عصر بازار

دلیل نوسانات نرخ ارز در یک ماه گذشته چیست؟

عصر اعتبار- یک استاد اقتصاد گفت: از نوسانات نرخ ارز تا حدود زیادی کاسته شده به طوری که در حال حاضر بازار رشد آرامی را در قیمت ارز شاهد است.

دلیل نوسانات نرخ ارز در یک ماه گذشته چیست؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، ابوالفضل جنتی اظهار کرد: نوسانات نرخ ارز در یک ماهه اخیر دلایل متعددی داشت که از جمله آن می توان به  کاهش نرخ سود بانکی و سرریز سرمایه ها به بازار ارز اشاره کرد.


    وی افزود: هم چنین آمار مقدماتی صادارت و واردات کشور نشان‌ دهنده کسری تراز تجاری در حدود چهار میلیارد دلار است که نشان می دهد ارز از کشور بیش از ورود، خارج شده است.

    این کارشناس بازار ارز ادامه داد: علاوه بر این، تقاضا برای ارز به دلیل مسافرت‌های زیارتی و سیاحتی نیز افزایش یافته است و این خود از دلایل نوسانات نرخ ارز به شمار می آید. در کنار سه عاملی که گفته شد موضع گیری‌های سیاسی عامل چهارم و کمتر اثرگذار بوده است.

    جنتی با بیان اینکه نوسانات نرخ ارز رفته رفته تا حدود زیادی کمتر خواهد شد، خاطرنشان کرد: بخشی از نوسانات نرخ ارز به دلیل افزایش در تقاضای سوداگرانه ارز است که همین امر باعث می شود نرخ ارز افزایش یابد.

    وی اضافه کرد: در بلند مدت مردم خود را با شوک‌هایی که به بازار وارد می شود هماهنگ می کنند و تاثیر موضع‌گیری‌هایی مانند سخنرانی ترامپ، در بلند مدت کاهش می یابد، چون مردم انتظارات خود را با مرور زمان  با گذشته تطبیق می‌دهند همین امر اثرگذاری چنین سخنرانی‌هایی را در بلند مدت کاهش می‌دهد.

    عضو هیئت علمی دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی افزود: مردم دیگر انتظار افزایش صعودی نرخ ارز را ندارند؛ به عبارت دیگر مردم انتظارات خود را بسته به سیاستهای دولت تعدیل می کنند و چون دولت در زمینه مهار تورم و افزایش قیمت ارز عملکرد به نسبت خوبی داشته است مردم انتظار افزایش نرخ ارز به صورت صعودی و یک باره را نداشته و همین امر اثرگذاری‌های عوامل بیرونی را کاهش می دهد.

    جنتی گفت: نوسانات نرخ ارز بستگی به سیاست های دولت و هم چنین عواملی که بخشی از آن گفته شد، دارد بنابراین به نظر می‌رسد نوسانات نرخ ارز تا حدود زیادی کاسته  شده به طوری که بازار رشد آرامی را در قیمت ارز شاهد است

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی