عصر بازار

نوبخت اعلام کرد؛

لایحه بودجه سال آینده ۱۴ آذر به مجلس می‌رود

عصر اعتبار- سخنگوی دولت از ویژگی‌های بودجه سال ۹۷ خبر داد و گفت: ۱۴ آذر لایحه بودجه سال۹۷ تقدیم مجلس می‌شود.

لایحه بودجه سال آینده ۱۴ آذر به مجلس می‌رود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، محمدباقر نوبخت با تشریح 3 ویژگی بودجه سال آینده، از تخصیص 30 هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی تا اول آبان ماه سال جاری خبر داد و به خبرگزاری خانه ملت گفت: 14 آذر لایحه بودجه سال97 تقدیم مجلس می‌شود.

    نوبخت در خصوص تحقق بودجه عمرانی در سال 96 گفت: تا اول آبان ماه بالغ بر 30 هزار میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی تخصیص بودجه صورت گرفته است. رییس سازمان برنامه، بودجه و محاسبات کشور ادامه داد: این تخصیص از منابع مختلفی که قانونگذار از جمله مبالغ نفتی و اسناد خزانه در نظر گرفته، صورت گرفته و امیدواریم که تا ماه‌های آینده در حدود 44 هزار میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی تخصیص بودجه داشته باشیم.

    وی در خصوص تغییر در ساختار بودجه سال 97 توضیح داد: سه ویژگی برای بودجه سال آینده می‌توان بیان کرد، ابتدا مبنا و مبانی تصویب بودجه هر دستگاه بر اساس قیمت تمام شده‌ای خواهد بود که دستگاه فعالیت می‌کند. این کار چند سال گذشته محاسبه شده و در پیوست 4 قانون بودجه امسال نیز آمده است.

    سخنگوی دولت با بیان اینکه برای بودجه سال96 بر اساس قانون برنامه هدف کمی در نظر گرفته شده بود، ادامه داد: این مقدار هدف با قیمت واحدی که محاسبه کردیم ضرب می‌شود و بودجه دستگاه‌ها و بخش‌ها مشخص می‌شود. به جای اینکه پول دستگاه‌ها را به مرکز یا وزارتخانه بدهیم به هر استان تخصیص داده می‌شود.

    نوبخت توضیح داد: به طور مثال اداره کل آموزش و پرورش اردبیل در استان اردبیل قرار دارد، بنابراین لازم نیست پول را به وزارتخانه بدهیم بلکه بودجه به استان اختصاص داده می‌شود تا شورای برنامه استان با مدیریت استاندار و مدیر سازمان برنامه استان و نمایندگان تصمیم‌گیری کنند و صرفه‌جویی لازم را در نظر بگیرند.

    وی اظهارداشت: بنابراین ویژگی دیگری که برای بودجه سال آینده در نظر گرفته‌ایم تمرکززدایی بودجه دستگاه‌ها است و دستگاه‌ها به صورت ملی بودجه دریافت نمی‌کنند، بلکه بر اساس جغرافیا و منطقه تخصیص بودجه در نظر گرفته می‌شود.

    رییس سازمان برنامه، بودجه و محاسبات در خصوص تخصیص بودجه‌ها عنوان کرد: تخصیص بودجه در سال آینده بر اساس عملکرد و لایحه بودجه سال 97 را یک روز زودتر یعنی 14 آذر به مجلس ارسال خواهد شد. اهدافی است که در نظر گرفته می‌شود نه بر اساس وصول پول به خزانه، در روش سنتی هر مقدار پول وارد خزانه می‌شد به درصد مشخص به دستگاه‌ها پرداخت می‌کردیم که این شکل در سال آینده تغییر می‌کند.

    نوبخت گفت: می‌توانیم بدون اینکه بودجه‌ریزی سال آینده بر مبنای عملکرد، تصویب بر پایه بودجه ریزی بر مبنای صفر و تخصیص بر پایه عملکرد خواهد بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی