عصر بازار

صندوق بین‌المللی پول:

ایران در سال ۲۰۱۶ رشد اقتصادی ۱۲.۵ درصد داشته است

عصر اعتبار- صندوق بین‌المللی پول در تازه‌ترین گزارش خود از وضعیت اقتصاد خاورمیانه، قفقاز و آسیای مرکزی، رشد اقتصادی ایران برای سال ۲۰۱۶ را بازبینی کرده و رقم آن را دو برابر قبل ارزیابی کرده است.

ایران در سال ۲۰۱۶ رشد اقتصادی ۱۲.۵ درصد داشته است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تامین مالی، این گزارش که در سایت رسمی این نهاد بین‌المللی منتشر شده است می‌گوید که ارزیابی قبلی صندوق بین‌المللی پول از رشد اقتصادی ایران در سال گذشته 6.6 درصد بود، اما ارزیابی جدید نشان می‌دهد که این رقم 12.5 درصد بوده است.

    مقامات ایران نیز طی ماه‌های گذشته از رشد بالای اقتصادی کشور طی سال 95 سخن به میان آوردند. در همین زمینه بانک مرکزی ایران خردادماه امسال گزارش داد که بر اساس محاسبات اولیه و مقدماتی انجام شده، تولید ناخالص داخلی کشور در سال 1395 نسبت به سال قبل 12.5 درصد افزایش یافته است.

    البته این رقم در هر دو گزارش یاد شده، مربوط به تولید ناخالص داخلی ایران با احتساب نفت بوده است، و گرنه رشد اقتصادی غیرنفتی ایران در سال گذشته 3.3 بوده است.

    تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران از ابتدای سال 2016 برچیده شد و تولید نفت آن با توجه به رفع موانع صادراتی، از 2.92 میلیون بشکه در روز طی سال 2015 به 3.69 میلیون بشکه در سال گذشته رسید و برای امسال نیز این رقم دوباره 100 هزار بشکه افزایش خواهد یافت.

    به عبارت دیگر، رشد چشمگیر اقتصادی ایران در سال گذشته بیشتر به خاطر افزایش تولید و صادرات نفت بوده است. خود گزارش صندوق بین‌المللی پول نیز تصریح می‌کند که «آهنگ رشد اقتصادی» ایران در سال‌ جاری و آینده افت خواهد کرد، چرا که ایران افزایش چشمگیر تولید نفت نخواهد داشت.

    رشد ارزش افزوده بخش نفت ایران در سال گذشته نسبت به سال قبل از آن بیش از 61 درصد بوده که بخشی از آن به خاطر افزایش 14 دلاری قیمت نفت ایران و بخشی دیگر به خاطر افزایش حجم تولید بوده است، اما برای سال جاری و آینده میزان رشد 2.5 تا 3.9 درصد خواهد بود.

    گزارش صندوق بین‌المللی پول می‌افزاید که رشد اقتصادی ایران (با احتساب نفت) برای سال جاری و سال آینده به ترتیب 3.5 درصد و 3.8 درصد خواهد بود. این شاخص بدون احتساب نفت نیز برای سال جاری 3.1 درصد و برای سال آینده 2.1 درصد خواهد بود.

    درباره بزرگی اقتصاد ایران، این نهاد بین‌المللی تولید ناخالص ایران طی سال گذشته را 404 میلیارد و 400 میلیون دلار ارزیابی کرده که در سال جاری به حدود 428 میلیارد دلار خواهد رسید.

    در خصوص تورم، این گزارش می‌گوید این شاخص که در سال گذشته تک رقمی شده و به 9 درصد رسیده بود، پیش‌بینی می‌شود در سال جاری 10.5 درصد و در سال آینده 10.1 درصد باشد.

    کل صادرات ایران در سال جاری با رشدی 13.5 درصدی نسبت به سال گذشته به بالای 107 میلیارد دلار خواهد رسید. این رقم در سال 94 زیر 75 میلیارد دلار بود.

    واردات کشور نیز با هشت درصد رشد به 86 میلیارد دلار خواهد رسید. این رقم نیز در سال 94 کمی بیش از 67 میلیارد دلار بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو