عصر بازار

وام مسکن چند؟

عصر اعتبار- هر برگ از اوراق تسهیلات مسکن را در این روزها می توان در محدوده ۷۵ هزار تومان تا ۷۸ هزار تومان خریداری کرد. در حال حاضر چیزی به سررسید اوراق ۷۵ هزار تومانی باقی نمانده و اگر اوراق ۷۸ هزار تومانی را مرجع قیمتی قرار دهیم تهرانی ها باید ۱۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان هزینه وام ۱۰۰ میلیونی مسکن کنند.

وام مسکن چند؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، در هفته های گذشته قیمت اوراق تسهیلات مسکن با نوسان‌های چندان زیادی همراه نبوده و قیمت هر برگ از این اوراق حدود 77 تا 78 هزار تومان بوده است.

    در معاملات فرابورس ایران در این روزها قیمت امتیاز تسهیلات مسکن تیر، مرداد و شهریور حدود 77 هزار و 200 تومان است و قیمت هر برگ از اوراق فروردین ماه 1395 به 78 هزار تومان می رسد.

    همچنین اوراق آبان ماه سال 1394 که نزدیک به سررسید شدنش است و منقضی خواهد شد به قیمت 74 هزار و 800 تومان مورد داد و ستد قرار می گیرد.

    برای مشخص شدن هزینه انواع وام های مسکن قیمت هر ورق از اوراق تسهیلات مسکن را تقریبا حدود 78 هزار تومان در نظر می گیریم و با توجه به اینکه  زوج های تهرانی برای دریافت وام 100 میلیون تومانی مسکن باید 200 برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند، آن ها باید 15 میلیون و 600 هزار تومان صرف خرید این 200 برگ کنند. این مبلغ با احتساب 10 میلیون تومان وام جعاله که بابتش باید 20 برگ بهادار به قیمت یک میلیون و 560 هزار تومان از اوراق تسهیلات مسکن را خریداری کنند، در مجموع برای دریافت وام 110 میلیون تومانی مسکن حدود 17 میلیون و 160 هزار تومان‌ می‌شود.

    همچنین زوج‌های غیر تهرانی که در شهرهایی با جمعیت بیشتر از 200 هزار نفر جمعیت زندگی می‌کنند، می‌توانند تا سقف 80 میلیون تومان وام بگیرند که برای گرفتن این مبلغ باید 160 ورق بهادار خریداری کنند که با این حساب باید 12 میلیون و 480 هزار تومان بابت خرید این اوراق بپردازند که با احتساب یک میلیون و 560 هزار تومان اوراق وام جعاله، در مجموع برای دریافت وام 90 میلیون تومانی باید 14 میلیون و 40 هزار تومان پرداخت کنند.

    علاوه بر این زوج‌های ساکن در سایر شهرهای با جمعیت زیر 200 هزار نفر می‌توانند برای گرفتن 60 میلیون تومان وام مسکن 120 برگ بهادار خریداری کنند که باید 9 میلیون و 360 هزار تومان بابت خرید اوراق بپردازند که برای دریافت 10 میلیون تومان دیگر بابت وام جعاله باید یک میلیون و 560 هزار تومان بپردازند. این زوج‌ها در مجموع برای دریافت وام 70 میلیون تومانی باید 10 میلیون و 920 هزار تومان بپردازند.

    مجردهای تهرانی نیز می‌توانند تا سقف 60 میلیون تومان و غیر زوج‌هایی که در مراکز استان‌های بالای 200 هزار نفر جمعیت دارند تا سقف 50 میلیون تومان و در نهایت غیر زوج‌های ساکن در سایر مناطق تا سقف 40 میلیون تومان وام دریافت کنند که به ترتیب هر کدام باید 120، 100 و 80 برگ بهادار اوراق تسهیلات مسکن را از فرابورس ایران خریداری کنند. با این حساب مجردهای تهرانی باید برای خرید این اوراق 9 میلیون و 360 هزار تومان، افراد ساکن در مراکز استان بالای 200 هزار نفر جمعیت مبلغ 7 میلیون و 800 تومان و افراد گروه سوم مبلغ شش میلیون و 240 هزار تومان پرداخت کنند. البته در صورت تمایل برای دریافت وام 10 میلیون تومانی جعاله باید مبلغ یک میلیون و 560 هزار تومان دیگر هم بپردازند.

    اوراق تسهیلات مسکن (تسه) توسط بانک مسکن منتشر می‌شود. این اوراق قابلیت معامله در فرابورس ایران را دارد و ارزش اسمی هر برگ پنج میلیون ریال است. مدت اعتبار اوراق تسه حداکثر تا دو دوره شش ماهه قابل تمدید است. این اوراق با توجه به اینکه چقدر تا زمان اعتبارش زمان باقی مانده دارای قیمت متفاوتی است. در صورتی که مدت اعتبار این اوراق به اتمام رسیده و دارنده اوراق از تسهیلات آن استفاده نکند، نماد معاملاتی آن متوقف خواهد شد و وجوه پرداختی دیگر به دارنده اوراق بازپرداخت نخواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو