عصر بازار

رقم بدهی بیمه ها چقدر است؟ + اسناد

عصر اعتبار- با پیگیری جدید گمرک در خصوص وصول بدهی از یکی از بیمه های بدهکار، موضوع وصول بدهی میلیاردی برخی بیمه‌ها با وجود تاخیر فراوان وارد فاز تازه ای شد.

رقم بدهی بیمه ها چقدر است؟ + اسناد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، بدهی شرکتهای بیمه به گمرک از جمله مباحثی است که کمتر به آن پرداخته شده است. شرکتهای بیمه‌  در رویه‌های مختلف گمرکی از جمله ترانزیت و ورود موقت به نوعی نقش ضامن را برای شرکتهای حمل و بازرگانان ایفا می‌کنند. در رویه ترانزیت شرکتهای حمل برای عمل به تعهد خود مبنی بر خروج کالا از کشور مطابق قانون باید وجوه تضمینی را به گمرک ارائه کنند که این فرایند از طریق شرکتهای بیمه انجام می‍‌‎شود. در صورتی که یک شرکت حمل در رویه ترانزیت مرتکب هرگونه تخلف یا قاچاق کالا شود گمرک موظف است علاوه بر اعلام جرم بر وصول مطالبات خود از شرکتهای بیمه اقدام کند.

    بر اساس نامه زیر تنها تا سال 92 بدهی شرکتهای بیمه که لیست این بدهی موجود می‌باشد بالغ بر 150 میلیارد تومان بوده است. در متن این نامه آمده است، بر اساس آخرین اطلاعات واصله از گمرکات خرمشهر و شهید باهنر میزان مطالبات گمرکات بالغ بر 150 میلیارد تومان عنوان شده و در پیوست این نامه اطلاعات مربوط به اظهارنامه و نام شرکتهای حمل و نقل موضوع پرونده‌های قاچاق بر اساس نام شرکتهای بیمه مشخص شده است.

    یک مقام مطلع در خصوص آخرین رقم این بدهیها گفت: تا کنون حدود 50 درصد از این بدهیها وصول شده است.

    بدهی شرکتهای بیمه تنها به رویه ترانزیت داخلی و خارجی  محدود نیست و بخشی از تعهدات شرکتهای بیمه به موضوع بدهیهای مربوط به رویه ورود موقت نیز باز میگردد.

    برمبنای ماده 50 قانون امور گمرکی، ورود موقت، رویه گمرکی است که براساس آن کالاهای معینی می‌تواند تحت شرایطی به‌ طور موقت به قلمرو گمرکی وارد شود. این کالاها باید ظرف مهلت معینی که گمرک ایران تعیین می‌نماید خارج گردد. آئین نامه اجرایی قانون امور گمرکی ایران نیز به طور مفصل به بحث واردات موقت پرداخته و مواد 72 تا 80 را به این بحث اختصاص داده است.

    اما بر اساس بخشنامه جدید گمرک، گمرکات اجرایی موظف  شدند سوابق تعهدات ایفا نشده بیمه دانا  در رویه ورود موقت را ظرف72 ساعت با ذکر میزان بدهی، شماره کوتاژ، تاریخ و نوع کالا به دفتر واردات گمرک اعلام کنند.

    گفتنی است، رویه ورود موقت یکی از رویه های مهم در تجارت خارجی است که بر اساس آن کالا برای یک مدت زمان مشخص برای اهدافی مانند شرکت در نمایشگاه‌ها وارد کشور شده و سپس مجددا از کشور خارج می‌شود.

    در خصوص بدهی شرکتهای بیمه به گمرک یک مقام مطلع در گمرک میگوید بعد از استقرار سامانه بدهی‌های شرکتهای بیمه به صورت بر خط وصول می‌شود. با این حال هرچند هنوز رقم دقیقی از بدهی شرکتهای بیمه در دست نیست اما بر اساس برخی گمانه زنیها هنوز میزان قابل توجهی از بدهی شرکتهای بیمه وصول نشده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی