عصر بازار

سکه به کانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بازگشت

عصر اعتبار- در چهارمین روز هفته، دامنه نوسانات دلار تک‌رقمی ماند، ولی سکه تمام بهار آزادی با افزایش نوسانات به کانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بازگشت. روز سه‌شنبه، شاخص بازار ارز ۷ تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و به بهای ۴ هزار و ۲۳ تومان رسید.

سکه به کانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بازگشت
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، به گفته بازیگران باتجربه بازار، روز سه‌شنبه بازارساز تا ساعت 2 بعدازظهر دلاری را به بازار عرضه نکرد؛ این موضوع موجب می‌شد معامله‌گران فردایی تلاش بیشتری برای بالا بردن قیمت دلار انجام دهند. آنها در این مسیر نرخ خرید و فروش در معاملات اعتباری را به انتهای محدوده 4هزار و 30 تومان بردند. حتی قیمت در این معاملات در ساعات انتهایی روز به بالای 4 هزار و 40 تومان رسید.
    در این میان، بازارساز نیز روز سه‌شنبه راه جدیدی برای مدیریت نوسانات دلار در بازار داخلی در پیش گرفت. به باور فعالان، در چهارمین روز هفته میزان عرضه حواله درهم ازسوی صرافی‌های بانکی افزایش یافت و آنها از این طریق سعی می‌کردند دامنه نوسانات دلار را مدیریت کنند. نرخ حواله درهم و دلار به طور سنتی با یکدیگر رابطه مستقیم دارند و افزایش یکی منجر به رشد دیگری می‌شود. روز سه‌شنبه به‌نظر می‌رسید تقاضا برای خرید درهم در بازار افزایش پیدا کرده است و همین موضوع موجب شد که بازارساز با عرضه مناسب مانع از افزایش دامنه نوسانات شود. در این میان، بازارساز میزان عرضه دلار خود در بازار داخلی را کاهش داد. حتی برخی معامله‌گران عنوان کردند که تا ساعت 2 بعدازظهر عرضه دلار خاصی در بازار وجود نداشت. در این شرایط، برخی فعالان، افزایش تقاضا و تحرکات معامله‌گران آتی را دو عاملی دانستند که به رشد قیمت کمک کردند. آنها باور داشتند که محرک درهم هم در رشد قیمت اثر داشت ولی با توجه به عرضه بازارساز از میزان این تاثیر کاسته شد.روز سه‌شنبه، در کنار رشد دلار، قیمت یورو نیز افزایش یافت. در دومین روز آبان ماه، یورو 12 تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و به بهای 4 هزار و 810 تومان رسید. بخشی از افزایش یورو ناشی از تقویت جزئی آن در بازارهای جهانی بود.

    در روزی که دلار تنها 2/ 0 درصد افزایش قیمت را تجربه کرد، سکه تمام بهار آزادی رشد بیشتری را به ثبت رساند. روز سه‌شنبه، سکه 12هزار تومان افزایش یافت و به بهای یک میلیون و 310 هزار تومان رسید. این قیمت حدود یک درصد بالاتر از روز دوشنبه بود. سکه در شرایطی از مرز یک  میلیون و 300هزار تومان عبور کرد که سه روز در کانال یک میلیون و 290 هزار تومان نوسان کرده بود. به گفته فعالان، افزایش بهای دلار یکی از عواملی بود که به رشد سکه کمک کرد؛ در این میان، اونس طلا نیز نقش چندانی در رشد قیمت فلز گرانبهای داخلی نداشت؛ اونس روز سه‌شنبه افزایش خاصی را ثبت نکرد ولی با توقف افت آن، معامله‌گران سکه با اطمینان بیشتری وارد موقعیت خرید شدند. به گفته فعالان، بخش زیادی از معامله‌گران بزرگ سکه به دلیل خریدهای سنگین میانه مهر در صورت ماندن سکه زیر مرز یک میلیون و 300 هزار تومان دچار ضرر هنگفت می‌شدند؛ بنابراین تمام تلاش خود را کردند که قیمت را به کانال یاد شده بازگردانند. از طرف دیگر، بخشی از بازیگران بازار باور داشتند، معاملات آتی سکه بیشتر بالای مرز یک میلیون و 300 هزار تومان صورت گرفته است و تحت‌تاثیر همین موضوع بازیگران بزرگ بازار با افزایش خریدها قیمت را بالا آوردند. رشد بهای سکه در حالی رخ داده است که تعداد زیادی از معامله‌گران انتظار داشتند با آغاز ماه صفر میزان تقاضا در این بازار کاهش پیدا کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی