عصر بازار

کیش اینوکس ۲۰۱۷ (۱۸)

مدیر عامل فرابورس خبر داد؛ جذب ۸ میلیارد دلار نقدینگی با انتشار صکوک

عصر اعتبار- امیرهامونی ، مدیرعامل شرکت فرابورس ایران در همایش بین المللی بازار سرمایه توضیحاتی را درخصوص عملکرد شرکت فرا بورس ارائه داد. وی در این زمینه گفت: بازارهای مختلفی در فرابورس ایران فعال هستند که از مهمترین آن ها می توان به بازار پایه اشاره کرد.

مدیر عامل فرابورس خبر داد؛ جذب ۸ میلیارد دلار نقدینگی با انتشار صکوک
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، هامونی در ادامه افزود: دراین بازار سهم های که قابلیت قرار گرفتن در تابلو اصلی را ندارند معامله می شوند.وی ادامه داد: بیش از 41 درصد ارزش بازار فرابورس در اختیار بازار دوم است. در این بازار نمادهایی بسیاری از صنایع مهم (پتروشیمی ، پالایشی، بانک ها و بیمه ها ) قرر دارد.
    مدیرعامل فرابورس همچنین در تشریح عملکرد بازار بدهی گفت : یکی از بازارهایی که میان سرمایه گذاران خارجی جذابیت بسیاری دارد بازار بدهی است. در این بین در حوزه انتشار اوراق صکوک تاکنون 8میلیارد دلار نقدینگی از سوی خارجی ها وارد بازار شده است.
    وی در تشریح جزییات این سرمایه گذاری گفت : از 8میلیارد دلاری که در این بخش سرمایه گذاری شده است، 9درصد مربوط به صکوک، 26درصد اجاره صکوک ،8 درصد مرابحه و 56درصد اوراق قرضی اسلامی است.
    هامونی ادامه داد: در حال حاضر 82 درصد بازار بدهی در فرابورس است. که در این زمینه خوشبختانه تاکنون هیچ یک از اوراق دولتی و صکوک نکول نشده است.
    وی افزود: در شرایط کنونی بازار بدهی با نرخ 18 درصد رونده کاهنده داشته است. با این وجود این بازار نسبت به بازارهای بدهی دیگر کشور ها برای سرمایه گذاری خارجی جذابیت بسیاری دارد.
    مدیر عامل فرابورس ادامه داد: بازار Sme یکی دیگر از بازارهایی است که در اشتغال کشور بیش از 70 درصد نقش داشته است. همچنین این بازار نقش بسزایی در GDP کشور دارد.
    وی همچنین خبر داد: در زمینه صندوق های جسورانه تا کنون دو صندوق به ثبت رسیذه است که بالغ بر 8 صندوق دیگر در شرف ثبت قرار دارد و 17 درخواست ثبت صندوق در فرابورس وجود دارد.

    ‎مدیرعامل فرابورس ایران در خصوص برنامه های آتی
    ‎ این شرکت نیز اینچنین گفت: یکی از مهم ترین فعالیت های ما در زمینه جذب سرمایه گذار خارجی از طریق اوراق بهادار ریالی و ارزی است. در زمینه اوراق ارزی، فعالیت های خوبی صورت گرفته که در این زمینه این امیدواری وجود دارد شرکت هایی که در فرابورس هستند بتوانند از این اوراق ارزی استفاده کنند.
    ‎وی در ادامه بیان کرد: یکی دیگر از بحث های مهم در حال پیگیری، در زمینه ارتقای سامانه های نظارت بر بازار به منظور برخورد با تخلفات و جرایم بورسی است. همچنین توسعه بازار SME و هایتک مارکت یکی دیگر از برنامه های اصلی فرابورس است.
    ‎هامونی در حصوص توسعه فضای دانش بنیان نیز بیان کرد: در حال حاضر بالغ بر 500 میلیارد تومان تقاضای تاسیس صندوق سرمایه گذاری جسورانه وجود دارد، پیش تر 120 میلیارد تومان نقدینگی از این محل جمع آوری شده که برای سرمایه گذاری در حوزه دانش بنیان استفاده خواهد شد.
    ‎وی در ادامه بیان کرد: شرکت فرابورس همچنین برنامه تاسیس صندوق های خصوصی را دستور کار دارد، که امیدواریم با همکاری سازمان بورس و اوراق بهادار پیگیری های لازم صورت گیرد. در این زمینه تاسیس شرکت های مشاوره سرمایه گذار خصوصی در حوزه دانش بنیان را نیز دنبال خواهیم کرد تا به نتایج ارزنده ای برسیم.
    ‎مدیرعامل شرکت فرابورس در ادامه در خصوص دیگر برنامه های این شرکت این چنین گفت: متنوع کردن ابزارهای مالی از طریق اوراق منفعت،اوراق بیمه ای ، اوراق حج و صندوق های املاک و مستغلات و بازار تعاون از برنامه های آتی جهت رونق بازار سرمایه است.
    ‎وی در ادامه گفت: یکی دیگر از برنامه های فرابورس، انتشار تسه ها در بانک هایی علاوه بر بانک مسکن است. در این زمینه مجوزهای لازم از شورای عالی پول و اعتبار دریافت شده که به زودی اجرایی می شود. همچنین موضوع دیگر مربوط به روش های حراج به ویژه برای شرکت های دولتی (شرکت هایی که قابلیت پذیرش نداشته و سهامی خاص هستند) است. در این زمینه این امکان در بازار سوم فرابورس وجود دارد که مزایده به روش حراج های جدید انجام بگیرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی