عصر بازار

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی تشریح کرد؛

تصویب۱۳۸قانون خلاف مبانی بیمه‌ای طی ۴۰ سال

هزینه ماهانه شش هزار میلیاردی تامین اجتماعی بابت تعهدات

عصر اعتبار- مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با اشاره به ۱۳۸ مصوبه و قانون خلاف مبانی بیمه‌ای طی ۴۰ سال اخیر، گفت: این ۱۳۸ قانون آثار غیرقابل جبرانی به صندوق تامین اجتماعی وارد کرده است.

تصویب۱۳۸قانون خلاف مبانی بیمه‌ای طی ۴۰ سال
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، سید تقی نوربخش در نشستی خبری که در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها برگزار شد، با اشاره به چهار راهبرد قانون مداری، پاکدستی، برنامه محوری و پاسخگویی در سازمان تامین اجتماعی اظهار کرد: یکی از آرمان های انقلاب اسلامی عدالت و رفاه اجتماعی است که در اصول قانون اساسی متجلی است و صندوق های بیمه‌ای در همین راستا ایجاد شده اند.

    وی افزود: مکانیسم تامین اجتماعی بین نسلی است و تامین منابع بیمه‌ای بر اساس مشارکت اجتماعی شکل می گیرد.

    مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با اشاره به وجود 41میلیون و 675هزار تحت پوشش این سازمان طبق آخرین آمارها عنوان کرد: 17مزیت بیمه‌ای و یک مزیت درمانی به بیمه شدگان تعلق می‌گیرد. در بخش درمان نیز به دو روش مستقیم و غیر مستقیم ارائه خدمت می‌کنیم.

    نوربخش ادامه داد: تامین اجتماعی یک حق است نه حمایت اجتماعی؛ افراد در قالب این پوشش ریسک های آتی خود را پوشش می‌دهند.

    وی با اشاره به 138 مصوبه و قانون خلاف مبانی بیمه‌ای  طی 40سال اخیر گفت: این قوانین آثار غیرقابل جبرانی به تأمین اجتماعی وارد کرده اند. البته سعی کردیم ریسک های مختلف به بیمه شدگان و مردم منتقل نشود. همچنین در بخش مستمری‌ها تلاش کردیم ماه به ماه به تعهدات خود عمل کنیم. در مهرماه گذشته 1950 میلیارد تومان بابت مستمری و 250 میلیارد تومان بابت بیمه بیکاری پرداخت کردیم که جمعا به 4200 میلیارد تومان می‌رسد. همچنین حدود 1500 میلیارد تومان تعهدات درمانی ما بود و 500 میلیارد تومان بابت سایر هزینه‌های جاری هزینه شده است. در مجموع می‌توان گفت، ماهانه مصارف تامین اجتماعی بیش از 6000 میلیارد تومان است.

    نوربخش با اشاره به اینکه این سازمان خط مقدم نبرد تمام عیار اقتصادی علیه میهن اسلامی است، گفت: اکنون ضریب پوشش ما 5.46 است در حالیکه این نسبت در صندوق بازنشستگی کشوری 0.9 و در صندوق فولاد 0.1 است.

    مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه در مجمع تشخیص مصلحت نظام ایده‌های کلی سیاست‌های رهبری در خصوص تامین اجتماعی به صورت هفتگی مطرح و بررسی می‌شود، گفت: در مجلس شورای اسلامی نیز هر هفته در کمیسیون‌های اقتصادی، برنامه و بودجه و بهداشت و درمان، آسیب شناسی صندوق‌ها صورت می‌گیرد اما قطعا یکی از چالش‌های اقتصادی کشور در آینده در صورتی که اهتمام لازم به حل مشکلات صورت نگیرد، چالش صندوق‌ها خواهد بود.

    وی افزود: البته در هیچ مقطعی از زمان به این اندازه آسیب‌شناسی و اهتمام در این رابطه را شاهد نبودیم.

    نوربخش در پاسخ به سوالی درباره مطالبات طرف‌های قرارداد سازمان تامین اجتماعی به ویژه بحث دارو و داروخانه‌ها، گفت: این مبحث بحثی کلیدی است که اکنون در رسانه‌ها هم مطرح شده است. سازمان تامین اجتماعی در بحث دارو از یک سو تولید کننده و پخش کننده و از سوی دیگر خریدار دارو است.

    وی افزود: سازمان تامین اجتماعی در بحث پخش و تولید دارو 1900 میلیارد تومان از موسسات دولتی و خصوصی طلبکار است. به لحاظ وضعیت اقتصادی کشور، استراتژی‌مان این بود که چه در بخش دولتی و چه خصوصی فشار مضاعفی در دریافت مطالبات نباشد. می‌دانیم که در بخش دولتی به دلیل مطالبات بیمه‌ای با دشواری‌هایی روبرو هستند و به همین دلیل ما وضعیت پخش و تولید را مدیریت کردیم.

    نوربخش افزود: در بخش خرید دارو نیز باید بگویم که سازمان تامین اجتماعی پرداخت به داروخانه‌ها را در اولویت قرار داد. به طوریکه چهارشنبه هفته آینده وضعیت پرداخت‌ها به داروخانه‌ها به خرداد ماه امسال می‌رسد، البته دیگر سازمان‌های بیمه‌ای در این بخش عقب‌تر از سازمان تامین اجتماعی هستند.

    وی با بیان اینکه اختلال در گردش نقدینگی دارویی کشور، سازمان تامین اجتماعی را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد، افزود: صنعت دارو، صنعتی راهبردی است و افتخارات زیادی در زمینه تولید دارو داریم. طبیعتا این صنعت نیازمند بازسازی است و عدم تامین نقدینگی باعث ایجاد چالش در صنعت دارو می‌شود.

    وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره بیمه اتباع خارجی نیز گفت: یکی از اقدامات سازمان تامین اجتماعی در دولت دکتر روحانی، تاسیس اداره کل اتباع بود که اتباع خارجی داخل کشور و اتباع ایرانی خارج کشور را شامل می‌شود.

    نوربخش درباره اتباع خارجی داخل کشور ادامه داد: علی رغم ماده 5 قانون سازمان تامین اجتماعی، بیمه اتباع خارجی که اجازه کار دارند، اجباری است. تا سال 93 تنها 3000 نفر از این اتباع بیمه شده بودند. با تشکیل اداره کل اتباع در حال حاضر 34 هزار نفر تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند که کفایت نمی‌کند، چرا که قطعا اتباع بیگانه‌ای که مجوز کار در کشور دارند بسیار بیشتر از این رقم است، بر همین اساس با هماهنگی وزارت کار و وزارت کشور، در یک سال آینده این آمار به نحو چشمگیری ارتقاء خواهد یافت.

    مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی درباره بیمه ایرانیان خارج از کشور گفت: در این حوزه کار کمی دشوارتر است، چرا که اطلاع رسانی و همچنین تبادلات مالی با محدودیت‌هایی روبروست. در این زمینه اقداماتی با همکاری کارگزاری‌ها در کشورهایی که تجمع ایرانیان در آنها بیشتر است نظیر کانادا، آذربایجان، ابوظبی، چین، مالزی و ... صورت گرفته است. تا با تایید کارگزاری‌ها، هموطنان تحت پوشش بیمه سازمان قرار گیرند. از آنجا که این افراد ناچارند به صورت ارزی حق بیمه بپردازند، نقل و انتقالات مالی و همچنین اطلاع رسانی به آنها دشوار است. در حال حاضر حدود 3000 نفر از این اتباع تحت پوشش سازمان قرار دارند که تلاش می‌کنیم سطح پوشش را در آنها افزایش دهیم.

    وی در پاسخ به سوال دیگری درباره روند تعداد بیمه شدگان اجباری در سال جاری نیز گفت: مسئول ارائه آمار طبق قوانین کشور، مرکز آمار ایران است اما ما به عنوان سازمان بیمه‌گر مسئولیت داریم که تعداد بیمه اولی‌ها و همچنین افرادی که از پوشش سازمان به هر دلیلی خارج می‌شوند را داشته باشیم و در مجموع طی شش ماهه اول امسال 597 هزار بیمه اولی در سازمان تامین اجتماعی داشتیم.

    به گزارش ایسنا، نوربخش در ادامه درباره سوالی مبنی بر ضریب پشتیبان سازمان تامین اجتماعی و مباحثی که درباره ورشکستگی این سازمان مطرح می‌شود، گفت: این کسر یک صورت دارد و یک مخرج؛ مخرج آن تعداد مستمری‌ بگیرانش است. هر صندوق بیمه‌ای از جوانی به سمت پیری می‌رود. سازمان تامین اجتماعی نیز در 25 سال اول دریافت کننده بود و در مقطع فعلی زمانی است که باید پرداخت کننده باشد اما در این میان عواملی هم باعث پیری زودرس می‌شوند.

    بازنشستگی‌های پیش از موعد و عوامل اینچنینی به ویژه در دولت‌های نهم و دهم به این سازمان تحمیل شد، به طوریکه حدود 600 هزار مستمری بگیری که در قالب قوانین ما نمی‌گنجیدند تحت عنوان سخت و زیان آور یا بازنشستگی پیش از موعد، اضافه شدند. در چنین شرایطی طبیعی است که ضریب پشتیبان به سمت پایین نزول می‌کند. البته ما آسیب شناسی این موضوع را انجام داده‌ایم.

    نوربخش درباره بحث ورشکستگی در سازمان تامین اجتماعی نیز گفت: مکانیسم تامین منابع در صندوق بیمه‌ای به این صورت است که یک نسل پرداخت می‌کند برای نسل بعدی؛ تعهدات همچنان وجود دارد. به همین جهت هم باید در صندوق‌هایی مثل تامین اجتماعی، دولت هم مشارکت داشته باشد. به معنای دیگر، کل این تعهدات بر عهده دولت است. البته دغدغه ما این است که این تعهدات به نحوی افزایش نیابد که دولت قادر نباشد از عهده آن بر آید.

    وی ادامه داد: در مقطع فعلی وضعیت مصارف (600 میلیارد تومان) و همچنین تامین منابع (مقداری کمتر از مصارف) به طوریست که شرایط دشواری را رقم زده است. تجلی آن هم دیرکرد در پرداخت به مراکز طرف قرارداد و همچنین وارد کردن سرمایه گذاری‌ها به منابع جاری است. شاید تامین اجتماعی 20 سال گذشته بسیار آسان‌تر از اکنون بود چرا که منابع آن بیش از مصارفش بود. البته اگر فکری نشود سازمان تامین اجتماعی هم مانند صندوق بازنشستگی و فولاد، بودجه بگیر دولت خواهد شد. در این راستا دو راه وجود دارد یا باید اصلاحات ساختاری صورت گیرد یا این سازمان نیز  بودجه بگیر از سوی دولت شود.

    وی افزود: به عنوان کارشناس بخش بیمه که ربع قرن در این سازمان فعالیت کرده‌ام، اطمینان خاطر می‌دهم که آسیب‌شناسی‌های لازم در این زمینه صورت گرفته و راه حل‌های متناسب نیز در نظر گرفته شده است.

    نوربخش با اشاره به اظهارات یکی از مسئولان در شهرداری تهران درباره مشکلات اقتصادی سازمان تامین اجتماعی، گفت: اگر شهرداری تهران طلب 300 میلیارد تومانی ما را پرداخت کند، در سازمان تامین اجتماعی مشکلی نخواهیم داشت این در حالیست که سازمان تامین اجتماعی نهایت همکاری را با شهرداری تهران انجام داده است. حتی مطالبات را تقسیط کردیم و حاضر به تهاتر هم شدیم. اگر همه دستگاه‌ها این چنین مبالغ‌شان را به سازمان پرداخت کنند بی تردید مشکلات سازمان برطرف می‌شود.

    نوربخش تاکید افزود: تاکید می‌کنم که بحث ورشکستگی در مورد صندوق‌های بیمه مطرح نیست اما ابرچالشی در این زمینه وجود دارد. ما یک صندوق بین نسلی هستیم که تعهدات آن هم بر عهده نظام و دولت جمهوری اسلامی ایران است. در عین حال باید گوشزدها و اخطارهای لازم را داشته باشیم. ضمن اینکه دغدغه‌ها را نیز به مردم منتقل نکنیم. در مجموع باید حساسیت لازم در مورد صندوق‌ها ایجاد شود. این صندوق‌ها نیز مانند چالش آب، محیط زیست و ... مورد دغدغه دولت هستند اما راه حل آنها از پیچیدگی خاصی برخوردار است و باید متناسب با امکانات باشد.

    وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره بهره‌برداری از بیمارستان حضرت ابالفضل گفت: ساخت این بیمارستان به طول انجامیده بود که خوشبختانه در دولت دکتر روحانی محقق شد. این بیمارستان از لحاظ تجهیز و فضای فیزیکی برابر با استانداردها شکل گرفت اما باید بگویم که تامین نیروی متخصص چالش جدی سازمان است، چرا که توزیع نیروها توسط وزارت بهداشت صورت می‌گیرد اما در قانون ششم توسعه توصیه شده که متناسب با تخت‌های سازمان تامین اجتماعی که 10 درصد تخت‌های کشور را شامل می‌شود، نیروی لازم نیز به این سازمان تزریق شود. حدود یک ماه گذشته توزیع نیروها از سوی وزارت بهداشت صورت گرفت اما متاسفانه حتی یک نفر هم به سازمان تامین اجتماعی تخصیص داده نشد.

    وی در این باره افزود: برخی اظهار کرده‌اند هر کسی که بیمارستانی می‌سازد خودش هم باید فکر نیرویش باشد. باید بگویم که چنین اظهاراتی منطقی ندارند. درمجموع ما قطعا تلاش می‌کنیم تا نیروهای تخصصی را فراهم کنیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی