عصر بازار

ماجرای کسب‌و‌کار در ایران؛ داشته‌های هدررفته

عصر اعتبار- پدرام سلطانی، نایب رئیس اتاق ایران در یادداشت خود به بررسی دو گزارش «انجام کسب و کار ۲۰۱۸ بانک جهانی» و «رقابت پذیری جهانی سال ۱۸-۲۰۱۷» می‌پردازد و حرکت معکوس رتبه ایران در این دو گزارش را بررسی می‌کند.

ماجرای کسب‌و‌کار در ایران؛ داشته‌های هدررفته
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۲ آبان ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، این هفته گزارش انجام کسب و کار 2018 بانک جهانی (DB 2018) منتشر شد. این گزارش حاکی است که رتبه ایران در سهولت انجام کسب و کار در میان 190 کشور جهان با چهار پله افت نسبت به سال پیشین به ١٢٤ رسیده است. البته امتیاز کلی ایران نسبت به سال قبل تغییری در جهت کاهش نداشته است و آنچه که باعث افت جایگاه ما شده است حرکت دیگران و توقف ما بوده است.

    ماه پیش نیز گزارش رقابت پذیری جهانی سال 18-2017 نیز منتشر گردید. در آن گزارش جایگاه ایران در میان ١٣٧ کشور جهان با بهبود ٨ پله ای به ٦٩ ارتقاء یافته بود.

    پرسش: چرا رتبه ایران در این دو گزارش در جهت عکس هم حرکت کرده است؟

    پاسخ: گزارش انجام کسب و کار بر روی محیط «قانونی و مقرراتی» کسب و کار متمرکز است. بنابراین بهبود و اصلاح قوانین و مقررات ناظر بر ده شاخص مورد ارزیابی می تواند موجب بهبود رتبه یک کشور شود.

    گزارش رقابت پذیری جهانی از ١٢ رکن تشکیل شده است. گروهی از این ارکان برپایه زیرساختها (سخت و نرم) قرار دارند و گروهی دیگر انعکاس قوانین و مقررات هستند. با نگاه نقادانه به جایگاه ایران در ١٢ رکن این گزارش می توان پی به این واقعیت برد که ارکانی مانند زیرساختها (٥٧)، محیط اقتصاد کلان (٤٤)، بهداشت و آموزش ابتدایی (50)، آموزش عالی (٥١) و نوآوری (٦٦)، که همگی از دسته زیرساختهای سخت و نرم هستند، بهترین رتبه های ما هستند و ارکانی از قبیل کارایی بازار کار (130)، سطح توسعه بازار مالی (١٢٨) و کارایی بازار کالا (100) ، که پژواک قوانین و مقررات این حوزه ها هستند، بدترین رتبه های ما را به خود اختصاص داده اند. رتبه ایران در گروه الزامات بنیادین که بیشتر ارکان آن زیرساختها هستند ٥٥ شده است و این رتبه بیشتر انعکاس وضعیت زیرساختهای کشور است.

    بنابر این می توان دریافت که جایگاه ایران در گزارش رقابت پذیری جهانی بیشتر به واسطه زیرساختهای سخت و نرم کشور است و اگر ارکان متأثر از قوانین در این گزارش نبودند جایگاه ایران بهتر از این هم می توانست باشد. اما عامل رتبه ایران در گزارش انجام کسب و کار وضعیت قوانین و مقررات کشور است.

    اگر کیفیت قوانین و مقررات در کشور متناسب با زیرساختها بود، جایگاه ایران در گزارش کسب و کار حدود 50 پله بهتر می شد، زیرا رتبه ٥٥ در میان ١٣٧ کشور دنیا (مربوط به زیرساختها) در تناسب با رتبه ٧٦ درمیان 190 کشور دنیا (تعداد کشورهای موجود در گزارش انجام کسب و کار) است، نه با رتبه کنونی ١٢٤.

    این مقایسه ساده معلوم می سازد که چگونه این همه سرمایه گذاری که صرف بوجود آوردن زیرساختهای موجود، بهبود وضع آموزش، بهداشت و آموزش عالی شده است با قوانین بد، مقررات ناساز و رویه های منسوخ، نابهره ور و مهدور شده است.

    یک مقایسه: کشور گرجستان در گزارش رقابت پذیری در جایگاه ٦٧ قرار دارد، دو پله پائین تر از ایران. اما همین کشور در گزارش انجام کسب و کار رتبه ٩ را در میان 190 کشور جهان به خود اختصاص داده است. این یعنی قانون و مقررات خوب می تواند زیرساخت متوسط را بهره ور کند و قانون و مقررات بد، مانند آنچه در ایران است، می تواند همین زیرساخت را کم بازده نماید.

    یک نمونه: ایران موقعیت ژئوپلیتیک ممتازی در منطقه دارد. این موقعیت یعنی ایران می تواند چهارراه حمل و نقل دنیا باشد. برای دهه ها هم هزاران میلیارد تومان صرف احداث جاده و اتوبان و ریل کردیم. اما به دلیل مقررات ناکارامد، حمل و نقل در کشور ما گران و پر مشکل است و ترانزیت کالا از ایران در حد یک دهم کشور همسایه، ترکیه، است. قانون و مقررات بد اینگونه زیرساخت را نابهره ور مى نماید.

    تصویر وضعیت ایران در دو گزارش جهانی رقابت پذیری و انجام کسب و کار به ما بیشتر کمک می کند تا علت اساسی وضع نامطلوب کنونی را بشناسیم. برای سالهای متمادی، از پیش از انقلاب تا کنون، بخش بزرگی از ثروت نفت این کشور صرف ساخت جاده، پل، سد، مدرسه، دانشگاه، بیمارستان و خدمات عمرانی، آموزشی، بهداشتی و درمانی شده است. ما این همه پول برای رسیدن به توسعه خرج کرده ایم اما با وضع قوانین ناکارمد، مقررات ضعیف و بی توجهی به الزامات حکمرانی شایسته، گویی بخش بزرگی از این پول را هدر داده ایم.

    باز هم می توانیم این راه را ادامه دهیم؟ بدون شک نه. امروز دیگر پول زیادی هم نداریم که صرف توسعه زیرساختها کنیم. شاید زیرساختهای کنونی هم در سالهای آینده مستهلک شوند و حتی قدرت جایگزینی آنها را نداشته باشیم. برای جلوگیری از این آینده نگران کننده، دولت و مجلس باید اسباب تولید ثروت عمومی را فراهم کنند و به پیام گزارشهای معتبر جهانی توجه کنند که مشکل ما در تولید ثروت و در رونق کسب و کار بیش از هرچیز قانون و مقررات بد و ضد توسعه است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو