عصر بازار

همه چیز درباره وام جعاله ۲۰ میلیونی بانک مسکن

عصر اعتبار- خریداران مسکن در صورتی که قبلا از تسهیلات خرید بانک مسکن استفاده کرده باشند، در زمان خرید ملک جدید و تعویض وثیقه، می‌توانند از جعاله ۲۰ میلیون تومانی استفاده کنند.

همه چیز درباره وام جعاله ۲۰ میلیونی بانک مسکن
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، با تصویب هیات مدیره بانک مسکن در بهار امسال، تمامی واحدهای مسکونی که از زمان ابلاغ بخشنامه مذکور در هفته اول خرداد تا پایان تابستان خریداری شدند، مشمول استفاده از جعاله 20 میلیون تومانی در صورت تمایل خریدار شدند. به این ترتیب اعطای تسهیلات جعاله 20 میلیون تومانی صرفا برای متقاضیانی که هم زمان از تسهیلات فروش اقساطی مسکن اعم از تسیهلات انفرادی و زوجین استفاده کردند، فراهم شد.

    بانک مسکن با بررسی وضعیت منابع و مصارف، مصوبه مذکور را حدود یک ماه قبل تمدید کرد و به این ترتیب برای خریداران مسکن امکان استفاده از تسهیلات جعاله 20 میلیونی، تا پایان آذرماه وجود دارد.

    برای برخورداری از تسهیلات جعاله دو سقف و دو روش وجود دارد؛ نخست سپرده‌گذاری به مبلغ پنج میلیون تومان به مدت شش ماه برای استفاده از جعاله پنج میلیون تومانی با نرخ سود تسهیلات 11 درصد و بازپرداخت حداکثر پنج ساله است و روش دوم خرید 40 فقره اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن برای استفاده از جعاله 20 میلیون تومانی بدون نیاز به سپرده‌گذاری و دوره انتظار. بازپرداخت این تسهیلات نیز که با استقبال خریداران مسکن مواجه شده است، پنج ساله و با نرخ سود 17.5 درصد است.

    به این ترتیب با توجه به بهای حدود 76 هزار تومان هر فقره اوراق تسهیلات مسکن در حال حاضر که برای استفاده از 500 هزار تومان تسهیلات کفایت می‌کند، هزینه استفاده از این تسهیلات حدود سه میلیون تومان و اقساط آن نیز در صورتی که به شکل ثابت در طول پنج سال منظور شود، ماهانه 504 هزار تومان است.

    برای اخذ تسهیلات جعاله از محل اوراق همچنین، باید علاوه بر هزینه خرید اوراق، هزینه ترهین سند ملک نزد دفترخانه نیز توسط متقاضی پرداخت شود. برای استفاده از تسهیلات جعاله بانک مسکن، مبایعه‌نامه یا سند انتقالی که نشان دهنده تاریخ معامله ملک باشد، مورد نیاز است. به عبارت دقیق‌تر، وجود سند و گواهی پایان‌ کار از الزامات اخذ تسهیلات جعاله است. اما در عین حال الزامی مبنی بر وجود پروانه ساخت و یا صورت‌ مجلس تفکیکی نیست.

    یکی از مواردی که ممکن است متقاضیان جعاله از آن بی اطلاع باشند، این است که در زمان تعویض وثیقه می‌توان تسهیلات جعاله 20 میلیون تومانی دریافت کرد. به عنوان مثال اگر فردی قبلا تسهیلات خرید مسکن دریافت کرده باشد و اکنون قصد تعویض (تغییر ملک با انتقال تسهیلات به ملک جدید) داشته باشد، می‌تواند هم زمان با تعویض وثیقه، تا پایان آذرماه تسهیلات جعاله 20 میلیون تومانی هم در صورت تمایل دریافت کند.

    از سوی دیگر هنگام تغییر مدیون (انتقال تسهیلات به خریدار جدید ملک) نیز خریدار جدید می‌تواند تسهیلات جعاله 20 میلیونی دریافت کند. البته اگر در هر دو حالت فوق، قبلا تسهیلات جعاله اخذ شده باشد، می‌توان مابه‌التفاوت آن را تا سقف 20 میلیون تومان از طریق خرید اوراق دریافت کرد.

    برابر مقررات بانک مسکن، پرداخت تسهیلات مجدد جعاله با سپرده و بدون سپرده بدون محدودیت زمانی و با واریز مانده بدهی جعاله قبلی بلامانع است. همچنین پرداخت تسهیلات جعاله به متقاضیانی که از تسهیلات جعاله تعمیر سایر بانک‌ها استفاده کرده‌اند، در صورت تسویه تسهیلات دریافتی طبق ضوابط و مقررات، بلامانع است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی