عصر بازار

ایران در شفافیت اطلاعات اعتباری امتیاز کامل را از بانک جهانی گرفت

عصر اعتبار- بانک جهانی بتازگی گزارش سهولت انجام کسب و کار را در جهان منتشر کرده است که بر اساس آن جمهوری اسلامی ایران در شاخص عمق اطلاعات اعتباری توانست امتیاز ۸ را از ۸ کسب کند.

ایران در شفافیت اطلاعات اعتباری امتیاز کامل را از بانک جهانی گرفت
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، در گزارش «سهولت انجام کسب و کار سال 2018 » بانک جهانی که دیروز منتشر شد، نشان دهنده بهبود 0.26 امتیازی جمهوری اسلامی ایران است.

    کسب امتیاز کامل ایران در شاخص «عمق اطلاعات اعتباری» به‌ دلیل اتصال بانک های اطلاعاتی و هم افزایی دستگاه های اجرایی میسر شده است.
    در این راستا بانک مرکزی با اعطای مجوز عضویت مراکز خرده‌فروشی در سامانه شرکت مشاوره رتبه‌بندی اعتباری ایران به‌عنوان تنها شرکت گزارشگری اعتباری خصوصی در ایران امکان شفافیت اقتصادی را فراهم کرد.
    با اقدامات، فعالیت ها و پیگیری های شرکت رتبه بندی اعتباری ایران، امکان کسب حداکثر امتیاز برای ایران مهیا شد.
    این امر سبب شد که در نماگر اخذ اعتبار بانک جهانی، جایگاه ایران 10 رتبه ارتقا یابد.
    در گزارش سهولت کسب و کار بانک جهانی، جمهوری اسلامی ایران با کسب امتیاز 56.48 از برزیل، مصر، لبنان و ... پیشی گرفته است.
    شاخص سهولت کسب‌وکار بانک جهانی با ارزیابی 10 نماگر در حوزه‌های قانونی، اجرایی و قضایی به بررسی محیط کسب‌وکار در 190 کشور جهان می‌پردازد.
    طبق این گزارش، ایران در نماگرهای آغاز کسب‌ و کار رتبه نود و هفتم و در اخذ مجوزهای ساخت جایگاه بیست و پنجم را به دست آورد.
    همچنین در نماگرهای دسترسی به برق رتبه نود و نهم و ثبت مالکیت جایگاه هشتاد و هفتم به ایران رسید.
    رتبه هشتادم در الزام‌آور بودن اجرای قراردادها، جایگاه نودم در اخذ اعتبارات و یکصد و پنجاهم در پرداخت مالیات نیز به ایران تعلق گرفت.
    مجموع عملکرد این نماگرها باعث شده است امتیاز شاخص کل بهبود یابد.
    البته کشور ما جایگاه یکصد و بیست و چهارم را از آن خود کرده و بنابراین نسبت به گزارش پیشین، در اثر عملکرد بهتر سایر کشورها چهار پله عقب رفته است.
    سیاست دولت یازدهم در حمایت از بخش خصوصی در مقابله با انحصار سبب شد رتبه ایران در شاخص سهولت کسب و کار از یکصد و پنجاه و دوم در سال 2013 میلادی به 120 در سال جاری میلادی بهبود یابد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی