عصر بازار

اوضاع کسب‌ و کار در بهار ۹۶

عصر اعتبار- نتایج جدیدترین ارزیابی از وضعیت کسب و کار در بهار سال جاری نشان دهنده بهبود این شاخص نسبت به فصل زمستان ۹۵ است.

اوضاع کسب‌ و کار در بهار ۹۶
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، نتایج پایش ملی محیط کسب‌ و کار ایران که طبق ماده 4 قانون بهبود مستمر محیط کسب‌ و کار، از سوی اتاق ایران با همکاری اتاق های تعاون و اصناف ایران انجام شده، نشان می‌دهد که در بهار 1396 عدد شاخص ملی کسب‌ و کار به 5.69 رسیده که اندکی بهتر از زمستان 1395 است.

    در این پایش که سومین گزارش فصلی است با رویکرد تلفیق داده های پیمایشی با داده های آماری بر اساس نظریه عمومی کارآفرینی شین ارایه شده، نمره 10 بدترین ارزیابی است و هرچه رقم پایین‌تر باشد، نشان‌ دهنده بهبود محیط کسب‌ و کار است؛ بنابراین نمره 5.69 که برای وضعیت شاخص ملی کسب‌ و کار در فصل بهار ارزیابی شده، اندکی بهتر از وضعیت این شاخص در ارزیابی زمستان 1395 با میانگین 5.83 بوده است.

    در این گزارش، داده های پیمایشی حاصل از ادراک سنجی از وضعیت مؤلفه های محیط کسب و کار کشور در بهار 1396، از 1700 فعال اقتصادی زیرمجموعه سه اتاق و با استفاده از آمارگیری تلفنی با کمک رایانه و تکمیل پرسشنامه الکترونیکی صورت گرفته و داده های آماری نیز از منابع آماری رسمی کشور تهیه و مورد استفاده قرار گرفته اند.

    این ارزیابی بیانگر آن است که از نظر فعالان اقتصادی مشارکت‌ کننده در این پایش، وضعیت اکثر مؤلفه‌های مؤثر بر  محیط کسب و کار ایران در بهار 1396، تا حدودی مساعدتر شده است.

    وضعیت مولفه‌های فضای کسب‌ و کار

    در بهار 1396، فعالان اقتصادی مشارکت‌ کننده در این پایش، سه مؤلفه: 1- دشواری تأمین مالی 2- رویه‌ های غیرمنصفانه و ناعادلانه ممیزی و دریافت مالیات و 3- بی‌ ثباتی و غیرقابل پیش ‌بینی بودن قیمت‌ ها (مواد اولیه و محصولات) را نامناسب‌ترین و سه مؤلفه : 1- محدودیت‌ دسترسی به برق، 2- محدودیت‌ دسترسی به سوخت (گاز، گازوئیل و...) و 3- محدودیت‌های دسترسی به ارتباطات (تلفن همراه و اینترنت) را مناسب‌ترین مؤلفه‌های محیط کسب و کار کشور نسبت به سایر مؤلفه‌ها ارزیابی کردند.

    بر اساس یافته‌های این طرح در بهار 1396، استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمانشاه و خوزستان به ترتیب دارای بدترین وضعیت محیط کسب ‌و کار و استان‌های فارس، گیلان و خراسان رضوی به ترتیب دارای بهترین وضعیت محیط کسب‌ و کار نسبت به سایر استان‌ها ارزیابی شده‌اند.

    براساس نتایج این پایش در بهار 1396، وضعیت محیط کسب ‌و کار در بخش کشاورزی در مقایسه با بخش‌های صنعت و خدمات مناسب‌تر ارزیابی شده است. در بین رشته فعالیت‌های اقتصادی، رشته فعالیت‌های: 1- آموزش، 2- عمده فروشی و خُرده فروشی، تعمیر وسایل و ...(صادرات و واردات) و 3- ساختمان، به ترتیب دارای بدترین وضعیت کسب‌ و کار و رشته فعالیت‌های: 1- سلامت انسان و مددکاری اجتماعی، 2- اطلاعات و ارتباطات و 3- فعالیت‌های حرفه‌ای، علمی و فنی، به ترتیب بهترین وضعیت کسب‌ و کار را در مقایسه با سایر رشته فعالیت‌های اقتصادی در کشور داشته‌اند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی