عصر بازار

سخنگوی دولت اعلام کرد؛

بودجه سال ۹۷ بر مبنای عملکرد دستگاه‌ها

عصر اعتبار- سخنگوی دولت با اشاره به تفاوت های اساسی میان بودجه ۹۷ و ۹۶ گفت: با اصلاح نظام بودجه ریزی، چالش ها و مشکلات بودجه کشور درسال آینده رفع می شود و سازوکار تخصیص بودجه براساس عملکرد دستگاه ها خواهد بود.

بودجه سال ۹۷ بر مبنای عملکرد دستگاه‌ها
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، محمدباقر نوبخت شب گذشته با حضور در برنامه تیتر امشب شبکه خبر گفت: با روند جدید بودجه نویسی که امسال در دولت در حال انجام است، بودجه سال 1397 پیش از 15 آذر به مجلس می‌رسد. وی با بیان اینکه نرخ دلار هنوز در بودجه قطعی نشده است، افزود: قیمت نفت در بودجه 97 پنجاه دلار در نظر گرفته شده و تلاش ما بر این است که نرخ 50 دلار را برای نفت تحقق ببخشیم.

    پیش بینی رشد 6 تا 7 درصدی در اقتصاد

    نوبخت از پیش بینی رشد 6 تا 7 درصدی در اقتصاد سال آینده خبر داد و افزود: برای سه ماهه اول 7 درصد بدون نفت رشد اقتصادی داشتیم؛ خوشبختانه از زمستان سال گذشته رشد ساختمان مثبت بوده است و رشد سرمایه گذاری در سالهای قبل منفی اما امسال 1.7 درصد مثبت بوده است.

    معاون رئیس جمهوری ادامه داد: از آنجا که مسکن می تواند به عنوان پیشران رشد و رونق باشد، در سه ماهه اول 2/6 درصد معاملات و 6/8 درصد معاملات رونق داشته باشد که در صورت ادامه جهشی در رشد اقتصادی ایجاد خواهد کرد.

    پیش بینی تورم تک رقمی و 9 درصدی

    نوبخت درباره نرخ تورم نیز گفت: سال آینده نرخ تورم تک رقمی و 9 درصد پیش بینی شده است. وی با بیان اینکه انتخاب نظام بودجه ریزی به شرایط اقتصادی کشور برمی گردد، خاطرنشان کرد: در بودجه نویسی سنتی بودجه ریزی بر مبنای صفر و غلتان بوده است اما آخرین مدلی که از نظر علمی در دنیا در بودجه ریزی انجام می شود براساس عملکرد دستگاه هاست.

    نوبخت با تاکید بر اینکه آنچه در برنامه ششم تصویب شد در بودجه 97 تبلور پیدا می کند، اظهار داشت: درخصوص طرح‌های عمرانی از 4 هزار و 131 پروژه به ارزش 45 هزار و 390 میلیارد تومان در دست واگذاری است که از این مبلغ، میزان سرمایه گذاری اولیه آن برآورد شده و از محل این واگذاری صرفه‌جویی معادل سالانه 4 هزار و 386 میلیارد تومان می شود و مبلغ کل صرفه‌جویی به تفکیک پروژه‌های ملی و منطقه‌ای 69 هزار و 500 میلیارد تومان است.

    نوبخت تصریح کرد: در واگذاری‌ها از ظرفیت‌های متنوع قانونی که در اختیار دولت قرار گرفته استفاده شد اما هنوز نیازمندیم برای برخی دیگر از این ظرفیت‌ها از مجلس اجازه قانونی بگیریم. وی افزود: با توجه به وضعیت فعلی اعتبارات عمرانی و جاری و فزاینده بودن اعتبارات جاری ما نمی توانیم کاری بکنیم و بخش زیادی از اعتبارات عمرانی نیز در تسخیر اعتبارات جاری است.

    رییس سازمان برنامه و بودجه توضیح داد: از بودجه 306 هزار میلیارد تومانی که تقدیم مجلس کردیم، مجلس هزینه‌های جاری را به 346 هزار میلیارد تومان رساند و باید توجه کرد هر مقدار بودجه جاری را افزایش دهیم کم می آوریم و برای حل مشکل پروژه‌های عمرانی یا باید بخشی از آنها را واگذار کنیم یا باید بتوانیم همین مبلغ محدودی را که در اختیار داریم به کار گیریم.

    وی تاکید کرد: ما در واگذاری‌ها و اختصاص بودجه ها به تفکیک استانی و ملی، امیدواریم با سرعت بتوانیم بحث صدور اوراق مشارکت طرح‌ها را نیز پیش ببریم و آیین نامه این واگذاری‌ها نیز در دولت به تصویب رسید و سازمان برنامه و بودجه مطالعات آن را انجام داده است.

    نوبخت ادامه داد: در ارتباط با برنامه‌هایی که در حال اجراست چندین موضوع را باید همزمان پیش ببریم و غیر از 4 هزار و 131 پروژه ملی و استانی که به شکل‌های مختلف واگذار و یا مشارکت بخش خصوصی در آن جلب شده 1418 طرح نیز در دست واگذاری داریم.

    رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: ما از مجلس می خواهیم ادامه لایحه مشارکت عمومی- خصوصی را با ملاحظات و همکاری خوب تصویب کند تا ما بتوانیم بقیه طرح‌ها را نیز با سرعت بیشتری واگذار کنیم.

    نوبخت در ادامه درباره مشکلات بودجه ریزی گفت: غیر از ردیفی که برای دستگاه داریم ردیف متفرقه ای هست که بر اساس دستگاه تعریف نشده است. ردیف های متفرقه مشکلاتی در بودجه ایجاد کرده که برای شفاف سازی بودجه این ردیف ها در ذیل بودجه دستگاه ها قرار خواهد گرفت. تصمیم داریم که درآمدهای اختصاصی دستگاه ها را نیز نظارت کنیم.

    وی در ادامه گفت : از سال 80 قرار شد که بودجه ریزی بر مبنای عملکرد باشد اما هنوز این کار انجام نشده است. در سال های قبل بودجه در اسفند داده می شد درحالیکه بودجه باید در آذر تصویب و آیین نامه اجرایی بودجه آماده شود. اینکه بودجه ریزی بر اساس عملکرد باشد، شیوه دولت یازدهم است. در چهارسال گذشته جدول تعیین شد و در تلاش برای حل مشکلات پیش رو هستیم.

    افزایش حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان؛ 10 درصد

    سخنگوی دولت در ادامه درباره میزان حقوق کارکنان دولت و افزایش حقوق ها در سال آینده گفت: ما حتی حقوق ها را تا یکی دو درصد بالای نرخ تورم تعیین کرده ایم؛ ما بر اساس ده درصدی که گفته ایم عمل می کنیم در حالی که الان نرخ تورم 8 درصد است.

    وی گفت: چه شاغلین چه بازنشستگان از نظر اینکه می خواهیم عملکرد و حسابرسی در دستگاه ها انجام دهیم دغدغه ای نداشته باشند. همانطور که باید سر ماه حقوق کارکنان دولت را بپردازیم باید حقوق کارکنان طرح های عمرانی را نیز بپردازیم اما اینها چندین ماه حتی ریالی دریافت نمی کنند.

    نوبخت اظهارداشت: وظیفه دیگر ما در طرح های عمرانی و توسعه طرح های عمرانی و اشتغال در کشور است که دولت باید حداقل 100 هزار میلیارد تومان در طرح های عمرانی سرمایه گذاری کند بنابراین نباید فقط از نظر افزایش حقوق ها دولت تحت فشار باشد.

    رئیس سازمان برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: ما باید صرفه جویی را نیز مدنظر داشته باشیم؛ میزان حقوق بازنشستگان را نیز 10 درصد اضافه خواهیم کرد و به آنها احترام می گذاریم اما با توجه به مسئولیت سنگین دولت در سایر جاها و طرح های عمرانی و اشتغال باید وظایف دولت در سایر جاها نیز در نظر گرفته شود.

    سخنگوی دولت در ادامه درباره اقدامات دولت درزمینه جبران عقب ماندگی های اقتصادی گفت: رشد اقتصادی از دو محل بدست می آید. تلاش بر این است که بر اساس سرمایه گذاری 5.5 درصد را تحقق بخشیم. برای افزایش بهره وری نیز باید ساختارهای اقتصادی داشته باشیم بنابراین با تشویق به صرفه جویی نیز می توان در بهره وری موفق بود.

    نوبخت درباره هدفمندی یارانه ها نیز گفت: قانون گفته هرچه از محل افزایش قیمت بدست می آید، هزینه ها کم شود و بعد 50 درصد را به خانوارها برگردانیم، سی درصد به تولید و 20 درصد به دولت برسد. توزیع یارانه بر اساس 45 هزار و 500 تومان بر اساس این است که علاوه بر 50 درصد 12 هزار میلیارد از محل صندوق ذخیره نیز پرداخت می شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو