عصر بازار

رییس اتاق ایران پیشنهاد کرد:

تشکیل بلوک اقتصادی کشورهای ساحلی دریای خزر

عصر اعتبار- رییس اتاق ایران گفت: کشورهای حاشیه دریای خزر با توجه به ظرفیت‌هایی که دارند، باید یک بلوک اقتصادی در منطقه ایجاد کنند و همکاری همه‌جانبه با یکدیگر را توسعه دهند.

تشکیل بلوک اقتصادی کشورهای ساحلی دریای خزر
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، غلامحسین شافعی رییس اتاق ایران و اسدالله عسگراولادی رییس اتاق مشترک ایران و روسیه در افتتاحیه شانزدهمین اجلاس شورای همکاری‌های تجاری اتاق‌های بازرگانی و صنعت کشورهای ساحلی دریای خزر (ICBC)، سخنرانی کردند.

    رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اتاق ایران با اشاره به تلاش مسئولان بلندپایه کشورهای ساحلی دریای خزر برای توسعه مناسبات محکم و قابل اعتماد، گفت: دیدار و رایزنی مقامات مسئول در کشورهای ساحلی دریای خزر در سال‌های اخیر بیانگر دیدگاه مثبت آنها برای توسعه همکاری‌هاست و ما بر این باوریم که همگی می‌توانیم با تکیه‌ بر تاریخ و فرهنگ مشترک زمینه این کار را فراهم کنیم.

    شافعی افزود: رویکرد اصولی ایران، مشارکت سازنده با همسایگان، برای تحقق نظم پایدار مبتنی بر امنیت جمعی و حمایت از توسعه کشورهای منطقه و ایجاد پیوندهای متقابل اقتصادی است. وی با بیان اینکه ریشه‌کن کردن خشونت در منطقه بدون تمرکز بر مردم‌سالاری، ارتقای حقوق شهروندی و توسعه اقتصادی میسر نمی‌شود، گفت: بخش خصوصی در جهت ایجاد محیط آرام و بی تنش برای فضای کسب‌وکار، بر حفظ امنیت و تمامیت ارضی کشورها و حق حاکمیت آنها بر سرنوشت خود تأکید دارد.

    رییس پارلمان بخش خصوصی همچنین بهره‌برداری از دریای خزر به‌عنوان نمادی از توسعه و همکاری بین کشورهای ساحلی یاد کرد و این دریا را نیازمند همکاری همه‌جانبه طرف‌های ذینفع با تأکید بر حفظ محیط‌زیست دانست.

    شافعی تصریح کرد: برگزاری منظم اجلاس‌های مشترک بین ملت‌های حاشیه دریای خزر در زمینه تجارت و همکاری‌های اقتصادی فرصت‌های خوبی فراهم می‌کند که با بهره‌برداری از آنها می‌توان در جهت مدیریت و توسعه حمل‌ونقل بین کشورها و ترغیب سرمایه‌گذاری برای توسعه زیرساخت‌ها گام برداشت.

    رییس اتاق ایران ادامه داد: ایجاد امکانات و تسهیلات لازم برای توسعه حمل‌ و نقل ترکیبی دریایی، ریلی و جاده‌ای در قلمرو کشورهای حاشیه دریای خزر مایه استحکام روابط آنها خواهد شد و در حال حاضر زیرساخت‌های این حوزه به‌ قدر کافی در دسترس نیست. شافعی اظهارداشت: کشورهای حاشیه دریای خزر با توجه به ظرفیت‌هایی که دارند، باید یک بلوک اقتصادی در منطقه ایجاد کنند و همکاری همه‌جانبه با یکدیگر را توسعه دهند.

    از ظرفیت ترانزیتی ایران استفاده کنید

    شافعی افزود: ایران با 25 مرز ترانزیتی فعال جاده‌ای، 5 مرز ریلی، 13 بندر تجاری و 10 فرودگاه بین‌المللی می‌تواند با بهره‌گیری کامل از ظرفیت 185 میلیون تنی بنادر خود در سواحل جنوب و شمال، ارتباطات گسترده‌ای در زمینه حمل‌ونقل بین‌المللی برای کشورهای همسایه فراهم کند.

    وی در پایان با اشاره به تحولات مثبت اقتصادی در ایران، اظهار کرد: ایران یکی از مهم‌ترین اقتصادی منطقه در سال‌های آینده خواهد بود و با نرخ رشد مثبت و نرخ تورم یک‌رقمی، به دنبال شکوفایی علمی و فناوری، افزایش صادرات غیرنفتی و توسعه صنعتی را تجربه خواهد کرد و همکاری با ایران می‌تواند سکویی برای دسترسی کشورهای به بازار 400 میلیون نفری منطقه باشد.

    نیازهایتان را در منطقه جستجو کنید

    در این اجلاس همچنین اسدالله عسگراولادی، رییس اتاق مشترک ایران و روسیه با تأکید بر لزوم توسعه مناسبات اقتصادی همه کشورهای حاشیه دریای خزر با یکدیگر، گفت: وقتی شما به گندم نیاز دارید چرا باید آن را از برزیل و آن‌طرف اقیانوس بخرید در حالی‌ که همین کشورهای منطقه قادرند این نیاز را برآورده کنند.

    وی خطاب به حاضران در اجلاس تأکید کرد: اگر هر کدام از کشورهای ساحلی دریای خزر به محصولات کشاورزی و غذایی نیاز داشته باشند، همسایگان آنها همه این محصولات را فراهم می‌کنند و نیاز نیست که نگاه‌های به آن‌سوی اقیانوس دوخته شود.

    رییس اتاق مشترک ایران و روسیه در ادامه با بیان اینکه روابط فعالان اقتصادی ایرانی با فعالان اقتصادی روسی و به‌ ویژه آستاراخان فراتر از روابط عادی و بسیار صمیمانه است، گفت: آمدورفت بین ما نیز فراوان انجام می‌شود و هنوز هم برای افزایش همکاری‌ها جا هست مشروط بر اینکه مشکلات و سختی‌های موجود را حل‌ و فصل کنیم.

    صدور روادید تسهیل شود

    عسگراولادی با تأکید بر اینکه اگر نتوانیم اوضاع را بهتر کنیم چرا باید زحمت بکشیم و دور هم جمع شویم، اظهارداشت: تسهیل صدور روادید برای تجار و بازرگانان با هدف افزایش رفت‌وآمدها، یکی از اصلی‌ترین مسائلی است که باید مورد رسیدگی و پیگیری قرار گیرد.

    وی ادامه داد: وقتی تجار و صنعتگران برای دریافت ویزا به سفارتخانه کشور مقصد می‌روند باید در اسرع وقت ویزای یک‌ساله به آنها داده شود تا به‌ راحتی رفت‌ و آمد کنند. رییس اتاق ایران و روسیه با اشاره به اینکه برخی از سفارتخانه‌ها لطف می‌کنند و با روابطی که وجود دارد با سرعت ویزا را صادر می‌کنند، گفت: اما به رابطه نیاز نداریم بلکه خواهان ضوابطی هستیم که صدور ویزا بازرگانی را تسریع کند تا وقتی نامه‌ای از سوی اتاق بازرگانی برای صدور روادید صادر می‌شود درنگ نکنند.

    لزوم برقراری خط پروازی بین ایران و آستاراخان

    عسگراولادی ادامه داد: توقع دیگر این است که خطوط پروازی آستاراخان به شهرهای شمالی ایران با استفاده از هواپیماهای خطوط روسیه دوباره برقرار شود. به گفته وی پیش‌ از این خط پروازی تابان‌ایر از ایران به آستاراخان روسیه برقرار شد اما به دلیل کمبود مسافر و مشکلات روادید بعدی از مدتی دیگر ادامه نیافت.

    عضو هیات نمایندگان اتاق ایران با تأکید بر اینکه باید یک خط ارتباطی بین یکی از شهرهای شمالی ایران با آستاراخان برقرار شود، گفت: در شرایط فعلی تجار ایرانی برای حضور در آستاراخان باید 10 ساعت تا مسکو پرواز کنند و در آنجا با تعویض ترمینال با پرواز دیگری به آستاراخان بروند.

    عسگراولادی با بیان اینکه تسهیل رفت‌ و آمد بین ایران و آستاراخان همت مسئولان روسی را می‌طلبد، افزود: پر شدن نیمی از ظرفیت پروازها را تضمین می‌کند و برای آن مسافر جمع می‌کنم تا خیالتان از سودده بودن برقراری پرواز راحت باشد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی