عصر بازار

شتاب انقباضی فدرال رزرو در آستانه کاهش قرار می‌گیرد؟

مچ‌اندازی اونس و دلار

عصر اعتبار- اونس طلا تا ظهر دیروز ۷/ ۰ درصد رشد داشت اما با تقویت عصرگاهی دلار دوباره به عقب بازگشت. بازار جهانی چهارشنبه به انتظار نتیجه اجلاس ۲روزه فدرال رزرو نشسته بود و روند دوگانه‌ای در دو نوبت صبح و عصر از خود بروز داد.

مچ‌اندازی اونس و دلار
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، اونس طلا صبح دیروز تا قیمت 1279 دلاری اوج گرفت و رکورد 17 ساله افزایش اطمینان مصرف‌کنندگان آمریکایی را نادیده گرفت. با ورود بازار به فاز عصرگاهی و انتشار گزارش امید‌وار‌کننده مشاغل ایجاد شده در ماه اکتبر، صعود طلا متوقف شد و شاخص دلار از 64/ 94 واحد ثبت شده در ظهر دیروز به حدود 81/ 94 واحد در عصر چهارشنبه افزایش یافت.
    افت عصرگاهی طلا پس از رشد صبحگاهی

    اونس طلا حصار نوسانی روز‌های گذشته خود را شکست. فلز زرد در روز سه‌شنبه بین خطوط مقاومتی و حمایتی رفت و برگشت می‌کرد و نهایتا در قیمت 1271 دلاری بسته شد. صبح چهارشنبه بازار این فلز در قیمت 1271 دلاری باز شد اما در ادامه روند صعودی چند دلاری خود را آغاز کرد. همانطور که در گزارش روز قبل «دنیای اقتصاد» اشاره شده بود، اونس طلا تا ظهر چهارشنبه ظرفیت تقویتی خود را با رشد 8 دلاری و نیل به قیمت 1279 دلاری ثبت کرد. اونس طلا حتی در لحظاتی از قیمت 1280 دلاری نیز عبور کرد. رشد نزدیک به 7/ 0 درصدی اونس فلز براق تا ظهر دیروز، متوجه نگاه‌هایی بود که به نتایج نشست 2روزه فدرال رزرو آمریکا دوخته شده بودند. سیگنالی که با پایان یافتن جلسه فدرال رزرو به بازار ارسال می‌شود نقش تعیین‌کننده‌ای برای آینده اونس طلا و شاخص دلار ایفا می‌کند. تقویت فلز زرد بالطبع مربوط به انتظارات کاهشی آینده دلار بود، اما گزارش اشتغال در بخش غیر‌کشاورزی که از رشد شایان توجه تعداد شغل‌های ایجاد شده در این بخش حکایت داشت، عصر دیروز طلا را کاهشی رقم زد تا رشد شاخص دلار، قیمت اونس جهانی را به عقب برگرداند.
    جدال دلار با طلا

    شاخص دلار به‌رغم رشد اونس طلا تا ظهر روز گذشته نه تنها افتی ثبت نکرد بلکه 1/ 0 درصد افزایش یافت. شاخص دلار که چهارشنبه خود را در عدد 55/ 94 واحدی باز کرده بود، تا ساعت 15 عصر به 64/ 94 واحد رسید. این شاخص در ادامه و با توجه به گزارش قدرتمند اشتغال در بخش غیرکشاورزی به سود دلار، رشد بیشتری از خود به نمایش گذاشت تا روند افزایشی اونس طلا از میان برود. زمانی که شاخص دلار رشد کند، طبق قاعده همیشگی رابطه معکوس طلا و اسکناس آمریکایی، فشاری بر فلز زرد ایجاد می‌کند. به تعبیر دیگر، زمانی که فلز گرانبها در روز چهارشنبه چند دلار تقویت شد، شاخص دلار طبق معمول تاریخ جدال دلار و طلا، باید افت می‌کرد. زمانی که قاعده جدال بر هم می‌ریزد، یعنی دلار و طلا در یک جهت حرکت می‌کنند، می‌توان ریشه تخطی از رابطه معکوس این دو را در رویداد‌های مهم و انتظارات دوسویه از آینده بازار بررسی کرد. اتفاقی که تا ظهر روز گذشته موقتا دلار و طلا را همسو کرده بود به خنثی شدن نیروی افزایشی شاخص اطمینان مصرف‌‌کننده و کاهش اندک احتمال افزایش شدت انقباض در سیاست پولی آمریکا بود. این همسویی در ادامه با انتشار گزارش اشتغال از بین رفت.
    افت موقت شتاب انقباض پولی

    حواشی نشست 2روزه فدرال رزرو احتمال افزایش نرخ بهره را در روز‌های باقی‌مانده از سال 2017، پایین آورد. گزینه‌های رنگارنگ ترامپ و تصور آینده‌های متفاوتی که ریاست هریک از آنها در فدرال رزرو برای آینده اقتصادی و بانکی آمریکا رقم خواهد زد، با نزدیک شدن به وعده رئیس‌جمهور این کشور برای معرفی گزینه خود تا آخر همین هفته، به اجلاس ابتدای ماه نوامبر اهمیت ویژه‌ای بخشیده است. درحالی که فدرال رزرو افزایش تدریجی نرخ بهره را در دستور کار خود قرار داده و دو مرتبه در سال جاری میلادی آن را افزایش داده است، بازار‌های جهانی مدت‌هاست در انتظار تحقق احتمالی سومین افزایش در سال 2017 بالا و پایین می‌شوند.

    احتمال افزایش نرخ بهره طبق ابزار «دیده‌بان بورس کالای شیکاگو» در ماه دسامبر، هفته‌های متمادی است که بالای 90 درصد است. این احتمال تا روز سه‌شنبه روبه رشد بود و تا نزدیک 98 درصد نیز رسید. اما این احتمال با نزدیک شدن به تاریخ موعود ترامپ برای معرفی کاندیدای اصلی خود به کمیته بانکی سنا، کاهش یافت. کارشناسان سیاست پولی، احتمال یک‌دوره‌ای شدن ریاست جنت یلن و اخباری که از ارجحیت جروم پاول نسبت به جان تیلور برای ریاست فدرال رزرو در نظر ترامپ حاکی هستند را دلایل ابهام در سیاست پولی فدرال رزرو می‌دانند. بازار‌های جهانی در واکنش به کاهش 2 درصدی احتمال افزایش نرخ بهره دسامبر (طبق ابزار دیده‌بان)، تاثیر شاخص اطمینان مصرف‌‌کننده را نادیده گرفتند و اجازه رشد کافی تا نیمروز چهارشنبه به شاخص دلار ندادند.

    در عوض، اونس طلا با ابهام سیاست پولی که قرار بود از انقباض بیشتری استفاده کند، تا ظهر دیروز تقویت شد. با دقت به این موضوع که بازار جهانی انتظار غیر انقباضی از نشست 2روزه فدرال رزرو ندارد، شدت اعمال این سیاست نقش اساسی در راستای کاهشی یا افزایشی شدن شاخص دلار ایفا می‌کند. شرایط روز چهارشنبه بازار جهانی از غلبه انقباض احتیاطی بر انقباض افراطی حکایت دارد. ناتوانی فدرال رزرو در رسیدن به نرخ تورم 2 درصدی که ماه‌ها یکی از مهم‌ترین اهداف این نهاد بوده است، از شدت فشار بر پدال شتاب انقباضی کاسته است تا اونس طلا و دلار در انتظار آمار اشتغال در بخش غیر‌کشاورزی و نتیجه اجلاس فدرال رزرو روند نیمروزی خود را تا ساعت 16 عصر ادامه دهند.
    اشتغال به مدد دلار آمد

    گزارش اشتغال در بخش غیر‌کشاورزی برای ماه اکتبر در ساعت 16:30 عصر روز گذشته منتشر و موجب تقویت بیشتر شاخص دلار شد. پیش‌بینی‌ها از افزایش 90 هزارتایی شغل‌های ایجاد شده در ماه اکتبر، نسبت به ماه سپتامبر حاکی بودند. گزارش دیروز نه تنها انتظار ایجاد 200 هزار شغل را در پیش‌بینی‌ها برآورده کرد؛ بلکه توانست با ثبت 235 هزار شغل جدید در ماه اکتبر، چشم‌انداز تقویتی برای شاخص دلار و اقتصاد آمریکا ایجاد کند. شاخص دلار طی واکنشی مثبت، رشد 1/ 0 درصدی نیمروزی خود را با افزایش 3/ 0 درصدی تا ساعت 17 تعویض کرد. شاخص دلار تا این ساعت با ورود به کانال افزایشی جدیدی، عدد 81/ 94 واحدی را به ثبت رساند و در آستانه رشد بیشتر نیز قرار گرفت. اونس طلا اما این بار نتوانست به مانند مقاومتی که در برابر شاخص اطمینان مصرف‌‌کننده نشان داده بود، عمل کند و تا ساعت 17 و سی دقیقه به قیمت 1272 دلاری رسید. هر چند تا ساعت 19 و سی دقیقه دوباره به 1276 دلار رسید.


     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو