عصر بازار

یک کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

صندوق‌های طلا مبنایی قابل اعتماد برای قیمت سکه

عصر اعتبار- بازار گواهی سپرده سکه طلا مدتی است که با آغاز نخستین صندوق طلا در بورس کالا داغ شده و این روند موجب شده در برخی روزها پیش از اعلام نرخ سکه توسط اتحادیه طلا و شروع معاملات بازار آتی سکه طلا، این معاملات گواهی سپرده سکه در بورس کالا باشد که به سرمایه‌گذاران برآوردی از قیمت سکه ارایه می کند.

صندوق‌های طلا مبنایی قابل اعتماد برای قیمت سکه
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، انتظار می رود با توجه به راه اندازی دو صندوق سرمایه‌گذاری به پشتوانه طلا و توسعه این نهادهای مالی در بورس کالا، معاملات گواهی سپرده کالایی نقش مهمی در مرجعیت قیمتی سکه ایفا کند. زیرا پرتفوی این صندوق ها عمدتاً متشکل از سکه و گواهی سپرده سکه طلا بوده و توسعه این نهادهای مالی می تواند در رونق بخشیدن به معاملات گواهی سکه و تعیین قیمت ها در بازار موثر باشد.

    یک کارشناس بازار سرمایه درباره تبدیل صندوق‌های کالایی و گواهی سپرده سکه طلا به مرجعیت قیمت گذاری در بازار گفت: از آنجایی که بحث قیمت گذاری در بازار سرمایه مسبوق به سابقه بوده و مردم و به خصوص سرمایه‌گذاران به درستی با این قسمت آشنایی دارند، می‌توانند در قیمت گذاری به عنوان اطلاعات کافی به آن تکیه کرده و براساس آن نسبت به برنامه‌ریزی های خود در زمینه سرمایه گذاری اقدام کنند.

    حبیب رضا حدادی افزود: به عنوان مثال، بحث درج قیمت سهام شرکت ها در بازار سرمایه امری نهادینه شده است و اطمینان معقولی نسبت به این قیمت ها وجود دارد. بنابراین به دلیل عدم هماهنگی هایی که در بازار فیزیکی وجود دارد، بازاری نهادینه که مورد وثوق و اعتماد همگی فعالان بازار سکه طلا باشد، وجود نداشته و راه اندازی این صندوق ها با پرتفویی متشکل از گواهی سپرده، می تواند به ایجاد بازاری نهادینه کمک کند.

    گواهی سپرده، مرجع قیمتی در معاملات سکه

    وی ادامه داد: بازار گواهی سپرده سکه و صندوق سرمایه گذاری طلا در بورس کالا می تواند محلی قابل اطمینان برای تعیین قیمت ها و مبنایی برای انجام معاملات فیزیکی سکه باشد.

    حدادی تاکید کرد: در رابطه با معاملات سکه، وابستگی به نرخ تورم، ارز و طلای جهانی وجود دارد که همواره این امر مشاهده می شود که تاثیر ناشی از بروز نوسانات بازارهای جهانی در قیمتی این متغیرها، به صورت آنی بر روند قیمتی سکه و حتی طلای داخلی اعمال می شود؛ اما در شرایطی که روند کاهش رخ می دهد نرخ سکه با سرعت پایینی از خود عکس العمل نشان می دهد که دلیل آن نبود چنین بازارهای منسجم و نهادینه‌ای است. از این رو، با توجه به اینکه اطلاعات مربوط به معاملات صندوق های سرمایه گذاری طلایی به سرعت توسط سرمایه گذاران مانیتور شده و در سایت اطلاعاتی صندوق ها نیز درج می شود، می‌تواند بازار این نهادهای مالی را به مبنایی برای تعیین قیمت تبدیل کند.

    وی توسعه صندوق‌های طلایی را در رونق بخشیدن به معاملات گواهی سپرده سکه طلا موثر دانست و گفت: ما در ابتدای راه هستیم و اکثر سرمایه گذارانی که با سابقه چندین ساله خرید و فروش فیزیکی طلا و سکه آشنا هستند، اطلاعات چندان زیادی درباره معاملات گواهی سپرده کالایی ندارند. این ابزار از سال 1394 در بورس کالا مورد استفاده قرار گرفته، از این رو، بایستی صبور باشیم و در زمینه فرهنگ سازی بیشتر اقدام کنیم. زیرا به طور قطع با یک یا دو صندوق نمی‌توان در مقابل بازار سنتی سکه در خیابان منوچهری و میدان فردوسی و همچنین صرافی ها جایگاه مناسبی به دست آورد.

    این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: بر همین اساس باید نهادهای بزرگی به این حوزه ورود پیدا کرده و با راه اندازی صندوق های کالایی به پشتوانه طلا در زمینه فرهنگ سازی فعالیت کنند تا افراد حرفه ای و بازیگران بازار سکه در بورس کالا سرمایه گذاری کنند. زیرا بورس کالا با ایجاد دسترسی های اینترنتی، بسترهای لازم را برای همه در این حوزه فراهم کرده است و اگر این روال در میان بازیگران این حوزه عادی شده و حجم زیادی از سرمایه گذاران با آن آشنا شوند. در این صورت، به طور قطع بازار رونق خاص خود را پیدا خواهد کرد.

    حدادی چشم انداز این صندوق ها را از بابت استقبال سرمایه‌گذاران امیدوارکننده دانست و تاکید کرد: رویکردهای ما در سازوکار بازار سرمایه و بازار پول باید اصلاح شود. در حال حاضر در بانک مرکزی این نتیجه حاصل شده که باید بازاری متناسب با بازار پول داشته باشیم. زیرا اگر بازار پول به درستی کار خود را انجام دهد، سایر بازارها نیز می‌توانند در همان راستا به یک استاندارد لازم دست یابند. در همین راستا، اصلاحات خوبی در بحث بانکداری از بابت اصلاح نرخ سود بین بانکی که منجر به فلج شدن سیستم بانکی شده بود، صورت گرفته است.

    وی افزود: از این رو باید بازارهای موازی با بازار پول به وجود بیاید تا پاسخگویی مناسبی برای سرمایه گذاران صورت گیرد. در همین راستا، اگر اشتباهی در افزایش کاذب این نرخ توسط بانک ها صورت نگیرد، سیل سرمایه ها از بازار پول و سپرده های بانکی می تواند به سمت بازار سرمایه و صندوق های سرمایه گذاری و گواهی سپرده کالایی سرازیر شود. زیرا سرمایه‌گذاران به دنبال بهترین محل برای سرمایه گذاری هستند که این امر می‌تواند به رونق بخشی معاملات در بازار سرمایه منتهی شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی