عصر بازار

توقفِ فروش سرباز هخامنشی در نیویورک

عصر اعتبار- در حالیکه نقش‌برجسته سرباز هخامنشیِ سرقت شده از تخت‌جمشید روی پوستر نمایشگاه «هنر کهن» نیویورک حک شده، اما با پیگیری به‌موقع، نمایش و فروش این اثر تاریخی در نیویورک متوقف شد.

توقفِ فروش سرباز هخامنشی در نیویورک
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، کمپانی «هنر کهن، روبرت ویس» که از سال 1986 در عرصه‌ی فروش آثار هنری کهن در نیویورک فعال است، نمایشگاهی از 28 اکتبر تا اول نوامبر (6 تا 9 آبان) در این شهر برگزار می‌کند.

    سر سرباز هخامنشی فروخته شد

    این نمایشگاه در حالی از امروز (شنبه) آغاز به کار می‌کند  که پوستر  آن، طرح نقش‌برجسته سرباز هخامنشی است که توسط ایران از فهرست خارج شده و دیگر در بخش معرفی آثار نمایشگاه و در قسمت «کلاسیک» روی سایتِ این کمپانی وجود ندارد.

    ابراهیم شقاقی، مدیرکل حقوقی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این زمینها می‌گوید: براساس آنچه توسط معاونت میراث فرهنگی به ما اطلاع داده شد، قرار بود این اثر در یک حراجی به فروش برسد، تنها کاری که توانستیم از زمان اطلاع پیدا کردن از آن انجام دهیم، به فوریت با دفتر مرکز خدمات بین‌الملل ریاست جمهوری تماس گرفته، وارد مذاکرات شدیم و با دفتر لاهه (مرکز خدمات حقوقی بین‌المللی) نیز این قضیه را پیگیری کردیم که کمک‌های زیادی به ما شد، در ادامه از طریق ایمیل مدارک موجود درباره‌ی این اثر را فرستادیم.

    او با اشاره به فرصت کم و در عین حال اختلافِ ساعت و روزِ کار ایران و نیویورک، بیان می‌کند: با این وجود توانستیم از سوی دادستانی آمریکا حکم توقیف این اثر تاریخی متعلق به ایران که قبل از انقلاب از ایران خارج شده بود، را بگیریم.

    نمایش نقش‌برجسته سرباز هخامنشی باید با مجوز ایران انجام می‌شد

    وی درباره روند استرداد این کتیبه‌ی سرباز هخامنشی نیز  توضیح می‌دهد: باید مدارک تعلق اثر به ایران را بفرستیم و درخواست استرداد کنیم. هرچند این روند معمولا طولانی است و به سرعت انجام نمی‌شود؛ اما به هر حال حکم توقف را گرفته‌ایم، چون نمایش این اثر در آن حراجی یا نمایشگاه باید با مجوز ایران انجام می‌شد.

    او درباره اصالت این اثر نیز اظهار می‌کند: صحبت در این زمینه باید توسط کارشناسان خبره بررسی شود. از سوی دیگر کسی که قصد دارد چنین اثری را در یک نمایشگاه یا حراجی بگذارد، مدعی است که آن اصل است؛ رسم است که معمولا در حراجی‌ها یا نمایشگاه‌های بین‌المللی اثر تقلبی قرار نمی‌دهند، اما چون کارشناسانِ ما آن را لمس و هنوز بررسی نکرده‌اند، براساس آن چیزی که آمریکایی‌ها می‌گویند کتیبه‌ی هخامنشی اصل است، ما نیز اعلام کرده‌ایم که متعلق به ایران است.

    سرباز هخامنشی باید به ایران مسترد شود

    شقاقی با تاکید بر این‌که فروشنده‌ی اثر مشخص است و سال‌های قبل از انقلاب به خارج از کشور منتقل شده و حتی فروش آن غیرقانونی بوده و ایران آن را به فروش نرسانده، بیان می‌کند: بنابراین با توجه به تعلق این اثر به ایران و براساس کنوانسیون‌های بین‌المللی، باید به ما مسترد شود.

    به اعتقاد مدیرکل دفتر حقوقی سازمان میراث فرهنگی، بررسی اصالت اثر در مراحل بعدی انجام می‌شود که باید کارشناسان روی آن نظر دهند و حقوق‌دانان مدارک خروج غیرقانونی را به دادگاه ارائه کنند و وکیل ایران روند را پیگیری و ادامه دهد تا استردادِ کامل انجام شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو