عصر بازار

عضو اتاق بازرگانی ایران:

نرخ سود تسهیلات صادراتی در ایران ۵ برابر دیگر کشورهاست

عصر اعتبار- عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: اکنون نرخ سود تسهیلات صادراتی در ایران معادل ۱۸ درصد است، حال با چنین رقمی چگونه می‌توان از محصولات صادراتی انتظار رقابت با کشورهایی را داشت که نرخ سود تسهیلات آنها چهار تا پنج برابر از ما کمتر است؟!

نرخ سود تسهیلات صادراتی در ایران ۵ برابر دیگر کشورهاست
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا,  سید مهدی طبیب زاده  اظهار کرد: اگر بخواهیم اقتصاد کشور نجات پیدا کند و از رکود خارج شود، تنها راه آن توجه به صادرات است، چرا که با توجه به انبوه تولیدات کشور و رشد صنعتی صورت گرفته در سال‌های گذشته می‌توان از این ظرفیت بهره‌ای مناسب گرفت.

    وی در ادامه با اشاره به اینکه سر راه تحقق اهداف صادراتی مشکلات متعدد وجود دارد، گفت: لازم است تولیدات ما در فضای رقابتی عرضه شوند اما اکنون تکنولوژی و سطح خواسته مشتریان بالا بوده و لازم است در این شرایط علاوه بر توسعه تکنولوژیک محصولات قیمت تمام شده ما نیز کاهش پیدا کند.

    رئیس اتاق بازرگانی کرمان ضمن یادآوری اینکه پس از اجرای برجام هنوز مشکلات بانکی به طور کامل حل و فصل نشده است، اظهار کرد: اگرچه بخشی از این موانع برداشته شده اما هنوز مشکلات بانکی به طور کامل حل نشده و حمل و نقل هزینه‌ها برای تولیدکننده و صادرکننده به دنبال دارد.

    طبیب‌زاده با بیان اینکه در داخل کشور هم به طور دائم هزینه‌ها در حال افزایش است، گفت: نرخ ارز هم‌راستا با افزایش هزینه‌های تولید تغییر نمی‌کند و در چنین شرایطی نیاز است صادرکننده‌ها یارانه‌هایی را دریافت کنند تا از صادرات، حمایت‌های لازم صورت گیرد.

    وی با تاکید بر اینکه تا زمانی که نرخ ارز واقعی نشود، نمی‌توان انتظار داشت که صادرات شکل بگیرد، اظهار کرد: اکنون نرخ سود تسهیلات ما رقمی معادل 18 درصد است، حال با چنین رقمی چگونه می‌توان از محصولات صادراتی انتظار رقابت با کشورهایی را داشت که نرخ سود تسهیلات آنها چهار تا پنج برابر از ما کمتر است.

    تا جراحی اقتصادی نشود، صادرات پیشرفت نمی‌کند

    رئیس اتاق بازرگانی کرمان در ادامه صحبت‌های خود اظهار کرد: اگر جراحی اقتصادی صورت نگیرد و هزینه‌ها کاهش پیدا نکند، نمی‌توان انتظار داشت که در فضای صادرات به موفقیتی چشمگیر دست پیدا کنیم.

    طبیب زاده همچنین بیان کرد: تولیدکنندگان و صادرکننده‌های ما نیز باید به سلیقه مشتری و مباحث کیفی توجه لازم را داشته باشند و محصولاتی را روانه بازار بین‌الملل کنند که به روز بوده و با سلیقه بازار همخوانی دارد.

    وی ادامه داد: اکنون در موارد مختلف صادرات ما فاقد تنوع لازم محسوب می‌شود و ما در بسیاری موارد به صادرات کالاهای کشاورزی می‌پردازیم. حال اگر هزینه‌هایی مانند حامل‌های انرژی و آب هم مانند کشورهای دیگر شود، توان رقابتی ما کاهش پیدا خواهد کرد. بر همین اساس لازم است ما در صادرات به موضوعات تکنولوژیک نیز توجه کرده و صادرات خود در این بخش را گسترش دهیم.

    رئیس اتاق بازرگانی کرمان ادامه داد: اکنون استان تهران در چند زمینه دارای صادرات است اما سال‌هاست که زمینه‌های صادرات این استان به مواردی مانند مواد معدنی، محصولات کشاورزی و باغی و خدمات گردشگری محدود شده است. بدین ترتیب در تمام این سال‌ها بخش قابل توجهی از صادرات ما به مواردی چون سنگ آهن، مس، پسته و خرما مربوط بوده است. در حالی که ما می‌توانیم کالاهایی با ارزش افزوده بالاتر صادر کنیم.

    طبیب‌زاده با بیان اینکه استان کرمان بیش از 1600 شرکت پیمانکاری فعال دارد، توضیح داد: حتی در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی نیز ظرفیت‌های متعددی در کشور وجود دارد که از آنها استفاده نمی‌شود. بر همین اساس شاید اکنون صادرات ما 20 تا 30 درصد ظرفیت باشد و محدود به کالاهایی با ارزش افزوده پایین شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو