عصر بازار

نجفی مطرح کرد؛

اختصاص ۲ میلیارد دلار صندوق توسعه ملی برای گسترش حمل و نقل ریلی در کلانشهرها

عصر اعتبار- شهردار تهران تامین درآمدهای پایدار شهری، اختصاص دو میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی به منظور گسترش حمل و نقل ریلی در کلانشهرها و پرداخت ردیف‌های بودجه‌ای شهرداری ها را از مهمترین مسایل پیش روی کلانشهرها عنوان کرد.

اختصاص ۲ میلیارد دلار صندوق توسعه ملی برای گسترش حمل و نقل ریلی در کلانشهرها
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، محمد علی نجفی صبح امروز طی سخنانی در مراسم افتتاحیه نخستین اجلاس شهرداران کلانشهرهای کشور در دوره پنجم مدیریت شهری، به چالش‌های مشترک کلانشهرها در کشور اشاره کرد و گفت: در طول دو ماه گذشته به نمایندگی از کلانشهرها و شهرداری‌ها در دولت شرکت کرده و در حد ممکن نظرات خود را از موضع شهرداران کشور درباره مسایل مختلف بیان کردم؛ همچنین در این مدت ارتباطات وسیعی با کمیسیون‌ها، فراکسیون‌ها و نمایندگان مجلس برقرار شده است.

    وی با اشاره به حضور خود در کمیسیون‌های عمران، امور شوراها و برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی به منظور ارائه گزارش از وضعیت کلانشهرها، منابع مالی شهرها و مسایل مربوط به تهران، تصریح کرد: همچنین در این مدت جلسه‌ای با نمایندگان شهر تهران در مجلس شورای اسلامی برگزار شده که این جلسات می‌تواند در سایر شهرها نیز ادامه پیدا کند.

    نجفی در ادامه پیگیری سهم شهرداری‌ها از مالیات بر ارزش افزوده، تامین درآمد های پایدار شهری، اختصاص دو میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی به منظور گسترش حمل و نقل ریلی در کلانشهرها و  پرداخت ردیف‌های بودجه‌ای شهرداری ها را از مهمترین مسایل پیش روی کلانشهرها عنوان کرد.

    شهردار تهران با اشاره به شکل گیری کمیته‌ای مشترک برای پیگیری مطالبات متقابل دولت و شهرداری تهران، تصریح کرد: در کنار این موارد تخصیص عوارض بنزین و گازوئیل به منظور توسعه حمل و نقل عمومی در کنار توجه به ماده 12 قانون حمایت از تولید داخلی از دیگر مواردی است که در این دوره قابلیت پیگیری دارد.

    وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ضرورت تعیین جایگاه حکومت‌های محلی در کشور و توجه به مسئله مدیریت یکپارچه شهری، عنوان کرد: در مرحله اول ضروری است، مدیریت هماهنگ شهری را داشته باشیم تا شهرداری ها محور هماهنگی همه خدمات ارایه شده در شهر شوند و سپس به صورت تدریجی به سمت مدیریت یکپارچه شهری حرکت کنیم تا هر بخشی که آمادگی دارد، به شهرداری ها واگذار شود.

    شهردار تهران در پایان ضمن تاکید بر ضرورت تعیین تکلیف مسئله درآمد های پایدار شهری، تصریح کرد: سهم شهرداری‌ها از مالیات های ملی، درآمد شهری از محل عوارض و تعرفه‌ها در کنار سهم مردم از تامین درآمد ها سه جزء اصلی درآمد های پایدار شهری را تشکیل می دهد.

    به گزارش شهرنوشت، همچنین قاسم تقی زاده خامسی، شهردار مشهد نیز به تبیین برخی از مهم ترین چالش‌های کلانشهرهای کشور و شهر مشهد پرداخت.

    وی با اشاره به مشکلات نقدینگی و همچنین بدهی‌های معوق در شهرداری مشهد و مسئله واگذاری املاک در این کلانشهر اشاره کرد و گفت: شورای شهر در یک ماه گذشته بعضی از این املاک را بازگردانده است اما اکثر آنها هم اکنون درگیر مباحث حقوقی است.

    تقی زاده از تعطیلی فروش تراکم در مشهد به عنوان یکی از اقدامات جدی در دوره جدید مدیریت شهری یاد کرد و گفت: مشهد تا امروز طرح جامع ندارد و  طرح جامعی که دو سال پیش ابلاغ شده بود نیز به دلیل اختلاف شهردار وقت با شورای عالی شهرسازی و معماری، اجرایی نشده است. همچنین هم اکنون پهنه‌ها و ضوابط بلند مرتبه سازی‌ها در شهر مشخص نیست.

    شهردار مشهد با اشاره به بخشنامه اخیر شورای عالی شهرسازی و معماری پیرامون ساخت و ساز در مشهد، به تشریح مشکلات و راهکارهای موجود در زمینه نظام مهندسی و بیمه، بافت فرسوده و همچنین توسعه اتوبوسرانی و حمل و نقل عمومی پرداخت.

    در ادامه جلسه مرتضی سقائیان نژاد، شهردار قم نیز طی سخنانی بر ضرورت مشخص شدن جایگاه واقعی شهرداری‌ها در کشور تاکید و تصریح کرد: در شرایطی که 70 درصد مردم کشور شهرنشین هستند، همه شهرداری‌ها زیر نظر وزارت کشور قرار دارند و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها امورات شهرداری‌ها را در دست گرفته است.

    وی با اشاره به اختلافات گذشته در میان دولت و شهرداری تهران و سایر کلانشهرها، گفت: با توجه به حضور دکتر نجفی در شهرداری تهران، مطمئن هستم ایشان در این دوره می‌تواند چنین نواقصی را برطرف کرده و از ظرفیت‌های موجود در مجلس شورای اسلامی، دولت و مجمع تشخیص مصلحت نظام استفاده کند.

    شهردار قم در ادامه بر ضرورت پرهیز شهرداری‌ها از برخورد سیاسی تاکید کرد و گفت: شهرداری‌ها خدوم ترین ارگانی هستند که برای خدمت به مردم در شهرها فعالیت می‌کنند و بیشترین ارتباط مردم نیز با شهرداری‌ها است، در ادامه نیز باید بتوانیم با تکیه بر همین نگاه پیش برویم.

    در ادامه این جلسه شهرداران کلانشهرهای اصفهان، اهواز و سرپرست شهرداری شیراز به بیان دیدگاه‌های خود پیرامون مسایل مختلف شهری از جمله تامین درآمد های پایدار شهری، مسایل مالی شهرها و بانک شهر، آلودگی هوا و توسعه حمل و نقل عمومی، تعامل با دولت و مجلس و ... پرداختند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی