عصر بازار

تکنولوژی امروزی «پول»

عصر اعتبار- پولهای مجازی محصول جدید فناوریهای مالی نوین است که امروزه بشدت در حال گسترش است. این پولها که با تکیه بر تکنولوژی بلاکچین حیات یافته‌اند، آنچنان خاصیت براندازی نسلهای پولی پیش از خود را دارند که می‌توان آنها را به‌عنوان جادوی پولی این دوران نامید.

تکنولوژی امروزی «پول»
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، محمدرضا مهدیار اسماعیلی، اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در یادداشتی درخصوص پولهای مجازی نوشت:

    پولهای مجازی محصول جدید فناوریهای مالی نوین است که امروزه بشدت در حال گسترش است. این پولها که با تکیه بر تکنولوژی بلاکچین حیات یافته‌اند، آنچنان خاصیت براندازی نسلهای پولی پیش از خود را دارند که می‌توان آنها را به‌عنوان جادوی پولی این دوران نامید. چشم‌انداز این تکنولوژی در صنعت بانکداری بواسطه امکان حذف واسطه‌ها و صرفه‌جویی در هزینه‌های زیرساخت بسیار تأمل برانگیز است و می‌تواند مدلهای فعلی در امور بانکی را بشدت تغییر دهد.

    بلاکچین اولین پلتفرم مبتنی بر اینترنت برای مبادله‌ ارزش بصورت آنی محسوب می‌شود. در این بستر انتقال دارایی بدون هیچ واسطه‌ای در عرض چند ثانیه و با هزینه بسیار اندک ممکن می‌شود.

    فناوری بلاک‌چین مبتنی بر یک پایگاه داده غیرمتمرکز و دارای یک دفتر کل توزیع‌ شده جهانی است. کلیه تراکنشها بر بستر اینترنت انجام شده و تاریخچه تمامی تراکنشها و سوابق دارایی افراد در این دفتر کل نگهداری می‌شود. منظور از غیرمتمرکز بودن این است که داده‌ها در یک پایگاه داده مرکزی نگهداری نمی‌شوند؛ بلکه اطلاعات در دست عموم نگهداری می‌شوند. در این شبکه، تمام اعضای شبکه که گره یا نود نامیده می‌شوند، زنجیره‌ای از بلاک‌ها را که شامل سوابق تمام تراکنشها است نگهداری می‌کنند. بلاک‌ها بصورت رمزنگاری شده با هم لینک شده و به کل شبکه فرستاده می‌شوند. رکوردی که به شبکه ارسال می‌شود، غیرقابل تغییر خواهد بود. از آنجا که بلاک‌چین سوابق یک انتقال‌ دارایی را نگه می‌دارد، هر گونه تقلب می‌تواند با ردیابی بلاک‌ها شناسایی شود.

    خواص بلاکچین، عبارتند از: غیر قابل دست‌کاری شدن، قابلیت سفارشی‌سازی، باز و شفاف بودن و امنیت بالا (البته فعلاً).

    در بلاکچین با هر تراکنش یک کد هش (Hash) تولید می‌شود که این کد با کد هش قبلی ترکیب شده و یک بلاک جدید ایجاد می‌کند. هر بلاک دارای یک ترتیب خطی، زمانی و رشته کاراکترهای منحصر بفرد است. به همین دلیل دستکاری و ایجاد اطلاعات نادرست و غیرقابل ردیابی، تقریباً غیرممکن است.

    هنگامی ‌که یک معامله دیجیتالی انجام می‌شود، اطلاعات آن تراکنش داخل یک بلاک محافظت شده و از طریق رمزنگاری با تراکنشهای رخ داده قبلی، گروه‌بندی شده و به کل شبکه ارسال می‌گردد. برای تغییر در یک بلاک، باید کلیه بلاک‌های بعد از آن را تغییر داد که این امر تقریباً غیرممکن است. به عبارت دیگر از آنجا که دفتر کل توزیع ‌شده، تاریخچه‌ای از تمامی تراکنش‌ها را نگهداری می‌کند و کوچکترین تغییر در مالکیت دارایی‌ها نیازمند تأیید تمامی کاربران است، بنابراین مشکل نیاز به یک واسطه قابل اعتماد مانند بانک مرکزی که از دستکاری حسابهای جلوگیری می‌کرد به کلی حل می‌شود.

    بیت کوین به عنوان محصولی عینی از این تکنولوژی امروزه در دنیا جای مهمی برای خود باز کرده و به نظر من این تکنولوژی در آینده پولی و بانکی دنیا تحولی باور نکردنی رقم خواهد زد. مطالعات عمیقی نیز از حیث امنیتی روی این حوزه در حال انجام است که ان شاالله پس از حصول نتیجه آنها را منتشر خواهم کرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو