عصر بازار

ترانزیت هند به افغانستان از چابهار رسما کلید خورد

عصر اعتبار- با آغاز حرکت نخستین کشتی حامل ۱۳۰ هزار تن گندم از هند به افغانستان، چابهار محوریت خود در برقراری ارتباط ترانزیتی میان این دو کشور را کلید زد.

ترانزیت هند به افغانستان از چابهار رسما کلید خورد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، طبق اعلام مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی این کشتی که از بندر کاندلا در هند به مقصد چابهار حرکت خود را آغاز کرده، روز چهارشنبه به این بندر ایرانی می‌رسد و سپس انتقال محموله‌های آن به کشور افغانستان در دستور کار قرار خواهد گرفت.

    به گفته راستاد این کشتی نخستین محموله پس از برنامه‌ریزی برای تبدیل شدن چابهار به بندر محوری منطقه به حساب می‌آید و می‌توان انتظار داشت که پس از آن هند استفاده بیشتری از توانایی این بندر ایرانی در چهارچوب سیاست‌های اقتصادی خود برای صادرات کالا به افغانستان داشته باشد.

    معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برنامه‌ریزی برای توسعه زیرساخت‌ها و امکانات دریایی بندر چابهار اظهار کرد: ایران به دنبال آن است که بتواند از ظرفیت این بندر به طوری استفاده کرده که در آینده نه چندان دور چابهار به عنوان بندر محوری منطقه در حوزه ترانزیت و ترانشیپ مطرح شود.

    به گفته این مقام ایرانی، در حال حاضر توافق‌نامه‌های سرمایه‌گذاری و تامین منابع مالی مورد نیاز در توسعه چابهار صرفا با هند بسته شده اما سازمان بنادر پیگیری‌های لازم برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی در همه بنادر ایران به طور خاص بندر شهید رجایی را در دستور کار خود قرار خواهد داد.

    سازمان بنار اعلام کرده هدف اصلی از برنامه‌ریزی در این حوزه جذب سرمایه‌گذارانی است که بتوانند با طرف‌های ایرانی مشارکت کنند و در این راستا هم امکانات زیرساختی بنادر ایرانی رشد پیدا کند و هم توان سرمایه‌گذاران و پیمانکاران داخل کشور افزایش یابد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی