عصر بازار

آشنایی با مفاهیم اقتصادی؛

سبدگردانی چیست؟

عصر اعتبار- سبدگردانی به زبان ساده یعنی سهامدار سرمایه را در اختیار متخصصان سرمایه‌گذاری می‌گذارد به نحوی که به طور اختصاصی مدیریت دارایی (خرید و فروش اوراق بهادار) انجام شود.

سبدگردانی چیست؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، سبد گردانی یعنی سرمایه‌گذاری توسط یک فرد خبره بر اساس تجزیه و تحلیل اطلاعات اقتصادی و مالی و براساس خصوصیات، سطح ریسک ‌پذیری و میزان سرمایه سرمایه‌گذار که در این فرایند بهترین ترکیب چیدمان دارایی‌ ها انتخاب می ‌شود تا با نظارت مستمر منجر به افزایش ارزش دارایی‌ های شخص شود.

    یکی از مهم‌ ترین روش‌ ها برای کاهش ریسک، تشکیل سبد سرمایه‌ گذاری متنوع و پایش مستمر وضعیت سهام و سایر اوراق بهادار موجود در این سبد است؛ به این معنا که سرمایه‌ گذار باید همواره با بررسی مستمر عوامل کلیدی اثر گذار بر قیمت سهام و سایر اوراق بهاداری که در اختیار دارد، تحلیل کند که آیا به‌ عنوان مثال، سهام شرکت الف که در سبد سهام او وجود دارد، باز هم امکان رشد در آینده را دارد یا اینکه باید این سهم را فروخته و به جای آن، سهام شرکت دیگری را که از فرصت رشد و سود آوری مناسب ‌تری برخوردار است خریداری نماید.

    اما سؤال اینجاست که برای آن دسته از افراد علاقه‌مند به سرمایه‌ گذاری در بورس که تخصص و یا فرصت کافی برای بررسی مستمر وضعیت سهام موجود در سبد سرمایه‌ گذاری خود را ندارند، چه راهکاری وجود دارد؟ یکی از پیشنهادهایی که می‌ توان به این‌گونه سرمایه‌ گذاران ارائه داد، استفاده از خدمات سبدگردانـی است.

    تعریف سبدگردانی عبارت است از: «تصمیـم به فروش، خرید یا نگهداری اوراق بهادار به‌نام سرمایه‌ گذار معیـن، توسط سبدگردان، در قالب قراردادی مشخـص، به ‌منظور کسب انتفاع برای سرمایه‌ گذار.»

    به‌ تعبیر ساده‌تـر، در سبدگردانی، یک شخص حقوقی متخصص بورس که اصطلاحاً سبدگردان نامیده می‌ شود، با سرمایه ‌گـذار قراردادی منعقـد می‌ کند و در قالب این قرارداد، برای سرمایه‌ گذار و به نام خود او سبدی از انواع اوراق بهادار تشکیل داده و این سبد را به‌صورت مستمر مدیریت ‌می ‌کند.

    سبد گردان در ازای ارائـه این خدمت، از سرمایه ‌گذار کارمزد دریافت می‌ کند؛ بنابراین، شرکت‌ های سبدگردانی، شرکت ‌هایی هستند که دارای نیروهای متخصص در زمینه بورس بوده و به وکالت از سرمایه‌ گذاران، اقدام به تشکیل و مدیریت سبد سرمایه‌ گذاری برای آنها می‌ کنند. باید توجه داشت که شرکت‌ های سبدگردانی موظف ‌اند برای فعالیت خود، از سازمان بورس و اوراق بهادار مجوز دریافت کنند و بنابراین، عملکرد آنها توسط این سازمان تحت نظارت قرار دارد.

    سبدگردان ها از جمله نهاد های مالی هستند که با جمع آوری اطلاعات، سرمایه گذاران را از نظر درجه ریسک پذیری طبقه بندی کرده و به هر گروه از سرمایه گذاران متناسب با درجه ریسک پذیری ارزیابی شده، خدمات سبدگردانی را در قالب مدیریت دارایی های آنها به وکالت و نمایندگی از طرف وی و در ازای دریافت کارمزد ارائه می کنند.

    این نهاد مالی در کاهش ریسک سرمایه گذاری و حمایت از حقوق سرمایه گذاران در بازار سرمایه یاری رسان بوده و بر تداوم پایدار حضور سرمایه گذاران و نیز جلب اعتماد آنان به بازار سرمایه نقش بسزایی دارند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو