عصر بازار

رئیس انجمن دوستی ایران و ساحل عاج اعلام کرد:

طرح‌هایی برای افزایش روابط دوستانه میان ایران و ساحل عاج

عصر اعتبار- رئیس انجمن دوستی ایران و ساحل عاج از طرح‌های پروانه ابریشم و میروبانک به منظور افزایش روابط دوستانه میان ایران و ساحل عاج خبر داد.

طرح‌هایی برای افزایش روابط دوستانه میان ایران و ساحل عاج
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، در افتتاحیه همایش اقتصادی و سرمایه‌گذاری ایران و آفریقا دستغیب رئیس انجمن دوستی ایران و ساحل عاج گفت: تمام جنگ‌های جهان در اثر گرفتن بازارها بوده است. اگر ما هزاران کارخانه داشته باشیم و تولید بکنیم ولی بازاری وجود نداشته باشد، تجارت ما از بین می‌رود. اگر بخواهم اشاره‌ای تاریخی به اهمیت آفریقا داشته باشم، باید بگویم گذشتگان ما در آفریقا بازارهای قوی داشتند و صنعت غرب مدیون آفریقا است.

    وی ادامه داد: ما با آفریقا مشترکات زیادی داریم. به هر دوی ما ظلم شده است ما نتوانسته‌ایم یکدیگر را بشناسیم. تنها دانش ما از آفریقا گرسنگی و فقر است. اگر این گونه است پس چرا اروپاییان در آنجا حضور دارند. من اروپاییانی را دیدم که در آنجا کشت برون‌مرزی انجام می‌دهند. در ساحل عاج می‌توان به راحتی با آب و زمین لازم کشاورزی انجام داد.

    دستغیب گفت: استفاده از ظرفیت‌های مردمی و باور انجمن‌های دوستی و توانایی آنها نکته مهمی در تحقق اهداف بین دو کشور است. در ساحل عاج ما پتانسیل ورزشی خوبی داریم. سهمیه قاره آفریقا در جام جهانی بیشتر از آسیا است. ورزش می‌تواند باعث همبستگی شود. ما باید هم‌افزایی انجام دهیم. اگر بخواهیم هم‌افزایی به نتایج دلخواه برسد، باید شناخت کافی از آفریقا داشته باشیم.

    رئیس انجمن دوستی ایران و ساحل عاج ادامه داد: یکی از مشکلات تجار ایرانی حمل و نقل است. از نظر من تاجر ایرانی که در آفریقا فعالیت می‌کند، جهاد انجام می‌دهد چون هزینه زیادی بابت حمل و نقل پرداخت می‌کند. دولت ما باید تسهیلاتی را بگذارد که تاجر هزینه حمل و نقل کمتری پرداخت کند. همان طور که نیاکان ما جاده ابریشم را برای تجارت ساخته‌اند، ما هم باید تلاش خود را انجام دهیم. ما باید طرح راه دریایی تحت عنوان پروانه ابریشم را سریع‌تر پیش ببریم. هزینه یک کشتی که از ایران به افریقا حرکت می‌کند، به اندازه قیمت دو تانک جنگی هم نیست. ولی اشتغالزایی و تولید را بالا می‌برد. ما می‌توانیم هم نیاز برادران آفریقایی‌مان را برطرف کنیم هم تولید و اشتغال را در کشورمان بالا ببریم.

    وی در رابطه با تبادلات ارزی میان ایران و آفریقا گفت: تحریم‌ها ما را بر آن داشت که مشکلاتمان را خودمان حل کنیم. ما به فکر ساخت یک میکروبانک بین دو کشور هستیم. ما درخواست خود را به ساحل عاج داده‌ایم و گروه آن تشکیل شده است.

    دستغیب در پایان از برگزاری کمیسیون اقتصادی مشترک میان ساحل عاج و ایران در نیمه دوم آذرماه خبر داد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی