عصر بازار

بانک‌ها تمایلی برای افزایش وام قرض‌الحسنه ندارند

عصر اعتبار- در حالی سقف پرداخت وام‌های قرض‌الحسنه در اوایل سال جاری تا ۲۰ میلیون تومان افزایش یافت که ظاهرا خود بانک‌های تخصصی در این رابطه فعلا تمایلی به افزایش بیش از این مبلغ ندارند؛ چرا که ترجیح می‌دهند با توجه به منابعی که در اختیار دارند تعداد بیشتری تسهیلات پرداخت کنند تا این که مبالغ بالاتر رفته و افراد کمتری مشمول دریافت شوند.

بانک‌ها تمایلی برای افزایش وام قرض‌الحسنه ندارند
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، در حال حاضر در کنار فعالیت بیش از 30 بانک در شبکه بانکی دو بانک قرض الحسنه مهر ایران و رسالت به عنوان دو بانک تخصصی در حوزه قرض‌الحسنه نیز وجود دارند که فعالیت‌ آنها تا حدودی متفاوت است؛ به گونه‌ای که منابع را بدون پرداخت سودهای بالای سپرده دریافت کرده و در ازای آن تسهیلاتی هم بدون دریافت سود رایج وام در شبکه بانکی به متقاضیان پرداخت می‌کنند و  به جای سود رایج وام بانکی(18 درصد) کارمزدی حدود چهار درصد را دریافت می‌کنند. مبلغ پرداختی وام‌های قرض‌الحسنه ارقام کلان و نجومی نبوده و اکنون دارای سقفی مشخص است.

    در رابطه با شرایط حاکم بر بانک‌های قرض‌الحسنه و نحوه تامین منابع و همچنین احتمالات برای افزایش سقف وام‌های پرداختی اکبری – مدیرعامل قرض‌الحسنه مهر ایران – که در بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات در غرفه خبرگزاری ایسنا، حضور داشت توضیحاتی ارائه کرده است.

    اکبری با اشاره به این که با توجه به مشکلات مالی زیادی که مردم با آن مواجهند استقبال از وام بانک‌های قرض‌الحسنه به شدت افزایش یافته است، گفت: این در حالی است که بررسی عملکرد بانک‌های قرض‌الحسنه نیز نشان از روندی مثبت داشته و پرداخت وام‌های آنها نیز با افزایش همراه بوده است.

    مدیرعامل قرض‌الحسنه مهر ایران با اشاره به تغییرات سقف وام‌های پرداختی در این دو بانک گفت که براساس مصوبه شورای پول و اعتبار در ابتدای سال جاری سقف وام‌ها از 15 به 20 میلیون تومان افزایش یافت که البته گاها در بانک براساس طرح‌هایی این مبلغ تا 30 میلیون تومان قابل پرداخت است، افزود: اما ما به افزایش مبلغ بیش از این با توجه به منابعی که دراختیار داریم فعلا اعتقادی نداریم، چرا که وام قرض‌الحسنه با توجه به نرخ کارمزد پایینی که دارد از استقبال قابل توجهی برخوردار بوده و حتی خود بانک تمایل دارد به تعداد بیشتری این تسهیلات را پرداخت کند و به دنبال افزایش مبلغ وام نیستیم، این در حالی است که در برخی استان‌ها نیاز مردم با مبلغ حدود دو تا سه میلیون تومان برطرف می‌شود، پس در این شرایط ضرورتی برای پرداخت حجم بالا ولی تعداد محدود وجود نخواهد داشت.

    وی با بیان این که بانک‌های قرض‌الحسنه نه بنگاهداری می‌کنند و نه عقود مختلفی دارند، اظهار کرد: فقط عقد قرض‌الحسنه در آنها جاری بوده و منابع را بدون پرداخت سود دریافت کرده و در مقابل بدون دریافت سود تحت عنوان تسهیلات قرض‌الحسنه پرداخت می‌کنند که تنها کارمزد چهار درصدی را در بر داشته که با آن هزینه‌های خود را پوشش می‌دهند.

    اکبری با اشاره به شرایط سخت برای جذب منابع قرض‌الحسنه که طی سال‌های گذشته با روند کاهشی همراه شده بود، توضیح داد: با این حال سعی کرده‌ایم در بانک‌های قرض‌الحسنه از روش‌هایی استفاده کنیم که بتواند باعث جذب منابع بیشتر و در مقابل پرداخت تعداد بالاتری وام شود. در این خصوص سعی شد تا امتیازاتی به افرادی که منابع خود را به عنوان قرض‌الحسنه در بانک قرار می‌دهند اعطا شده و حتی آنها نیز شامل دریافت تسهیلات باشند. از سویی دیگر مذاکراتی با شرکت‌ها و برخی سازمان‌ها انجام داده شد تا منابع خود را به صورت قرض‌الحسنه در بانک‌ قرار داده و در مقابل آن برای کارکنان خود اعتبار دریافت کنند. در مجموع این اقدامات می‌تواند در کنار امتیازاتی که برای افراد سپرده‌گذار در بانک قرض‌الحسنه دارد موجب گردش مالی مناسب و افزایش قدرت اعطای تسهیلات نیز شود.

    وی درباره‌ این که آیا بانک مرکزی برنامه‌ای حمایتی از جمله اعطای خط اعتباری برای تامین منابع در بانک‌های قرض‌الحسنه ندارد، نیز گفت: بانک مرکزی تامین کننده منابع نیست و ما هم به دنبال چنین راهی برای افزایش منابع خود نخواهیم بود، چرا که اگر قرار باشد به این سمت حرکت کنیم می‌توانیم بانک قرض‌الحسنه را به سمت امور و با ریسک بالا سوق دهد.

    مدیرعامل قرض‌الحسنه مهر ایران یادآور شد: ما همواره تلاش کرده‌ایم تا بتوانیم گردش بانک را با همراهی خود مردم انجام داده و منابع را از آنها جذب کنیم تا این که بخواهیم به سمت استفاده از منابع بانک مرکزی که به طور حتم در ادامه مشکلاتی را ایجاد می‌کند حرکت کنیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو