عصر بازار

بانک جهانی هشدار داد؛

احتمال وقوع یک بحران مالی جدید در دنیا

عصر اعتبار- بانک جهانی اعلام کرد، در صورتیکه افزایش بدهی کشورها تداوم داشته باشد، باید شاهد یک بحران مالی جدید دیگر در جهان باشیم.

احتمال وقوع یک بحران مالی جدید در دنیا
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از مهر، بانک جهانی اعلام کرد دنیا در حال رفتن به سمت یک بحران مالی دیگر است، مگر اینکه کشورها از رفتن به سمت بدهی فاصله بگیرند.

    بانک جهانی پیشنهاد داد، با جلوگیری از انباشت بیشتر بدهی، تشویق به سرمایه گذاری در تجارت و پیشگیری از فاینانس بدهی، می توان به محدود کردن ریسک های مالی کمک کرد که این موضوع بعنوان تنها راه حل برون رفت از این بحران، یعنی رفتن به سمت یک بحران مالی دیگر است.

    بانک جهانی نسبت به افزایش بدهی و تاثیر منفی آن بر روی پیشرفت به موسسات مالی هشدار داد؛ ضمن اینکه دولت های فدرال را به کاهش وام گرفتن فرا خواند؛ پدیده ای که در حال حاضر پایدار است.

    از دیگر توصیه های بانک جهانی، احتیاج به کارشناسان پولی و مالی بمنظور فراهم کردن بستر مناسب برای اعمال تغییرات در سیاست گذاری برای حفظ ثبات بازار و جلوگیری از نوسان در آن است.

    همچنین بانک جهانی اعلام کرد، بانک های مرکزی باید عادی سازی سیاست پولی را از طریق برنامه هایی که دارای قابلیت ارتباط برقرار کردن با حوزه های مالی دارند را فراهم کنند تا به گره گشایی دارایی سهام، اوراق قرضه خود و ایجاد خط مشی در آینده سیاست گذای بانک ها در چارچوب سیاست های آنها منجر شود. 

    مراجع ذی صلاح مالی باید اقدامات احتیاطی در حوزه اقتصاد کلان را لحاظ کنند و دامنه گسترش آنها را در نظر بگیرند تا از این طریق، افزایش بدهی و بی ثباتی را کاهش دهند.

    بانک جهانی اعلام کرد، یکسری اقدامات در ارتباط با وام گیرنده ها باید معرفی شود یا اینکه اقدامات سفت و سختی برای جلوگیری از افزایش بدهی آنها در نظر گرفته شود؛ ضمن اینکه «تست های استرس بانکی» هم باید بیشتر اعمال شود.

    مقتضیات سرمایه برای بانک هایی که در معرض وام گیرندگان آسیب پذیر هستند، باید افزایش پیدا کند و بانک های باانگیزه هم به بخش های با ریسک پایین وام های جدید اعطاء کنند.

    بانک جهانی اعلام کرد، مقررات بخش مالی غیر بانکی باید مستحکم شود تا خطر فاینانس بیش از حد بازار سرمایه را محدود کند و انتقال به سمت نظارت بر پایه ریسک باید تسریع یابد؛ ضمن اینکه مقررات شرکت های بیمه ای هم با تاکید بر روی سرمایه، یکسان شود.

    بانک جهانی می گوید: باید مقتضیات نگاه دوراندیشانه به اقتصاد خرد بخش هایی که بدهکار هستند باید شدت پیدا کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی