عصر بازار

بحرین برای فرار از بحران مالی دست به دامن عربستان شد

عصر اعتبار- دولت بحرین برای جلوگیری از کاهش ارزش پول ملی اش که می تواند تبعاتی منفی برای کل کشورهای منطقه داشته باشد، از متحدانش در حاشیه خلیج فارس درخواست کمک مالی کرد.

بحرین برای فرار از بحران مالی دست به دامن عربستان شد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، دولت بحرین برای پر کردن ذخایر ارزی و جلوگیری از کاهش ارزش پول ملی اش که می تواند تبعاتی منفی برای کل کشورهای منطقه داشته باشد، از متحدانش در حاشیه خلیج فارس درخواست کمک مالی کرده است.

    دو منبع آگاه در این باره گفتند، بحرین در این باره تماس هایی با عربستان و امارات برقرار کرده است. یک منبع سوم گفت، بحرین از کویت هم درخواست کمک کرده است. این کشورها در پاسخ به درخواست بحرین از این کشور خواسته اند تا در عوض دریافت کمک اقدامات بیشتری برای کنترل هزینه های خود انجام دهد. منابع مطلع گفتند این مذاکرات در مراحل اولیه خود قرار دارد.

    کاهش قیمت نفت در طی 3 سال گذشته 6 کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس را با تنگناهای مالی مواجه کرده و این سوال را مطرح ساخته که آیا گره زدن ارزش پول ملی این کشورها به دلار آمریکا برای تضمین ثبات اقتصادی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس در طی بیش از 3 دهه گذشته، همچنان قابل تداوم خواهد بود یا نه؟ کاهش ارزش پول ملی یکی از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس می تواند توجهات را به سایر اعضا نیز معطوف نماید.

    جیسون تووی، اقتصاددان مرکز کپیتال اکونومیکس در لندن گفت: «اکثر ناظران انتظار دارند که دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس به کمک بحرین بشتابند...اگر بحرین ناگزیر به کاهش ارزش پول ملی خود شود، احتمالا سوالاتی در مورد ارزش واقعی پول دیگر کشورهای منطقه نیز مطرح خواهد شد.»

    بر اساس آمارهای رسمی، میزان ذخایر ارزی بانک مرکزی بحرین که شامل طلا نیز می شود، از سال 2014 تاکنون حدود 75 درصد کاهش داشته و در ماه اوت به حدود 522 میلیون دینار (1.39 میلیارد دلار) رسیده است. بدون دریافت کمک خارجی یا ترمیم درآمدهای نفتی، بحرین احتمالا برای تداوم ارزش ثابت پول ملی خود در مقابل دلار آمریکا با مشکل مواجه خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی