عصر بازار

در همایش مشترک فعالان اقتصادی ایران و پاکستان در اتاق تهران مطرح شد؛

تدارکات دو کشور برای تجارت چهار میلیارد دلاری

عصر اعتبار- یک هیات تجاری از پاکستان با حضور در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با تجار و فعالان اقتصادی ایران ملاقات کرد و دو طرف به رایزنی پیرامون توسعه همکاری‌های اقتصادی و حل موانع و مشکلات موجود بر سر راه مراودات تجاری دو کشور پرداختند.

تدارکات دو کشور برای تجارت چهار میلیارد دلاری
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از اتاق تهران، این هیات تجاری به سرپرستی رییس اتاق مشترک بازرگانی پاکستان و ایران به اتاق تهران آمد و جمعی از تجار و سرمایه‌گذاران این کشور را در خود داشت. سفیر پاکستان در تهران نیز با همراهی این هیات تجاری، طی نشستی با دبیرکل اتاق تهران خواستار همکاری دو کشور بر سر تقلیل تعرفه‌های تجاری میان دو طرف شد.

    در این نشست، دبیرکل اتاق تهران با اشاره به اینکه در حال حاضر حجم مراودات بازرگانی دو کشور نزدیک به 600 میلیون دلار است، افزود: روسای جمهور ایران و پاکستان طی ملاقاتی که چندی پیش با یکدیگر داشتند، بر افزایش سالانه 20 درصدی تجارت دو کشور و دستیابی به هدف 5 میلیارد دلاری در این بخش، تاکید کردند.

    بهمن عشقی با بیان اینکه مطالعه‌ای از سوی معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران در خصوص روابط تجاری و اقتصادی دو کشور ایران و پاکستان صورت گرفته است، افزود: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته از سوی این معاونت درباره کالاهای تولیدی ایران و نیازمندی های وارداتی پاکستان، ظرفیت صادرات کالا و خدمات ایران به پاکستان رقمی معادل 4 میلیارد دلار در سال است.

    وی با بیان اینکه یکی از موانع بر سر راه توسعه اقتصادی و صنعتی پاکستان، مقوله تامین انرژی است، افزود: این کشور می‌تواند با تکیه بر منابع بادوام انرژی ایران، مسیر توسعه و پیشرفت را سریع‌تر طی کند.

    دبیرکل اتاق تهران همچنین در همایش تجاری دو کشور، از آمادگی اتاق تهران برای تسهیل روابط تجاری دو طرف خبر داد و در عین حال یادآور شد که برای رفع مشکلات بانکی، بانک‌های ایرانی باید بتوانند با همکاری دولت پاکستان بتوانند در این کشور شعبه تاسیس کنند.

    وجود قاچاق با تعرفه‌های بالا

    سفیر پاکستان در تهران نیز در این نشست از تلاش دولت‌های دو کشور برای حل مشکلات بانکی خبر داد. آصف علی‌خان دورانی یکی از دلایل شکل‌گیری قاچاق میان دو کشور را وجود تعرفه‌های بالا در گمرکات ایران عنوان کرد و افزود: در برخی کالاها، تعرفه تا 200 درصدی از طرف ایران اعمال می‌شود. وی با انتقاد از شیوه تجارت کالا میان دو کشور ایران و پاکستان، گفت: در حال حاضر پاکستان پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در تولید تجهیزات پزشکی دارد و این محصولات از پاکستان به کشورهای اروپایی از جمله آلمان صادرات می‌شود اما ایران همین تجهیزات را با قیمتی 10 برابر بالاتر از آلمان وارد می‌کند در حالی که با قیمتی بسیار پایین‌تر می‌تواند از پاکستان تامین کند.

    وی همچنین آمار گمرکات دو کشور درباره میزان تجارت دو طرف را متناقض با یکدیگر عنوان کرد و افزود: در حالی گمرک ایران رقم مراودات تجاری دو کشور را 1/1 میلیارد دلار اعلام می‌کند که این میزان از نظر گمرک پاکستان در حدود 400 میلیون دلار است.

    ظرفیت 8 میلیارد دلاری تجارت دو کشور

    رییس اتاق مشترک بازرگانی پاکستان و ایران نیز در سخنانی، با اشاره به تاکید روسای‌جمهور دو کشور بر دستیابی به هدف 5 میلیارد دلاری در مناسبات تجاری دو طرف، گفت: اگر بخش خصوصی و دولت‌های دو کشور در رشد همکاری‌های اقتصادی جدی و مصمم باشند، حجم مناسبات تجاری سالانه دو کشور می‌تواند تا 8 میلیارد دلار برسد.

    ولی محمد، با اشاره به کریدور تجاری چین و پاکستان، افزود: بخش خصوصی ایران می‌تواند در این کریدور تجاری نقش‌آفرینی کند. همچنین برقراری خط پروازی میان کویته پاکستان و زاهدان ایران در رونق مناسبات اقتصادی دو کشور کاملا موثر است.

    این فعال اقتصادی پاکستان، نبود کانال بانکی میان دو کشور را مهمترین چالش بر سر راه تجارت دو طرف عنوان کرد و از علاقمندی طرف پاکستانی برای توسعه سبد کالایی تجاری با ایران خبر داد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی