عصر بازار

گزارش ۵ ماهه وضعیت مالی دولت

عصر اعتبار- استفاده از تنخواه گردان بانک مرکزی در ۵ ماهه سال ۹۶ در مقایسه با مدت مشابه سنوات گذشته با افزایش قابل توجهی مواجه شد و در این دوره حدود ۱۶ درصد از مصارف دولت از تنخواه گردان بانک مرکزی تامین شد.

گزارش ۵ ماهه وضعیت مالی دولت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، بررسی گزارش عملکرد شاخص های مالی دولت طی سال های 88 تا 96 که از سوی معاونت امور اقتصادی وزارت اقتصاد ارایه شده نشان می دهد که در 5 ماهه ابتدای سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، شاخص های بودجه ای دولت با افت مواجه شده اند که با توجه به افزایش وصولی های غیرنفتی به ویژه درآمدهای مالیاتی در ماه های آتی انتظار بر این است که شاخص های مذکور بهبود یابند.

    میزان تحقق نسبت درآمدهای غیرنفتی به کل منابع عمومی در 5 ماهه ابتدای امسال 62 درصد بوده که این میزان در مدت مشابه سال قبل 76 درصد بود. همچنین در بخش نسبت تملک دارایی های سرمایه ای به منابع نفت نیز که در 5 ماهه ابتدای سال گذشته 31 درصد تحقق حاصل شده بود در دره 5 ماهه اول امسال به 14 درصد کاهش یافت.

    دولت در بخش درآمدهای مالیاتی نیز با افت مواجه شده به نحوی که نسبت مالیات ها به اعتبارات هزینه ای از 43 درصد در 5 ماه اول سال قبل به 39 درصد در سال جاری کاهش یافته است.

    در بخش دیگری از گزارش معاونت اقتصادی وزارت اقتصاد آمده است: عدم تحقق متوازن اجزاء منابع عمومی دولت طی سال مالی و به تاخیر انداختن پرداخت حقوق دولت تا پایان سال، علاوه بر آن استفاده از برخی تدابیر جهت جبران کسری بودجه در ماه های پایانی سال موجب شده تا سهم تامین منابع بودجه ای دولت در اسفندماه به شدت افزایش یابد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی