عصر بازار

یک مقایسه آماری نشان داد:

پیشتازی صندوق طلا نسبت به رقبا

عصر اعتبار- صندوق سرمایه‌گذاری پشتوانه طلای لوتوس به عنوان اولین صندوق طلایی، در حالی معاملات ثانویه خود را در بورس کالا پیگیری می‌کند که بررسی آمار معاملات این صندوق از زمان پذیره نویسی واحدهای آن تاکنون، حاکی از پیشتازی بازدهی این صندوق نسبت به سایر بازارها است.

پیشتازی صندوق طلا نسبت به رقبا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۳:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، صندوق طلای لوتوس از ابتدای زمان پذیره نویسی خود در تاریخ 20 خرداد 1396 از قیمت اسمی 10 هزار ریال تا پایان مهرماه به قیمت 10 هزار و 855 ریال رسیده است؛ بطوریکه با این افزایش قیمت به ازای هر واحد صندوق، بازدهی مثبت 8.55 درصدی برای آن به ثبت رسیده که به نسبت سایر موارد از جمله شاخص کل بورس و شاخص هم وزن، سکه بهار آزادی، دلار و اونس طلا بالاترین میزان بازدهی مثبت بوده است.

    این در حالی است که در همین بازه زمانی شاخص کل بورس با 8.3 بازدهی مثبت در جایگاه دوم قرار داد. گرچه به دلیل فرمول و نحوه محاسبه این شاخص که مورد انتقاد برخی از کارشناسان و فعالان بازار سرمایه است، شاخص کل هم وزن معیار دقیق تری از میزان بازدهی واقعی بازار سهام محسوب می شود که میزان بازدهی آن تنها 1.95 درصد بوده است.

    اگر از این نماگر بازار سهام بگذریم، بیشترین بازدهی بعد از صندوق مذکور به سکه بهار آزادی تعلق دارد. زیرا این دارایی سرمایه ای از قیمت یک میلیون و 173 هزار تومان در ابتدای این دوره، با افزایش 7.84 درصدی همراه شده و به قیمت یک میلیون و 265 هزار تومان رسیده است.

    پس از سکه طلا، دلار با افزایش 7.36 درصدی توانسته بالاترین بازدهی را پس از صندوق «طلا» و سکه نقدی کسب کند و از قیمت 3736 تومان در ابتدای مسیر به رقم 4011 تومان در آخرین روز از مهر ماه سال جاری افزایش یابد.

    هر اونس طلای جهانی نیز تنها 1.13 درصد نوسان کرده و پایین ترین بازدهی را در این جدول در اختیار داشته است.

    این گزارش می افزاید، از زمان آغاز معاملات ثانویه واحدهای سرمایه گذاری صندوق طلای لوتوس  تاکنون، این صندوق با کسب 5.44 درصد بازدهی مثبت، پس از بازدهی 6.12 درصدی سکه طلا، در جایگاه دوم این جدول رتبه بندی ایستاده تا به تبعیت از رشد بهای سکه در بازار و اثرپذیری پرتفوی آن از این دارایی، بالاترین میزان بازدهی را عاید سرمایه گذاران خود کند.

    شایان ذکر است، هر واحد صندوق «طلا» در تاریخ 17 مهر ماه سال جاری در بالاترین سطح، به قیمت 10 هزار و 980 ریال افزایش یافت که نسبت به قیمت اسمی آن، از بازدهی مثبت 9.8 درصدی این صندوق حکایت دارد.

    در پایان لازم به یادآوری است، صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله کالایی از انواع صندوق های سرمایه گذاری است که طراحی و تاسیس آن سال ها در بازار سرمایه مورد پیگیری نهادهای مالی و سازمان بورس و اوراق بهادار بوده تا با توسعه این نهادهای مالی، در حال حاضر شاهد راه اندازی و فعالیت دو صندوق کالایی به پشتوانه طلا در بورس کالا هستیم؛ آن هم در شرایطی که به نظر می رسد بزودی شاهد راه اندازی اولین صندوق ارزی در بازار سرمایه خواهیم بود.

    افزون بر اینکه تجربه موفق این صندوق های طلایی و بازدهی مناسب آن برای سرمایه گذاران می تواند پیش زمینه ای برای کسب بازدهی از نوسانات ارزی در کشور توسط سرمایه گذاران و فعالان بازار سرمایه و همچنین پوشش ریسک فعالان اقتصادی در مقابل نوسانات شدید قیمتی در بازار ارز باشد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی