجرت‌ها را تفاوت دستمزدها و شرایط کاری مهاجران با کارگران بومی خواند که نوعی دوگانگی بازار کار را پیش می‌آورد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو