عصر بازار

آخرین وضعیت پرداختی‌های سپرده‌گذاران "ثامن الحجج"؛

اخبار تازه از یک منحله بزرگ

عصر اعتبار- مدیرعامل بانک پارسیان که عاملیت تعهدات تعاونی منحله ثامن‌الحجج را برعهده دارد ضمن تشریح آخرین روند تعیین تکلیف سپرده‌گذاران این تعاونی ابرز امیدواری که با تصمیم گیری مسئولان مربوطه و تامین مالی بتوان به زودی پرداخت سپرده‌های بیش از ۳۰۰ میلیون تومان را در دستور کار قرار داد.

اخبار تازه از یک منحله بزرگ
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، ثامن الحجج یکی از بزرگ‌ترین تعاونی‌های اعتباری غیرمجاز در بازار غیرمتشکل پولی بود که از دهه 1380 فعالیت خود را آغاز کرده و به مرور زمان قدرت گرفته بود، اما به هر حال در نتیجه فعالیت‌های خارج از چارچوب و قواعد بانک مرکزی و در روالی بی ضابطه همراه با تخلفات ساختاری، مدیریتی و مالی قدرت ایستادگی را از دست داد و در نهایت در سال 1394 از هم پاشیده شد. این تعاونی بیش از یک میلیون و 250 هزار فقره حساب داشت در نهایت با تصمیم بانک مرکزی و مراجع قضایی برای ساماندهی قرار شد تا مجموعه تعهدات آن از طریق بانک پارسیان به عنوان بانک عامل و کانال بانک مرکزی برای تعیین تکلیف سپرده گذاران ثامن‌الحجج در دستور کار قرار گیرد.

    بر این اساس از بهمن ماه سال 1394 و همزمان با دهه فجر بود که پرداختی مرحله‌ای سپرده‌های کمتر از پنج میلیون تومان در دستور کار قرار گرفت و به ترتیب تا 10 میلیون و 35 میلیون تومان پیش رفت. چندی نکشید که در مهرماه سال 1395 نوبت به تعیین وضعیت سپرده‌های کلان و تا سقف 100 و در ادامه 200 و 300 میلیون تومان رسید. اما تفاوت اینجا بود که در فاز پرداخت سپرده‌های 100 تا 300 میلیونی شرایطی تعریف شد، به طوری که سپرده‌گذاران می‌توانستند به شعب بانک پارسیان مراجعه و وضعیت حساب‌های خود را مشخص کنند، اما پرداختی به آنها به طور کامل انجام نمی‌شد، بلکه مشروط بود، به گونه‌ای که سپرده‌گذاران می‌توانستند هر کدام 35 میلیون تومان از مبلغ سپرده خود را دریافت کنند به شرط اینکه تعهدی مبنی بر عدم مطالبه باقی مانده وجوه خود را طی بازه زمانی مشخصی به بانک پارسیان ارائه کنند تا در این مهلت بانک پارسیان بتواند دارایی‌ها و املاک ثامن الحجج را به وجوه نقد تبدیل کرده و مانده حساب مشتریان تا سقف 100 و 300 میلیون تومان را پرداخت کند.

    بنابراین مهلت 14 تا 17 ماهه‌ای بعد از تعیین وضعیت حساب مشتریان تعریف شد و در ادامه در تیرماه امسال بود که بانک پارسیان انجام تعهد خود در مقابل سپرده‌گذارانی که پیش‌تر تا 35 میلیون تومان  دریافت کرده بودند آغاز کرد. بر این اساس سپرده‌گذاران تا سقف 100 میلیون تومان می‌توانستند با مراجعه به شعب بانک پارسیان و با در دست داشتن تعهدنامه‌ای که در قبال تعیین وضعیت حساب خود در اختیار داشتند، مانده وجوه را دریافت کنند.

    اما در فاصله چند ماه از شروع انجام تعهدات سپرده‌های تا 100 میلیون تومان پیگیری موضوع از کورش پرویزیان مدیرعامل بانک پارسیان- که عاملیت تعهدات موسسه منحله ثامن‌الحجج را بر عهده دارد با توضیحاتی همراه بود.

    پرویزیان گفت که هیات تصفیه‌ای از سمت دستگاه‌های مسئول از جمله  قوه قضاییه، بانک مرکزی و سایر دستگاه‌هی نظارتی شکل گرفت که کلیه مسئولیت‌های قانونی در ارتباط با تعیین تکلیف دارایی‌ها، ‌تسهیلات اعطایی و موضوعات مرتبط را به عهده گرفت و بانک پارسیان نیز تمام ابلاغیه‌های بانک مرکزی را متناسب با جدول زمان‌بندی که اعلام شد، اجرا کردیم بنابراین منتظر هستیم تا بانک مرکزی سقف‌های بالاتر را زودتر از موعد اعلام و بتوانیم تعهدات خود راانجام دهیم.

    وی با اشاره به اینکه تعیین تکلیف سپرده‌گذاران تا سقف 300 میلیون تومان در دستور کار قرار گرفته بود و امیدواریم بتوانیم تعهداتی که قبلا از سوی بانک مرکزی و پارسیان به سپرده‌گذاران داده شده را انجام دهیم، گفت: البته فرآیند پرداخت‌هایی که موعد آنها رسیده در حال انجام است و ارقام 100 میلیون تومانی در حال تکمیل پرداختی هستند.

    مدیرعامل بانک پارسیان یادآور شد: کلیه افرادی که تعیین تکلیف نشده و حدود 5000 مشتری بودند، می‌توانند از شرایط تا سقف 300 میلیونی که بانک مرکزی قبلا اعلام کرده را استفاده کنند.

    پرویزیان درباره پرداخت مبالغ بالاتر از 300 میلیون تومان نیز اعلام کرد: در این رابطه بر اساس نظر هیات تصفیه و ابلاغیه بانک مرکزی اقدام خواهد شد. با این حال امیدواریم با تصمیمی که مسئولان ذیربط می‌گیرند به زودی بتوان سقف را افزایش داد.

    وی در مورد چگونگی تامین منابع برای پرداخت‌ها و اختصاص خط اعتباری نیز توضیح داد: این منابع از وجوه مختلفی تاکنون تامین شده که خط اعتباری بانک مرکزی، وجه نقد خود موسسه، تسهیلات وصولی وهمچنین بخشی هم از سپرده‌هایی که نزد بانک‌ها قرار داشت تامین شده است. همچنین فروش اموال ثامن‌الحجج نیز راه دیگر برای تامین منابع بود ولی کار ساده‌ای نیست.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی