عصر بازار

مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک مسکن تشریح کرد:

ارائه خدمات بازار سرمایه از دریچه شعب بانک مسکن

عصر اعتبار- مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک مسکن جزییات و اهداف راه‌اندازی سامانه جامع معاملات بازار سرمایه و اتصال شعب بانک مسکن به این سامانه را تشریح کرد.

ارائه خدمات بازار سرمایه از دریچه شعب بانک مسکن
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، محمد مهدی بحرالعلوم، مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک مسکن اعلام کرد: با اتصال شعب بانک مسکن به سامانه جامع معاملات بازار سرمایه، انتظار می رود شاخص‌های کشور در حوزه توسعه‌ یافتگی مالی بهبود پیدا کند.
    بحرالعلوم در مراسم رونمایی از این سامانه که صبح امروز در شعبه مرکزی بانک مسکن برگزار شد، گفت: هدف از راه‌اندازی این سامانه اتصال تمامی شعب بانک مسکن به سیستم معاملاتی بورس و معاملات همه ابزارهای پذیرفته شده در سازمان بورس از دریچه شعب بانک مسکن است.
    وی در توصیح ضرورت راه‌اندازی این سامانه همچنین گفت: در یک مقایسه کلی بین بازار پول و بازار سرمایه مشاهده می‌شود که تا مرداد ماه امسال حجم سپرده‌های بانکی به یک میلیون و 400 هزار میلیارد تومان و حجم تسهیلات پرداخت شده به یک میلیون و 50 هزار میلیارد تومان رسیده است؛ این در حالی است که ارزش بازار سرمایه در همین بازه زمانی (از ابتدا تا پایان مرداد 96) به بیش از 452 هزار میلیارد تومان رسید و ارزش بازار بدهی نیز 37 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.
    بحرالعلوم افزود: آمارهای فوق نشان می‌دهد سهم بازار بدهی در تامین مالی کسب و کارها حدود 8/2 درصد است، که این موضوع نیز حاکی از آن است که هم‌ اکنون دسترسی لازم به مشارکت کنندگان بازار محقق نشده و بنابراین ضروری است زیرساخت‌های اتصال به بازار سرمایه فراهم و تقویت شود.
    وی ادامه داد: از سوی دیگر آمارهای مربوط به حجم سپرده گذاری مردم در بانک ها و حجم بازار سرمایه نشان می دهد عده زیادی از مردم برای سرمایه گذاری در بازار سرمایه کشور علاقمند شده اند که لازم است بسترهای مورد نیاز برای پاسخ به این تقاضا ایجاد شود.
    به گفته مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک مسکن، تا کنون 3 میلیون و 935 هزار کد معاملاتی برای خرید و فروش اوراق بازار سرمایه در بانک مسکن صادر شده و این ظرفیت مناسبی برای انجام معاملات در سامانه جامع معاملات بازار سرمایه در شعب بانک مسکن است.
    وی همچنین با بیان اینکه طی دو سال گذشته حجم کل صندوق ها 135 میلیارد تومان بوده است،گفت:27 هزار میلیارد تومان از این منابع به اوراق بدهی و 5800 میلیارد تومان آن به سهام اختصاص داده شده است.
    بحرالعلوم تاکید کرد: در عین حال که این سامانه منجر به ایجاد و افزایش تعامل و اتصال بازار پول و سرمایه از طریق همکاری مشترک بین بانک مسکن و سازمان بورس اوراق بهادار خواهد شد اما همه گام های رو به جلو برای افزایش ضریب نفوذ و پیوند بین این دو بازار،نیازمند فراهم آوری بستری شفاف و کاربردی است.
    وی گفت:در فاز اول راه‌اندازی این سامانه اگر چه تمام شعب از هم اکنون به سامانه دسترسی دارند اما مطابق با برنامه ریزی ها فاز پایلوت این طرح با همکاری 11 شعبه آغاز شده و در میان مدت به 100 شعبه افزایش می یابد؛همچنین در بلند مدت به تمام شعب بانک مسکن تسری پیدا می کند.
    بحرالعلوم مهمترین مزیت این سامانه را ارائه خدمات یکپارچه در حوزه بازار پول و بازار سرمایه از یک پنجره واحد یا همان شعب بانک مسکن به مشتریان اعلام کرد و گفت:این سامانه علاوه بر اینکه امکان ارتباط مستقیم و اتصال مستقیم به کارگزاری ها از دریچه شعب بانک مسکن برای مشتریان را ایجاد می کند ورود و رسوب منابع مشتریان در بازار سرمایه را نیز افزایش می دهد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی