عصر بازار

حذف ماده واحده مستمری بازنشستگان پیش از موعد

عصر اعتبار- نمایندگان مجلس باحذف ماده واحده مربوط به طرح الزام سازمان تأمین اجتماعی به برقراری مستمری بازنشستگان مشمول قانون بازنشستگی پیش ازموعد کارکنان دولت براساس۲سال آخر بیمه پردازی سنوات ارفاقی موافقت کردند.

حذف ماده واحده مستمری بازنشستگان پیش از موعد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، نمایندگان مجلس در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 10 آبان ماه) و در جریان بررسی طرح الزام سازمان تأمین اجتماعی به برقراری مستمری بازنشستگان مشمول قانون بازنشستگی پیش از موعد کارکنان دولت مصوب 1386 بر اساس دو سال آخر بیمه پردازی سنوات ارفاقی آنان اعاده شده از شورای نگهبان با حذف ماده واحده  با 168 رأی موافق، 10 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 210 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

    بر اساس این گزارش در این ماده واحده آمده بود که سازمان تأمین اجتماعی موظف است نسبت به برقراری حقوق بازنشستگان پیش از موعد مشمول قانون بازنشستگی پیش از موعد کارکنان دولت مصوب پنجم شهریور 1386 بر اساس دو سال آخر بیمه پردازی سنوات ارفاقی از تاریخ بازنشستگی آنان اقدام کند؛ به نحوی که در شرایط برابر پرداختی به این اشخاص از بازنشستگی که همزمان با آنان با 30 سال سابقه بیمه پردازی بازنشسته شده اند، بیشتر نشود.

    بار مالی این قانون از محل وجوه دریافتی موضوع تبصره‌های (1) و (2) قانون مذکور تأمین می‌شود. شورای نگهبان درباره طرح مذکور چنین نظر داده بود: «از آنجا که این ماده واحده منجر به افزایش هزینه عمومی می‌شود و منبعی که در آن پیش‌بینی شده منبع جدید نیست تا بار مالی مصوبه را تأمین کند، بنابراین مغایر اصل 75 قانون اساسی است. »

    در همین راستا کمیسیون بهداشت و درمان مجلس پیشنهاد داد با توجه به اینکه موضوع ماده واحد در بند «ت» ماده 28 برنامه پنج‌ساله ششم توسعه به تصویب مجلس رسیده است و نظر طراحان تأمین شده و از طرفی ماده واحده فوق به دلیل مغایرت با اصل 75 قانون اساسی مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفته از این رو ماده واحده حذف شود که این پیشنهاد به تصویب رسید.

    گفتنی است، با توجه به موضوع ماده واحده در بند (ت) ماده (28) برنامه پنج ساله ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است و نظر طراحان محترم تأمین شده و از طرفی ماده واحده فوق به دلیل مغایرت با اصل75 مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفته لذا ماده واحده حذف شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی