عصر بازار

اونس طلا زندانی شد؛

عصر جدید شاخص دلار

عصر اعتبار- فلز زرد ۱۲ ساعت ابتدایی روز دوشنبه را با نوسان حول قیمت ۱۲۷۱ دلاری گذراند. رفت و برگشت‌های متوالی قیمت اونس طلا با وجود سیگنال‌های کاهشی که علیه این فلز عمل می‌کردند، فلز زرد را به فنری تبدیل کرده بود که از دو سو تحت فشار قرار گرفته است. یک‌طرف فشار‌ها مربوط به دلار و طرف دیگر به مقاومت شدید طلا معطوف است. این نیرو‌های دو سویه باعث ایجاد انرژی بالقوه‌ای در فنر می‌شوند که تمایل شدیدی به آزاد شدن دارد.

عصر جدید شاخص دلار
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، فشار دوطرفه به قیمت اونس باعث کوچک شدن دامنه نوسان‌های سینوسی حول قیمت 1271 دلاری شده بود. کارشناسان با مطالعه سابقه تاریخی این وضعیت فنری، دو حالت متمایز برای آینده فلز زرد در نظر گرفته‌اند؛ در‌صورتی‌که دلار نتواند به اعمال نیروی خود ادامه دهد، فنر قیمتی به سمت افزایشی شدن طلا پیش خواهد رفت و در‌صورتی‌که این فلز زیر فنر را خالی کند قیمت جهانی اونس سقوط محسوسی را تجربه خواهد کرد. کارشناسان بلومبرگ ضمن انتشار گزارشی از پیش‌بینی آینده ارز آمریکایی که توسط تحلیلگران وال‌استریت انجام شده بود، بروز رنسانس دلاری در آینده‌ای نزدیک را نوید دادند. وقوع عصر جدید و افزایشی شاخص دلار، آینده فلز زرد را تیره رقم خواهد زد.
    مقاومت نوسانی طلا

    اونس طلا مطابق با پیش‌بینی‌های فنی تا ساعت 16 عصر، رفتار رفت و برگشتی از خود بروز داد. فلز زرد در پایان هفته گذشته بازار جهانی با ثبت قیمت 1273 دلاری بسته شده بود و روز ابتدایی هفته خود را دیروز در قیمت مشابهی باز کرد. این فلز طبق پیش‌بینی فنی روز قبل «دنیای اقتصاد» پرنوسان ظاهر شد و مدام بین خطوط موقت حمایتی و مقاومتی بالا و پایین شد. فلز براق در ساعات ابتدایی صبح دوشنبه از قیمت 1274 دلاری تا قیمت 1269 دلاری پایین کشیده شد. البته این بازه نوسان 5 دلاری در ظهر روز گذشته کوتاه‌تر شد و به تغییر قیمت میان خطوط 1272 دلاری و 1269 دلاری به ازای هر اونس رسید. زمانی که بازار طلا پرنوسان می‌شود و به‌طور همزمان، رویداد‌های اقتصادی و سیاسی موثر بر این بازار اندک هستند، تحلیل‌های زودگذر تکنیکال به‌عنوان مرجع پیش‌بینی تغییرات ارزش فلز زرد به میدان می‌آیند. تحلیل‌های فنی از وجود بازه حرکتی بسیار محدود اونس طلا تا عصر روز دوشنبه حکایت دارند.
    سیگنال‌ها علیه فلز زرد

    رصد روزانه حجم معاملات بازار جهانی طلا و موقعیت معامله‌گران فعال در این بازار، سیگنال‌های منفی به سرمایه‌گذاران می‌فرستاد. با اینکه شاخص دلار تا عصر دیروز در کانال کم‌شیب، کاهشی مشاهده می‌شد اما فلز گرانبها نتوانست از افت دلار به سود خود استفاده کند. شاخص دلار که روز دوشنبه در عدد 83/ 94 باز شده بود تا ساعت 17 عصر دیروز به 6/ 94  رسید. برخی کارشناسان شاخص دلار را تا انتهای روز با افزایش اندکی همراه می‌دانند. تضعیف اندک شاخص دلار در بازار جهانی طلا حس نشد و روند رو به رشدی که کارشناسان برای دلار در نظر دارند کماکان به فشار خود بر فلز زرد ادامه داده است. از طرفی حجم معاملات طلایی به‌دنبال هفته کاهشی این فلز نسبت به روز‌های مشابه هفته‌های پیشین، پایین‌تر بود و این امر نشانگر بی‌اعتمادی نسبت به آتیه کوتاه‌مدت بازار اونس است. سرمایه‌گذارانی که از بازار ریسک‌آلود فراری هستند از انجام معامله در این بازار سر باز زده، منتظر آغاز یک سناریو ساختارساز برای پیش‌بینی قیمت روز‌های پیش رو هستند. سیگنال منفی دیگری که به سمت مشتریان و فروشندگان طلا منعکس می‌شد، اتخاذ موقعیت فروش شدید ازسوی اکثر معامله‌گران بود. روند روزانه، ساعتی و حتی چند‌دقیقه‌ای موقعیت‌گیری معامله‌گران، همگی بر فروش استوار شده بود تا فشار عدم تقاضا نیز به سیگنال‌های منفی افزوده شود.
    فنر در انتظار جهش

    بررسی تاریخچه وقوع نوسان‌های بلند‌مدت در بازار فلز زرد از احتمال بروز تحولات قیمتی شدید خبر می‌دهد. کوچک شدن محدوده نوسان اونس طلا باعث می‌شود دو داستان متفاوت با یک دلیل واحد، دوراهی استراتژیکی برای فلز زرد پدید آورد. دلیل یکتای بروز این دوراهی، کاهش دامنه نوسان‌های سینوسی حول محور 1270 دلاری در چند مرحله مجزا است. دامنه نوسان‌های دیروز در مرحله صبحگاهی 5 دلار، در مرحله نیم‌روزی 3 دلار و در مرحله عصرگاهی یک دلار ثبت شد. نوسان بلند‌مدت (نوسان‌هایی که بیش از 12 ساعت به طول می‌انجامند) نوید یک تحول شدید درخصوص روند آتی این فلز را می‌دهد. رفتار ارتجاعی اما محدود فلز زرد به مثابه رفتار فنری است که از هر دو جهت در حال جمع شدن است و فشردگی آن به معنای تجمع انرژی بالقوه‌ای است که متمایل به آزادی است. اگر فشار روبه پایین را به دلار، و فشار روبه بالا را به قدرت طلا نسبت دهیم، آزادسازی این انرژی می‌تواند ورود طلا را به هر دو مسیر دوراهی استراتژیک ممکن کند. اگر فشار دلار نتواند پشت فنر بایستد، فنر به سمت بالا پرش خواهد کرد و قیمت اونس طلا وارد مرحله جدیدی از رشد خواهد شد. در حالتی که طلا زیر فنر را خالی کند، بالطبع فنر با شتاب محسوسی سقوط خواهد کرد و اونس فلز گرانبها وارد کانال کاهشی دیگری خواهد شد.
    آغاز رنسانس دلار؟

    شاخص دلار در آستانه عبور کامل از دوره یکساله فشار ارز اروپایی قرار گرفته است. آینده این ارز در چشم‌انداز بلند‌مدت برخی از کارشناسان بازار جهانی در جاده افزایشی پیش خواهد رفت. تقویت دلار آمریکا در دو ماه اخیر، پتانسیل این ارز را برای ورود به عصر جدید نشان می‌دهد. اسکناس آمریکایی در دو ماه گذشته نسبت به سبد ارز‌های شش‌گانه (ارز‌هایی که شاخص دلار نسبت به آنها سنجیده می‌شود)، بیش از 2 درصد رشد داشته، که موید آغاز کانال افزایشی این ارز است. ادبیات جدید وال استریت که مورد تحلیل کارشناسان بلومبرگ قرار گرفته، روند افزایشی دلار را با توجه به تکانه‌های سیاسی، اقتصادی، ساختاری و فنی محتمل، قطعی عنوان کرده‌ است.  آغاز دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ موقتا جهت حرکت دلار را روبه بالا کرد اما پس از آنکه بازار‌ها ورود ترامپ را هضم کردند، شاخص دلار افول خود را آغاز کرد. تقویت یورو از دسامبر سال 2016 تا همین دو ماه گذشته نیز مزید بر علل کاهشی ارزش اسکناس آمریکایی بود. پیش‌بینی کارشناسان وال استریت از آغاز عصر نوین حکمرانی دلار بر یورو حکایت دارد. عامل مهمی که وال استریتی‌ها آن را محرک رشد دلار می‌دانند اجرای طرح اصلاح مالیاتی ترامپ است. موافقان اجرایی شدن این طرح معتقدند کاهش مالیات، شرایط قانونی را به نفع شرکت‌های آمریکایی ایجاد می‌کند که امکان بازگردانی سود‌های خارجی به اقتصاد این کشور را فراهم می‌کند؛ بنابراین روند تورمی جدیدی آغاز خواهد شد که فدرال رزرو را در جهت کنترل رشد تورم، به سمت افزایش نرخ بهره سوق می‌دهد. افزایش نرخ بهره نیز همان‌طور که در حافظه تاریخی اقتصاد ثبت شده، منجر به رشد دلار خواهد شد. عامل دیگری که جیسن‌شنکر، پژوهشگر بلومبرگ، به سود آینده میان‌مدت (چند ماهه) دلار مطرح کرده، رویکرد انبساط‌خواهانه بانک مرکزی اروپا است. انبساط پولی در اتحادیه اروپا به منزله عدم‌افزایش نرخ بهره تلقی می‌شود و بالطبع باعث تضعیف یورو نسبت به دلار خواهد شد.
    توقف سقوط یورو

    هیجان‌زدگی هفته گذشته بازار‌های جهانی تنها به اسکناس آمریکایی مربوط نبود و ارز اروپایی نیز به ایفای نقش مخصوص خود پرداخت. برخی بانکداران اروپایی میل درونی خود را برای اتمام اجرای سیاست نامتعارف تسهیل مقداری و توقف روند انبساطی بانک مرکزی اروپا در بسته‌های انتقادی مختلف ارائه داده بودند. بازار‌ها نیز در انتظار گام انقباضی ماریو دراگی، رئیس بانک مرکزی اروپا، بودند اما نتایج نشست نه تنها خبری از ارضای امیال انقباضی بروز نداد، بلکه حفظ نرخ بهره صفر را نیز در دستور کار این بانک نشان داد.



     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی