عصر بازار

ضرورت اصلاح نظام بانکی برای استفاده از پول الکترونیک

عصر اعتبار- اگرچه ارز مجازی راهی برای دور زدن تحریم های اقتصادی بین المللی محسوب می شود ولی در کشورما بدون اصلاح نظام مالی این امکان وجود نخواهد داشت.

ضرورت اصلاح نظام بانکی برای استفاده از پول الکترونیک
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، ارز دیجیتالی ، ارزی است که از رمزنگاری غیرقابل هک و پیگیری برای انتقال در اینترنت استفاده می‌شود. ارزهای دیجیتال از فناوری غیرمتمرکز استفاده می کنند و به کاربران امکان پرداخت امن و ذخیره پول را بدون نیاز به ثبت نام یا استفاده از بانک ها و سازمان های واسطه می دهند. در سال 2009 بیت‌کوین، اولین ارز دیجیتالی رمز پایه به‌صورت عملیاتی آغاز به کار کرد. رشد سریع استفاده از بیت‌کوین موجب شد طی کمتر از دو سال، سیاست‌گذاری بیت‌کوین در مرکز توجه سیاست‌گذاران کشورهای مختلف قرار بگیرد.از مزیت های این پول های مجازی، این است که هیچ کشوری نمی‌تواند رویه سازمانی این ارز ها را تعیین کنند. حال با رونق استفاده از این نوع پول‌ها برخی گمانه زنی‌ها مبنی بر جایگزینی پول‌های دیجیتال با دلار و سایر ارزهای رایج در دنیا وجود دارد، در همین راستا «دمیتریوف» در حاشیه اجلاس کشورهای بریکس در «شیامن» چین به خبرنگاران گفت که بکارگیری ارز دیجیتالی بریکس می تواند جایگزین دلار آمریکا و سایر ارزها برای تسویه حساب در میان کشورهای عضو شود. کمیته دارایی کشورهای بریکس، در حال بحث و گفتگو برای ایجاد یک ارز مجازی مشترک میان خود کشورهای عضو است. توصیه به استفاده از بیت کوین حتی از طرف بانک بین‌المللی پول، انجام گرفت. «کریستین لاگارد» رییس صندوق بین المللی در جایی اشاره کرد که به جای اینکه برخی از کشورها، دلار انتخاب کنند، باید از ارزهای مجازی استفاده کنند.این درحالی است که گردش مالی 28مهر 1396 بیت کوین 3میلیارد دلار بوده است.
    پول مجازی راهی برای دور زدن تحریم های مالی بین المللی

    علی حیدری استاد دانشگاه و کارشناس ارز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصاد باشگاه خبرنگاران جوان گفت: ارزهای دیجیتالی یا مجازی به دارندگان اجازه می‌دهدکه پول خود را به راحتی و بدون نگرانی از در دسترس قرار گرفتن اطلاعات شخصی و حساب بانکی شان در اینترنت جابجا کنند. راحتی استفاده از این امکان، آزادی از نظارت مستمر کشورها و بانکهای مرکزی باعث شده که این ابزارها از طرف شهروندان در جای جای نقاط مختلف جهان به کار گرفته شود.

    وی با تاکید بر ضرورت اصلاحات مالی برای استفاده از ارزهای مجازی گفت: نظام مالی در مرحله اول نیازمند اصلاح داخلی برای استفاده از مناسبات مالی بین‌المللی است. اگر نظام مالی کشور به روز شود، می‌توان انتظار داشت که ارزهای دیجیتالی بر مبادلات اقتصادی ایرانیان تاثیر گذاشته و امکان مبادلات آزاد و راحت برای هر ایرانی را فراهم کند.

    این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان رفتار متفاوت کشورها در قبال ارزهای مجازی، گفت: هم اکنون بسیاری از دولت ها در سراسر جهان برای تنظیم و تعریف مناسب برای بیت کوین و دیگر ارزهای مجازی به سختی تلاش می‌کنند. واکنش‌ ها به ارز‌ مجازی شاهد مخالفت کشورهایی نظیر چین و باموافقت نسبی کشورهایی مانند هند و روسیه در نوسان است.البته در این بین برخی از دولت ها قوانین سختگیرانه تری را اجرا می کنند و برخی از کشورها نیز استفاده بی قانون و ضابطه از ارز رمزنگاری فراهم کرده اند که این امر می تواند برای مصرف کنندگان گیج کننده باشد.

    حیدری با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور اضافه کرد: شرکت‌های سرمایه گذاری و تولیدی بسیار زیادی حاضر به همکاری با ایران کار هستند ،از این رو تنها مسئله باقی مانده نحوه انتقال وجوه است که این مانع بزرگ بر سر راه رشد اقتصادی کشور را می‌توان با ارزهای مجازی و بیت کوین حل کرد. ایرانی ها با استفاده از بیت کوین می‌توانند به راحتی پول  خود را به دلار تبدیل کرده و در خارج نگه‌ دارند، افزون بر این، مبادلات بیت کوینی به دلیل اینکه از یک سرور مرکزی صادر نمی‌شود، قابل ردیابی نیست و لذا نمی‌توان حسابها را شناسایی و تحریم کرد. کاربران خصوصی با استفاده از ارز مجازی حتی می توانند از طریق تلفن همراه، به صورت مستقیم برای خانواده خود پول بفرستند و تنها کارمزد باقیمانده، هزینه ای است که از طریق تبادلات ارزی محاسبه می شود.

    علی حیدری درمورد قول‌هایی که درمورد تبعات ارزهای مجازی و از جمله بیت کوین گفته می‌شود، بیان کرد: تا اینجا رویه این ارزها تبعیت کردن از میدان عرضه و تقاضا بوده است و باعث مناسبات اقتصادی گسترده اقتصادی شده است. بسیاری از منتقدان بیت کوین را متهم به فراهم کردن بستری برای استفاده تبهکاران به منظور اقدامات خلاف و غیر قانونی کرده اند، درحالی که ارزهای مجازی در کنار مزایا، معایبی هم دارد و علاوه بر آن هنوز هم پول نقد بهترین ابزار برای استفاده خلافکاران برای پولشویی است. علاوه بر آن ،از زمان ابداع بیت کوین در سال 2009، پول دیجیتال با طیفی از فعالیت های غیرمجاز، از جمله پول شویی، تامین مالی گروه های تروریستی، و گریز از تحریم ها مرتبط بوده است که البته یکی از مزایای عمده پول الکترونیک همین استفاده از آنها برای دور زدن تحریم های اقتصادی بین المللی است.

    وی در پایان با تاکید بر آینده خود نوآوری در حوزه مالی به رشد ارزهای مجازی پرداخت و گفت: ارزهای مجازی هنوز برای استفاده عموم، مقداری پیچیده‌اند، اما افزایش ارتباطات مجازی باعث می‌شود که ارزهای مجازی آینده مبادلات مالی و اقتصادی بین المللی را در اختیار بگیرند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو