عصر بازار

تفاوت اوراق وقف با اوراق قرض الحسنه

عصر اعتبار- اوراق وقف، اوراق بهادار بانامی است که به قیمت اسمی مشخص برای مدت معین (زمان تکمیل پروژه) منتشر می شود و به واقفینی که قصد مشارکت در طرح های عام المنفعه را دارند واگذار می شود.

تفاوت اوراق وقف با اوراق قرض الحسنه
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از سنا، اوراق وقف، اوراق بهادار غیرانتفاعی است که بر اساس قرارداد صلح به منظور وقف منتشر می شود؛ دارنده اوراق (مُصالح) بخشی از اموال خود را بر اساس قرارداد صلح در اختیار بانی (مُتصالح) قرار می دهد تا وی همراه سایر اموال صلحی طرح عام المنفعه ای را احداث کرده، سپس از طرف صاحبان اوراق وقف شرعی کند.

    تفاوت اوراق وقف با قرض الحسنه

    مهم ترین تفاوت اوراق وقف و اوراق قرض الحسنه به عنوان نمونه ای از ابزارهای مالی غیرانتفاعی، آن است که اوراق وقف بدون سررسید هستند، در حالی که اوراق قرض الحسنه دارای سررسید محدود است.

    اوراق قرض الحسنه، اوراق بهاداری است که بر اساس قرارداد قرض بدون بهره منتشر می شود و به موجب آن، ناشر اوراق به میزان ارزش اسمی آنها به دارندگان اوراق بدهکار است و باید در سررسید به آنان بپردازد.

    این اوراق که با مجوز بانک مرکزی چاپ و منتشر می شوند دارای مبلغ و مدت معین هستند و در صورتی که موضوع (ازدواج، مسکن و...) روی آن درج شود، در برانگیختن انگیزه جهت اختصاص وجوه مؤثرتر است.

    در اوراق مزبور تعیین می شود که وجوه اختصاص یافته در مدت تعیین شده به قرض دهنده بازپرداخت می شود. بازپرداخت این وجوه از طریق ناشر میسر می شود. این اوراق، بی نام است و دارنده آن، مالک آن شمرده می شود. همچنین این اوراق قابلیت فروش قبل از سررسید را نزد مرجع فروشنده دارد. اما اگر فردی تمایل به انجام کارهای خیرخواهانه داشته باشد بدون اینکه اصل مبلغ خود را دریافت کند از اوراق وقف استفاده می کند و حتی بعد از مرگ هم از سود این اوراق و عمل وقف خود استفاده می کند، در حالی که اگر بخواهد تنها به صورت محدود و در زمان مشخص کار خیری انجام دهد و سپس اصل مبلغ خود را بازپس گیرد از اوراق وقف قرض الحسنه استفاده می کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی