عصر بازار

سود سهام عدالت به ۴۷میلیون ایرانی به زودی پرداخت می شود

عصر اعتبار- تاکنون حدود ۱۵ درصد یعنی بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان از ۳۴۰۰ میلیارد تومان سود مصوب به حساب سازمان خصوصی‌سازی واریز شده و در چند روز آینده واریز مرحله اول سود آغاز خواهد شد.

سود سهام عدالت به ۴۷میلیون ایرانی به زودی پرداخت می شود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایران،  از آخرین روز مهر ماه گذشته مهلت مشمولان سهام عدالت برای تکمیل موجودی خود (مابه التفاوت 530 تا یک میلیون تومان) به پایان رسید و سامانه سهام عدالت نیز برای به روزرسانی از دسترس خارج شد.
    حال با تکمیل فرآیندهای قانونی حدود 47 میلیون سهامدارقطعی سهام عدالت درانتظارند تا پس از 11 سال از سود سهامی که دولت به آنها اختصاص داده است، بهره‌مند شوند.
    بدین ترتیب شرکت‌های سرمایه‌پذیر از سال 95 باید سود تولیدشده خود را که پیش از آن به خزانه دولت واریز می‌کردند، از طریق واگذاری به سازمان خصوصی‌سازی در اختیار مشمولان قرار دهند. البته پایان تیرماه زمان صدور مصوبات شرکت‌های سرمایه‌پذیر بود و طبق قانون بعد از آن 8 ماه فرصت دارند تا این سود را به حساب سازمان خصوصی‌سازی واریز کنند. چند شرکت هم وجود دارند که سال‌های مالی آنها 31 خرداد و 31شهریور است که آنها در سال 97 پایان 8 ماه قانونی‌شان فراخواهد رسید.
    ســــــــازمان خصوصی‌ســـــــازی به‌موجب مصوبه شورای عالی اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 موظف است که این سود را از شرکت‌های سرمایه‌پذیر مطالبه و به حساب مشمولان واریز کند اما تا زمانی که این سودهای دریافتی به حد نصاب نرسیده باشد امکان این کار وجود ندارد.  تاکنون حدود 15 درصد یعنی بیش از 500 میلیارد تومان از 3400 میلیارد تومان سود مصوب به حساب سازمان خصوصی‌سازی واریز شده و در چند روز آینده واریز مرحله اول سود آغاز خواهد شد. با این حال طبق اعلام سازمان خصوصی سازی، واریز سود برای همه 47 میلیون نفر به‌صورت یکجا امکان  ندارد و در صورت شروع واریز سود سهام عدالت به‌مرور به حساب مشمولان انتقال خواهد یافت.
    امسال همه  مشمولان حداقل 50هزار تومان می‌گیرند
    با توجه به اینکه تعدادی از مشمولان سهام عدالت در دولت نهم و دهم تا 120 هزار تومان سود سهام عدالت دریافت کرده‌اند، اگر این اشخاص مبلغی بابت افزایش ارزش سهام عدالتشان واریز نکرده باشند و جزو دو دهک درآمدی پایین هم نباشند، امسال بابت سال مالی 1395 تقریباً 50تا 60هزار تومان سود دریافت خواهند کرد. به گزارش ایسنا، زمستان سال گذشته بود که از سامانه سهام عدالت رونمایی شد. در این سامانه مشخص شد که شرکت‌های سرمایه‌پذیر به ازای هر سهامدار عدالت  طی 10 سال گذشته 532 هزار تومان سود به حساب سازمان خصوصی‌سازی واریز کرده‌اند و این سازمان اعلام کرد که این مبالغ را به حساب دولت ریخته است.
    در دولت‌های نهم و دهم بعضی از مشمولان سهام عدالت در یک مرحله، بعضی‌ها در دو مرحله و بعضی دیگر در سه مرحله سود سهام عدالت را دریافت کردند که رقم آن 40، 80 و 120 هزار تومان بوده است. البته بعضی از مشمولان سودی دریافت نکردند؛ در نتیجه صورت حساب سهام عدالت این افراد نشان می‌داد که دارایی آنها 532 هزار تومان است و افرادی که سود دریافت کرده بودند به اندازه مبلغی که به حسابشان واریز شده بود از مبلغ 532هزار تومان کسر می‌شد.
    در اسفند ماه سال گذشته اعلام شد که مشمولان سهام عدالت می‌توانند تا سقف یک میلیون تومان سهام عدالت خود را افزایش دهند. بعدها تخمین زده شد افرادی که یک میلیون تومان سهام عدالت دارند و ما به التفاوت صورتحساب خود و یک میلیون تومان را تا قبل از شروع سال 1396 واریز کرده‌اند حدوداً 120 تا 150 هزار تومان سود سال مالی 1395 را دریافت خواهند کرد و افراد دیگر به تناسب مقدار سهام عدالتشان و این مبلغ سود تخمینی، سود سال 1395 را دریافت خواهند کرد؛ در نتیجه اگر شخصی در گذشته سه مرحله سود (120 هزار تومان سود) دریافت کرده و تا پایان سال 1395 نیز اقدام به افزایش حساب سهام عدالت خود نکرده باشد و جزو دو دهک پایینی درآمدی جامعه نیز نباشد، دارایی‌اش 412 هزار تومان است و می‌تواند بین 50 تا 62 هزار تومان سود دریافت کند؛ بنابراین حداقل سودی که یک مشمول سهام عدالت بابت سال مالی 1395 می‌تواند دریافت کند 49 هزار و 400 تومان (تقریباً 50 هزار تومان) خواهد بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی