عصر بازار

خرید پارس آنلاین توسط های وب

عصر اعتبار- امروزه شرکت‌های فعال در حوزه فناوری اطلاعات، از بازار پرشور و هیجانی برخوردارند ، به طوری که در دنیای مدرن امروزی بسیاری از کسب و کارها مجبورند برای باقی ماندن در فضای رقابت، به سوی استفاده از ابزار نوین ارتباطی حرکت نمایند.

خرید پارس آنلاین توسط های وب
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از عصر بازار،علی الخصوص در زمینه بازاریابی و توزیع محصولات، لزوم استفاده از فضاهای مجازی و اینترنت به وضوح قابل لمس است. این نیاز به قدری ضروری است که صاحبان مشاغل به درستی دریافته اند که در صورت عدم استفاده از ابزار نوین ارتباط جمعی و عدم حضور در فضاهای مجازی کسب و کار، در آینده ای نزدیک از عرصه رقابت حذف خواهند شد. لاجرم، بخش سنتی کسب و کار و طراحی تاریخی بازارهای اصلی کلان شهرها، در گذر زمان جای خود را به بازارهای مجازی و مدرن خواهند داد.

    از سوی دیگر با نگاهی به بازار سرمایه و بررسی گروه اطلاعات و ارتباطات، در می یابیم که این گروه در بازه زمانی یکسال گذشته ایجاد شده و با پذیرش و عرضه سهام اولین شرکت این حوزه در بازار فرابورس به نام آتیه داده پرداز، فعالیت این گروه رسما در بازار سرمایه آغاز شد. کمتر کسی تصور می کرد در بازه ای کمتر از یکسال این گروه 4 نماد بزرگ بورسی و فرابورس فعال در حوزه فناوری اطلاعات را در دل خود جای دهد. شرکتهای بزرگی همچون های وب که در سال جاری در این گروه عرضه شد، نمونه بسیار مناسبی از قدرت این کسب و کار در فضای اقتصادی کشور می باشد. شرکت مبین وان کیش دیگر شرکتی است که در سال جاری در گروه اطلاعات و ارتباطات درج و عرضه شد تا این گروه بیش از پیش به جایگاه واقعی خود در بازار سرمایه نزدیک شود. درج شرکت آسیاتک در بازار بورس نیز دیگر اتفاق خوشایندی است که از سوی این صنعت برای بازار سرمایه و فعالان آن در هفته اخیر رخ داده است. ورود چهارمین شرکت حوزه فناوری اطلاعات به بازار بورس حاوی این مطلب است که این صنعت کماکان به رشد خود ادامه خواهد داد و قطعا این روند روزهای درخشانی را پیش روی خود دارد. به طوریکه در آینده شاهد ورود شرکتهای بسیاری زیادی از این صنعت به بازار سرمایه خواهیم بود که چراغ اول آن را شرکت آتیه داده پرداز در سال 95 روشن کرد.

    در ابتدای روز شنبه مورخ 6 آبان 96 سهام های وب با تقاضای بسیار سنگینی مواجه شد که این تقاضای سنگین، سهام این شرکت بزرگ تازه وارد شده به بورس را با صف خرید جالب توجهی مواجه نمود. صف خرید 40 میلیونی پشت نماد شرکت اینترنتی های وب، نوید اتفاقی بزرگ و یا خبری خوب را می داد. برخی دانسته و برخی نیز بر اساس جو ایجاد شده، تقاضای خود برای خرید سهام شرکت مذکور را روانه سیستم معاملات نمودند. در این بین شایعاتی مبنی بر ادغام شرکت های وب با آسیاتک که در آینده ای نزدیک در بازار سرمایه عرضه خواهد شد و پارس آنلاین به گوش می رسید. در اوایل روز بعد که بسیاری از فعالان بازار سرمایه که مترصد خرید سهام شرکت مذکور بودند به ناگاه با اطلاعیه شرکت های وب مبنی بر خرید تمام سهام شرکت پارس آنلاین مواجه شدند که توقف این نماد بورسی را در پی داشت. پس از انجام عرضه اولیه شرکت های وب در بورس و افزایش قیمت بیش از 50 درصدی این نماد، سهامدار عمده بخشی از سهام شرکت را در بازار فروخت و این قول را به سهامداران داد که تمام وجه نقد حاصل از فروش سهام شرکت را در داخل شرکت و در راستای اهداف شرکت سرمایه گذاری خواهد نمود. این خبر سهامدار عمده شرکت های وب (سید ایمان میری) به کام سهامداران شرکت خوش آمد و منتظر بودند تا ورود سرمایه جدید به شرکت را مشاهده نمایند. خوشبختانه این اتفاق زودتر از آنچه که تصور می شد، رقم خورد و اسباب خوشحالی سهامداران این شرکت بزرگ را رقم زد.

    اما درسی که می توان از مجموع این اتفاقات گرفت، این نکته است که مدیریت بخش خصوصی در تمامی صنایع و بخشها می تواند الگویی مناسبی باشد تا دولت را مجاب نماید تا هر چه سریعتر شرکتهای زیرمجموعه خود را که برخی از آنها تسلسل وار در گرداب زیان گیر افتاده اند را به بخش خصوصی واگذار نماید تا اگر امکان فعالیت دارند، مسیر درست را انتخاب نمایند و اگر امکان ادامه فعالیت برایشان میسر نیست، تعطیل شوند. شرکت های وب نمونه بارز یک شرکت خصوصی است که در بهترین حالت کارآیی در حال فعالیت است و آنچنان زیبا جایگاه خود را در صنعت فناوری اطلاعات یافته است که به جرات می توان گفت شرکتهای دولتی فعال در این حوزه در آینده ای نزدیک مجبور خواهند بود تا بخش بزرگی از میدان فعالیت را برای شرکتهایی این چنینی خالی کنند.

    اما از دیدگاه دیگر نیز می توان اقدام شرکت های وب را به فال نیک گرفت. ادغام و یا خرید شرکتهای کوچک توسط شرکتهای بزرگ موجود در صنعت، آنطور که در دنیا انجام می گیرد، متاسفانه هنوز در کشور ما جا نیفتاده است. در حال حاضر شرکتهای کوچک بسیاری در کشور فعال هستند که که بخشی از این شرکتها در بازار بورس و فرابورس پذیرش شده و سهام آنها در حال مبادله است. با ادغام شرکتهای کوچک در دل شرکتهای بزرگ امکان سودآوری شرکتها بیشتر شده و هزینه های ثابت نیز کاهش خواهد یافت. های وب از معدود شرکتهایی بود که این مهم را انجام داد و یک شرکت اینترنتی را در دل خود جای داد تا الگوی مناسبی باشد برای مابقی شرکتهای بزرگ که اینگونه رفتارهای حرفه ای را نیز در برنامه های خود قرار دهند. شرکت های وب اعلام نموده است که نتیجه این اقدام در روزهای آتی طی کنفرانسی به عموم اطلاع رسانی خواهد شد.
    اما در ادامه قصد داریم مختصری به روشهای ادغام و مزیتهای آن بپردازیم. ادغام روشهای مختلفی دارد که از این دست می توان به موارد زیر اشاره کرد:
    1. ادغام ساده (یک جانبه): در این نوع ادغام، معمولا یک شرکتی که سرمایه و امکانات بیشتری دارد، شرکتهای کوچکتر و انفعالی را در خود جذب می کند. در نتیجه شرکت بازمانده سرمایه خود را افزایش می دهد، همچنین شرکتهای ادغام شده جزیی از شرکت بازمانده می گردند و وجود جداگانه خود را از دست می دهند. سهامداران شرکت ادغام شونده، در قبال سهام خود، وجه نقد، سهام و یا هر مال دیگری که در طرح ادغام پیش بینی شده است را دریافت می کنند.
    2.  ادغام ترکیبی (دو جانبه یا چند جانبه): عبارتست از ایجاد یک شرکت جدید توسط دو یا چند شرکت دیگر و ترکیب شدن آنها در آن به نحوی که شخصیت شرکتهای موجود از بین برود و منحل شوند.
    رفتار تصاحب کنندگان به دو دسته تهاجمی و دوستانه تقسیم می شوند:
    1. رفتار تهاجمی: بدین معنا که مدیران شرکت خریدار به علت مقاومت مدیران شرکت هدف در مقابل ادغام، مستقیما با سهامداران شرکت هدف وارد مذاکره می شوند. این نوع تصاحب عمدتا با پول نقد تامین مالی می گردد و نوع کسب و کار شرکت هدف و خریدار با یکدیگر نا مرتبط است.
    2. رفتار دوستانه: چنانچه مدیران شرکت هدف با مدیران شرکت خریدار همکاری نمایند، تصاحب را دوستانه گویند.
    اهداف و انگیزه های ادغام نیز عبارتند از:
    1. صرفه جویی در مقیاس: یعنی افزایش در اندازه و حجم تولید باعث کاهش هزینه و بهای تمام شده محصوالت می شود.
    2. صرفه جویی در حیطه )صرفه جویی عملیاتی(: هنگامیکه تولید مشترک دو محصول در یک شرکت، بهای تمام شده کمتری از تولید محصوالت مذکور در دو شرکت مجزا داشته باشد، صرفه جویی در حیطه بدست می آید. بعبارت دیگر صرفه جویی در حیطه عبارتست از استفاده از ظرفیت از طریق تولید دو یا چند محصول مشابه.
    3. افزایش سهم بازار و دستیابی به قدرت بازار: سهم بازار شرکت خریدار، از طریق تصاحب شرکت های فعال در مناطق جغرافیایی مختلف و یا ایجاد خط تولید جدید و یا افزایش ظرفیت خط تولید فعلی ایجاد می گردد. قدرت بازار عبارتست از توانایی در تعیین قیمت، تعداد، ماهیت محصوالت فروخته شده و خلق سود آوری باالتر از نرمال بازار، که با کاهش رقبا و انحصاری شدن بازار محصول طی فرایند ادغام، بدست می آید.
    4. بین المللی شدن شرکت: شرکتهای بزرگ به منظور نفوذ سریع و راحت به بازار کشورهای مختلف، کاهش هزینه های نیروی انسانی و مواد اولیه، شرکتهای در حال فعالیت در کشورهای دیگر را خریداری می کنند.
    5. غرور و تکبر مدیران شرکتهای خریدار.
    6. حذف مدیریت ناکارا.
    7. استفاده از مزیت مالی: شرکتهای سود آور به منظور استفاده از معافیت مالیاتی ناشی از زیان عملیاتی، شرکتهای زیان ده را تصاحب می کنند.
    8. کاهش هزینه های مالی و افزایش ظرفیت بدهی: با افزایش اندازه شرکت، هزینه های مالی دز شرکت های هدف و خریدار کاهش می یابد. شرکتهای بزرگ می توانند بدهی های با بهره باال در شرکت های هدف را با نرخ بهره پایینتر جایگزین و تامین مالی کنند.
    9. کاهش رقابت.
    10. فرضیه جریان نقدی مازاد: جریان نقدی مازاد، جریانی است که از تمام نیاز پروژه های با ارزش فعلی خالص مثبت، باالتر است، که هم می تواند به سهامداران پرداخت شود و هم می تواند سرمایه گذاری شود. خرید شرکت یکی از راه های مدیران در جلوگیری از خروج جریان نقدی آزاد است.
    11. کاهش ریسک: مدیران اعتقاد دارند که از طریق ورود به بازار محصوالت جدید و تنوع بخشی، ریسک و ورشکستگی را کاهش می دهد.
    12. کسب هم افزایی: به معنای ایجاد ارزش از طریق ترکیب عملیات دو یا چند شخصیت حقیقی و حقوقی است.
    13. صرف قیمتی سهام: شرکت خریدار قیمت بیشتری برای خرید سهام شرکت هدف پیشنهاد می کند.

    محمود احترامی، کارشناس شرکت الپری

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو