عصر بازار

تحقق گام بلند نظام بانکی؛

بیش از ۵۲۰ هزار فقره تسهیلات در طرح ضربتی اعطای وام ازدواج پرداخت شد

عصر اعتبار- با اجرایی شدن طرح ضربتی اعطای وام ازدواج و با مساعدت ۱۱ بانک عامل، بیش از ۵۲۰ هزار فقره وام به مبلغ بیش از ۵۴ هزار میلیارد ریال به متقاضیان پرداخت شده است.

بیش از ۵۲۰ هزار فقره تسهیلات در طرح ضربتی اعطای وام ازدواج پرداخت شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۸ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، سیدعلی اصغرمیرمحمد صادقی که در مراسم تقدیر از شبکه بانکی کشوردر طرح ضربتی اعطای وام ازدواج سخن می گفت، درخصوص سیاست بخش اعتبارات بانک مرکزی درباره اعطای تهسیلات قرض الحسنه بانک مرکزی گفت: نظام بانکی کشور در راستای حمایت از ازدواج و کمک به امر ازدواج جوانان عزیز کشورمان، اعطای وام ازدواج را از سال های گذشته در دستور کار قرار داده است.
    وی در خصوص راه اندازی سامانه ازدواج تصریح کرد: از سال 1388 به منظور ساماندهی، مدیریت و نظارت بر حسن اجرای عملکرد نظام بانکی برای اعطای وام ازدواج به متقاضیان، سامانه اینترنتی قرض‌الحسنه ازدواج بانک مرکزی راه‌اندازی شد. براین اساس متقاضیان از طریق ثبت نام در این سامانه در صف بانک های عامل قرار گرفته و سایر مراحل اعطای وام را یکی پس از دیگری طی کرده و تسهیلات خود را دریافت می کنند.
    مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی با بیان اینکه در ابتدای راه‌اندازی سامانه اینترنتی قرض‌الحسنه ازدواج بانک مرکزی، 11 بانک دولتی در این سامانه حضور داشتند، گفت: طی سال‌های اخیر با ترغیب و جلب مشارکت سایر بانک‌ها و موسسات و صندوق ها از سوی بانک مرکزی برای پیوستن به سامانه، این تعداد به 32 بانک، موسسه مالی و صندوق در سال 1396 افزایش یافت.
    این مقام مسئول با اشاره به افزایش رقم وام ازدواج  به 10 میلیون تومان اظهار کرد: در سال 1395 و به موجب مفاد تبصره 29 قانون بودجه،  وام ازدواج حدود 3.5 برابر افزایش یافته و از 30 میلیون ریال به 100 میلیون ریال رسید. که براین اساس دوره باز پرداخت وام از سه سال به چهارسال (48 ماهه) افزایش یافت و نرخ کارمزد به 4 درصد رسید.

    میرمحمدصادقی از پرداخت 1.026.000 فقره تسهیلات قرض الحسه ازدواج در سال 1395 خبر داد و گفت: علی‌رغم کمبود منابع قرض الحسنه بانک‌ها، با پیگیری و تعیین سهمیه از سوی بانک مرکزی، و همکاری و مساعدت بانک‌ها، موسسات و صندوق‌های عضو سامانه ازدواج، تعداد تسهیلات پرداختی در سال 1395، 26.2 درصد نسبت به سال 1394 افزایش داشته است. به لحاظ مبلغی نیز 98.740میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است که این رقم 400 درصد افزایش داشته است.
    مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی با اشاره به اقدامات این بانک درزمینه پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج در سال جاری گفت: در سال 1396 به موجب بند ”ج“ تبصره 16 قانون بودجه سال کل کشور مقرر شد به منظور حمایت از ازدواج جوانان، بانک مرکزی تمام بانک‌ها و موسسات اعتباری کشور را ملزم کند که به اندازه سهم خود از مجموع منابع در اختیار پس انداز، جاری و سپرده قرض‌الحسنه بانک ها در پرداخت تسهیلات قرض الحسنه مشارکت  کنند و پرداخت این تسهیلات را در اولویت نخست قرار دهند. از این رو طی سه ماهه اول سال 1396 تمام پرونده های تعیین تکلیف نشده سال قبل در اولویت تسهیلات مورد اشاره قرار گرفتند.
    وی با برشمردن مشکلات پیش روی نظام  بانکی درزمینه اعطای وام ازدواج در سال 1396 گفت: از جمله این مشکلات می‌توان به تعداد بیش از 500 هزار نفر افراد در صف در سامانه،  افزایش روز افزون تعداد متقاضیان وام ازدواج به دلیل افزایش سقف تسهیلات از 30به 100میلیون ریال، کمبود منابع قرض الحسنه بانک ها و کثرت تکالیف قرض الحسنه ابلاغی به بانک ها و سخت‌گیری برخی بانک ها برای اخذ ضامن معتبر برای اعطای وام ازدواج اشاره کرد.
    وی در ادامه افزود: عدم تعیین شعبه متقاضیان از سوی بانک ها بعضاً به مدت 3 ماه تا یک سال، تخصیص وام ازدواج کمتر به متقاضیان استان های کم برخوردار و محروم به دلیل عدم وجود منابع قرض‌الحسنه در استان ها، مشکلات موجود در تامین ضامن معتبر و به ویژه عدم اطلاع متقاضیان از نحوه دریافت تسهیلات از طریق مراجعه به سامانه از دیگر مشکلات در این باره بوده است.
    میرمحمد صادقی طرح ضربتی اعطای وام ازدواج را چاره ای برای برطرف کردن این مشکل عنوان کرد و گفت: این مشکلات، بانک مرکزی و در رأس آن بخش اعتباری این بانک را برآن داشت که نسبت به حل مشکلات چاره ای بیندیشد. پس از بررسی جوانب امر، در نهایت و در اواسط تیرماه سال جاری، بانک مرکزی به منظور بهره مندی تمام متقاضیان در صف از تسهیلات قرض الحسنه ازدواج و نیز کاهش تعداد 500 هزار نفری متقاضیان در صف سامانه، تصمیم به اجرای طرح ضربتی اعطای وام ازدواج گرفت.
    به گفته میرمحمدصادقی طی جلساتی با اعضای هیات مدیره و مدیران اعتباری بانک های ملی ایران، صادرات ایران،کشاورزی، تجارت، سپه، ملت، رفاه کارگران، توسعه تعاون، قرض الحسنه مهر ایران و صندوق قرض الحسنه پارسیان تفاهم شد تا حداقل تعداد 500 هزار فقره تسهیلات در مدت زمان اجرای طرح ضربتی اعطای وام ازدواج از ابتدای مرداد تا پایان شهریور سال 1396 مورد اجرا قرارگیرد.
    خاظرنشان می شود به منظور مساعدت به  متقاضیانی که نسبت به تکمیل پرونده خویش اقدام نکرده بودند  طرح یاد شده تا تاریخ 15 مهر 1396 تمدید شد.
    میرمحمدصادقی با اشاره به رسانه‌ای شدن اجرای طرح ضربتی ازدواج در سطح ملی و افزایش تعداد متقاضیان دریافت تسهیلات وام ازدواج به تبع آن، گفت: با اعلام خبر طرح ضربتی اعطای وام ازدواج در شبکه خبر صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، علی رغم اینکه تعداد متقاضیان در اواخر تیرماه تعداد 494.720 نفر بود، بسیاری از متقاضیان که از دریافت تسهیلات دلسرد شده بودند،  نسبت به ثبت نام در هفته اول مردادماه  اقدام کرده و صف متقاضیان  به بیش از 510 هزار نفر افزایش یافت.

    مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی با اشاره به اقدامات تسهیل کننده و تسریع کننده در اجرای طرح ضربتی اعطای وام ازدواج از سوی بانک مرکزی گفت: با توجه به ضربتی بودن طرح و سرعت بخشیدن به فرایند اجرایی اعطای وام ازدواج، مهلت تکمیل مدارک از سوی متقاضیان از دو ماه به یک ماه کاهش یافت؛‌ همچنین به منظور تسهیل در اخذ ضامن به ویژه در استان های کم برخوردار و محروم، 8 جایگزین برای اخذ ضمانت ارایه و ابلاغ شد. علاوه بر این و به منظور بالا بردن صحت اطلاعات متقاضیان و جلوگیری از تضییع حقوق مشمولین دریافت وام، سامانه وام ازدواج به سامانه سازمان ثبت اسناد کشور متصل و از این طریق امکان کنترل تاریخ عقد متقاضیان فراهم شد.
    به گفته این مقام مسئول بانک مرکزی، پیگیری مستمر و روزانه از سرپرستی های استان ها و بعضاً شعب بانک های عامل به صورت تلفنی و ارتقای سامانه قرض الحسنه ازدواج  از نظر نرم افزاری و گزارش دهی از دیگر اقدامات تسهیل کننده بانک مرکزی در این زمینه بوده است.
    وی با مقایسه عملکرد بانک های عامل در سامانه ازدواج در طرح ضربتی، با ارقام پیش از اجرایی شدن این طرح گفت: از ابتدای سال تا تاریخ 31 تیرماه سال جاری، 494.720 نفر در صف دریافت این تسهیلات بودند، از این تعداد 226.209 نفر تعیین شعبه نشده بودند. در این زمان متوسط پرداخت روزانه 2611 و متوسط پرداخت هفتگی 19.231 فقره بود. اما با اجرایی شدن طرح ضربتی اعطای وام ازدواج و در تاریخ 15 مهر ماه تعداد افراد در صف به 130.258 نفر کاهش  یافت که از این تعداد 46.376 در انتظار تعیین شعبه هستند. در طی این مدت نیز به طور متوسط روزانه 7.700 فقره و به صورت هفتگی 46.200 فقره وام ازدواج پرداخت شده است. شایان ذکر است تعدادی از این 130هزار نفر نیز در مرحله تکمیل مدارک هستند، که چنانچه نسبت به تکمیل مدارک خود طی این مدت اقدام می کردند، این صف به کمتر از یک چهارم افراد فعلی کاهش می یافت.
    میرمحمدصادقی درباره تعداد تسهیلات پرداخت شده در مناطق کم برخوردار در این دو بازه زمانی تصریح کرد: تا پیش از اجرایی شدن طرح ضربتی اعطای وام ازدواج تا 31 تیرماه سال جاری در این مناطق 76.709 فقره تسهیلات و در طی مدت طرح ضربتی اعطای وام ازدواج 116.406 فقره تسهیلات پرداخت شده است.
    به گفته این مقام مسئول در مناطق کم برخوردار، خوزستان با 35 هزار نفر، لرستان با 12.400 نفر و سیستان و بلوچستان با 11.900 نفر بیشترین تعداد پرداخت هایی را در استان های کم برخوردار داشته اند. همچنین در سایر استان ها در مجموع 520.448 فقره تسهیلات قرض الحسنه ازدواج پرداخت شده است که از این میان استان تهران با 55.072، استان خراسان رضوی با 55.001 و استان خوزستان با 40.126 قفره تسهیلات، بیشترین پرداختی ها را داشته‌اند.
    میرمحمدصادقی با اشاره به استقبال بسیار زیاد آحاد مردم از طرح ضربتی اعطای وام ازدواج اظهار کرد: این استقابل به نحوی بود که در طی 11 هفته اجرای طرح، تعداد 173.277 نفر برای اولین بار در سامانه ازدواج ثبت نام کردند. به طوری‌که متوسط روزانه ثبت نام کنندگان در سامانه طی انجام طرح 2.795 نفر بود که حدود 90 درصد این افراد در 11 بانک تفاهم شده  در طرح ضربتی ازدواج ثبت نام کرده اند. این در حالی است که میانگین ثبت نام افراد در 4 ماهه اول امسال به طور متوسط 834 نفر بوده است.
    مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی از اعطای 885.304 فقره تسهیلات قرض الحسنه ازدواج از ابتدای سال جاری تاکنون خبر داد و گفت: در طی این مدت در مجموع 92.567 میلیارد ریال وام ازدواج به متقاضیان پرداخت شده است. همچنین تعداد 40.916 فقره وام ازدواج به مبلغ 8.183 میلیارد ریال به ایثارگران پرداخت شده است.
    این مقام مسئول بانک مرکزی از کاهش صف متقاضیان تعیین تکلیف نشده از حدود 500 هزار نفر در ابتدای شروع طرح ضربتی به تعداد 47,598 نفر در پایان اجرای آن خبر داد و گفت: این تعداد غالبا ثبت نام ‌کنندگان 3 ماهه دوم سال جاری هستند. لازم به ذکر است این مهم در حالی اتفاق افتاده که در سنوات گذشته همواره تعداد 500 هزار تا یک میلیون نفر در صف سامانه قرار داشته اند. براین اساس و با اجرایی شدن این طرح تمام متقاضیان ثبت نامی در سنوات گذشته و ثبت نام کنندگان سال جاری تا تاریخ 31 تیرماه 1396 در تمامی بانکها تعیین تکلیف شدند.
    وی در پایان درخصوص پراکندگی جمیعنی وام گیرندگان تصریح کرد:53.6 درصد از وام گیرندگان را آقایان  و 46.4 درصد را خانم ها تشکیل می دهند. بیشترین دریافت کنندگان تسهیلات ازدواج در بازه سنی 25 تا 30 سال با 31 درصد و پس از آن بازه سنی 20 تا 25 سال با 30 درصد حجم را شامل می شود. گفتنی است تسهیلات گیرندگان بالای50 سال،   0.5 درصد و افراد کمتر از 15 سال،  0.9 درصد از تسهیلات گیرندگان را شامل می شوند.
    میرمحمدصادقی در پایان از تمام دست اندرکارانی که به سهم خود در عملیاتی شدن این دستاورد بزرک نقش داشتند قدردانی کرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو