عصر بازار

در تلاش بورس سعودی برای ایجاد انحصار؛

بورس نیویورک هنوز به دنبال ارائه سهام آرامکو است

عصر اعتبار- رییس بورس سهام نیویورک حتی پس از این که اوپراتور بورس سعودی اعلام کرد برای لیست کردن سهام آرامکو به طور انحصاری مشتاق است، هنوز به دنبال به دست آوردن اولین ارائه عمومی این شرکت است.

بورس نیویورک هنوز به دنبال ارائه سهام آرامکو است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۸ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از  مهر، رییس بورس سهام نیویورک حتی پس از این که اوپراتور بورس سعودی اعلام کرد برای لیست کردن سهام آرامکو به طور انحصاری مشتاق است، هنوز به دنبال به دست آوردن اولین ارائه عمومی سهام این غول نفتی عربی است.

    درحالی‌که بورس‌های جهانی برای به دست آوردن قسمتی از ارائه سهام این شرکت که با ورود خود حجم معاملات را تا حد زیادی تقویت خواهد کرد، رقابت می‌کنند، این گفته‌ها به معمای این که بلاخره ارامکو در چه بورس‌هایی لیست خواهد شد می‌افزاید.

    مدیر اجرایی ارشد آرامکو این هفته گفت بورس‌های داخلی و بورس‌های بین‌المللی نظیر نیویورک، لندن، توکیو و هنگ‌کنگ برای این که بخشی از سهم این شرکت در آنها لیست شود مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

    این ارائه سهام اولیه 100 میلیارد دلاری با هدف بالا بردن اعتبار عربستان در نظر سرمایه‌گذاران خارجی است که این بخشی کلیدی از هدف اصلاح اقتصاد این کشور است که بر درآمدهای نفتی متکیست.

    رییس گروه بورس نیویورک، توماس فارلی در پاسخ به خبرنگاران گفت که این بورس همچنان برای این که سهام آرامکوی سعودی را در خود لیست کند، امیدوار است.

    خالد عبداله الحصان، مدیر اجرایی ارشد بورس سعودی که به تداول مشهور است گفت که بورس او مشتاق است که انحصارا سهام ارامکو را لیست کند و می‌تواند تمام این سهام را جذب کند.

    البته چنین لیست کردنی تمامی سهام دیگر در این بورس را کوتوله جلوه خواهد داد.

    کل سرمایه بازار بورس تداول حدود 435 میلیارد دلار است. سهام شرکت صنایع پایه سعودی که بزرگترین شرکتی است که تا کنون در این بورس لیست شده است، حدود 78 میلیارد دلار است.

    نیتین گارگ، تحلیل‌گر ارشد سیکو بحرین می‌گوید: لیست کردن انحصاری ارامکو در بورس سهام سعودی امکان‌پذیر است اما با ارزش‌گذاری حدود 2 تریلیون دلاری این شرکت حتی لیست کردن 5 درصد از سهام آن در بورس سعودی خارج از توان مدیریت این بورس خواهد بود.

    او ادامه داد: بازار سعودی سیالیت و نقدینگی لازم برای جذب چنین «ارائه اولیه سهام» بزرگی را ندارد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو