عصر بازار

ایران به دنبال توسعه بازار در عراق است

عصر اعتبار- رایزن اقتصادی ایران در عراق گفت: ایران با مشارکت دادن هر چه بیشتر شرکت های تولیدی در نمایشگاه بغداد، به دنبال توسعه حضور خود در بازار این کشور است.

ایران به دنبال توسعه بازار در عراق است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از ایرنا ، «ناصر بهزاد»با اشاره به برگزاری چهل و چهارمین نمایشگاه بین المللی بغداد، افزود: در نمایشگاه امسال پاویون جمهوری اسلامی ایران در فضایی به مساحت هزار مترمربع برپا شده که 762 متر مربع سطح بهره برداری مفید دارد و 50 واحد در قالب 35 شرکت در آن حضور یافته اند.

    به گفته این مقام مسئول، در این دوره از نمایشگاه مشارکت غرفه داران ایرانی در مقایسه با پارسال 38 درصد رشد داشته و از نظر متراژ نیز رشدی 60 درصدی را تجربه کرده است.
    وی بیان داشت: 73 درصد واحدهای حضور یافته ایرانی در این دوره از نمایشگاه بغداد، «تولیدی» اند که با توجه به نیازمندی بازار عراق به این دسته از محصولات، مشارکت دارند.
    بهزاد تصریح کرد: امسال همچنین چهار هلدینگ بزرگ اقتصادی از ایران در زمینه های عمران، توسعه، برق و مصالح ساختمانی در نمایشگاه حضور دارند که نقطه قوت ایران در قیاس با کشورهایی همچون عربستان است.
    وی یادآوری کرد: هرچند عربستانی ها از نظر غرفه آرایی و طراحی غرفه ها، وضعیت بهتری نسبت به پاویون ایران دارند و هزینه زیادی کرده اند، اما حضور شرکت های ایرانی بر اساس نیازهای بازار عراق بویژه محصولات تولیدی، زیرساختی، فنی و مهندسی بوده است و عربستانی ها با تعداد اندکی واحد تولیدی و بیشتر تجاری و بازرگانی حضور یافته اند.
    رایزن اقتصادی ایران در عراق خاطرنشان کرد: مدل امروز بازار عراق و نیاز آنها، مدل تولیدی است و شرکت های ایرانی در صورت انتقال خط تولیدشان به این کشور می توانند از موفقیت چشمگیری برخوردار شوند.
    وی اظهار داشت: در چند روز گذشته از برگزاری نمایشگاه، واحدهای تولیدی ایرانی بویژه در حوزه محصولات آرایشی، بهداشتی، شوینده ها، مواد غذایی - بخصوص رب گوجه فرنگی- و تجهیزات پزشکی به مذاکره با طرف های عراقی برای انجام کار و تولید مشترک پرداخته اند و در زمینه خدمات برق نیز چند شرکت بزرگ از کشورمان حضور دارند.
    بهزاد ادامه داد: عربستانی کمتر از سه درصد بازار عراق را در اختیار دارند و بدیهی است که با هدف نفوذ هر چه بیشتر به بازار این کشور در نمایشگاه حاضر شده اند، اما ایران با دارا بودن بیش از 20 درصد بازار عراق، در مرحله توسعه بازار است.
    وی گفت: البته فضای رقابتی کنونی حاکم بر بازارهای جهانی سبب شده تا ایران نیز با حضور شرکت های مدیریت صادرات، تشکیل کنسرسیوم های صادراتی و تمرکز بر سرمایه گذاری تولید در صدد رشد و توسعه حضور در این بازار بزرگ باشد.
    این مقام مسئول با اشاره به بسته حمایتی ویژه دولت برای حضور پرقدرت در بازار عراق و سوریه، تصریح کرد: در این بسته خط اعتباری 2 میلیارد دلاری برای توسعه حضور شرکت های ایرانی در بازار این 2 کشور پیش بینی شده که در صورت تخصیص، شرکت های ایرانی نیز برای استفاده از آن و توسعه مناسبات اقتصادی با طرف های عراقی و سوری آمادگی کامل دارند.
    وی همچنین خواستار افزایش پوشش ریسک صادرات شرکت های ایرانی از سوی صندوق ضمانت صادرات ایران شد.
    بهزاد خاطرنشان کرد: حضور پر رنگ و پرقدرت عربستانی ها در این دوره از نمایشگاه بغداد تلنگری برای کشورمان است تا با بهبود بخشیدن به سیاستگذاری ها و برنامه ها بتوانیم متناسب با فضای بازار عراق در این کشور حضور چشمگیرتری داشته و به افزایش سهم مان بپردازیم.
    وی با اشاره به برقراری امنیت نسبی در عراق در دوران پساداعش، خاطرنشان کرد: انتظار می رود شرکت های ایرانی بویژه عرضه کنندگان خدمات فنی و مهندسی با رعایت مفاد حقوقی در زمان انعقاد قرارداد با طرف های عراقی، به توسعه فعالیت هایشان بپردازند و بویژه با بخش خصوصی این کشور کار کنند.
    رایزن اقتصادی ایران در عراق بیان کرد: سیستم اداری و حکومتی عراق، سیستمی پیچیده است، شرکت ها و فعالان اقتصادی ایرانی باید با رعایت صحیح رویه ها به انجام کار در این کشور بپردازند.
    وی بطور نمونه به آغاز فعالیت ساخت هتل از سوی شرکتی ایرانی در نجف اشاره کرد که با همکاری بخش خصوصی عراق در حال انجام است.
    بهزاد همچنین از چگونگ حضور خودروسازان ایرانی یعنی سایپا و ایران خودرو در این دوره از نمایشگاه گلایه کرد و گفت: این دو شرکت خارج از پاویون ایران به عرضه محصولات خود پرداخته اند که جلوه جالبی ندارد.
    وی همچنین از بازدید بیش از یکصد نفر از مقام های مسئول رده بالای عراقی از پاویون ایران در روزهای گذشته از جمله رئیس دفتر ریاست جمهوری، وزیر بازرگانی و قائم مقام وزیر تجارت و روسای اتاق های صنعت این کشور خبر داد و یادآور شد: 350 شرکت از 14 کشور در این دوره از نمایشگاه حضور دارند.
    چهل و چهارمین نمایشگاه بین المللی بغداد از 29 مهر ماه گذشته آغاز شده و تا هشتم آبان ادامه خواهد داشت.
    پیشتر رئیس سازمان توسعه تجارت ایران اعلام کرده بود: عراق یکی از مهمترین بازارهای صادراتی کشور است، به طوری که جمهوری اسلامی ایران در 6 ماه نخست امسال با سه میلیارد و 170 میلیون دلار صادرات، به دومین مقصد صادراتی این کشور تبدیل شد.
    «مجتبی خسروتاج» افزود: این مهم در حالی به دست آمده که سهم سایر کشورها در صادرات به این کشور در این مدت کاهش داشته است.
    وی بیان داشت: برای بازار عراق به حضور تیمی 10 نفره از سوی سازمان توسعه تجارت، استفاده از توانمندی نیروهای بومی و ایجاد شعبه ای از اتاق بازرگانی در این کشور نیاز است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو