عصر بازار

دانشنامه اصطلاحات اقتصادی؛

اقتصاد کلان چیست؟

عصر اعتبار- در اقتصاد کلان روابط اقتصادی و متغیر‌هایی مانند تولید، مصرف، پس‌انداز، سرمایه‌گذاری، درآمد، رشد اقتصادی و تورم مورد بررسی قرار می‌گیرد.

اقتصاد کلان چیست؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از میزان، در اقتصاد کلان (Macroeconomics) روابط اقتصادی متغیر‌هایی مانند تولید، مصرف، پس‌انداز، سرمایه‌گذاری، درآمد، رشد اقتصادی، تورم و مانند این‌ها مورد بررسی و مطالعه قرار می‌گیرد.

    به عبارت دیگر اقتصاد کلان، بررسی وضع اقتصادی در سطح کل است و برخلاف اقتصاد خرد که به بررسی قیمت‌ها، مقدار خرید، فروش، هزینه، درآمد و ... در سطح بنگاه‌ها و بازار‌های فردی می‌پردازد، اقتصاد کلان مجموعه نظریه‌هایی است که پدیده‌های اقتصادی را در سطح مقادیر جمعی تجزیه و تحلیل می‌کند و مجموع رفتار‌ها و واکنش‌های اقتصادی و نیز دوران‌های بازرگانی و تغییرات ایجادشده در بازار‌های کالا‌ها و خدمات، کار، سرمایه و پول را مورد مطالعه قرار می‌دهد.

    دامنه اقتصاد کلان بسیار گسترده و مشتمل بر نظریه‌های سرمایه‌گذاری، تولید، درآمد، اشتغال، بیکاری، تورم، مصرف، سطح عمومی قیمت‌ها، نظریه‌های پولی و نرخ‌های بهره، سود، هزینه‌ها و بدهی‌های دولت، کسری بودجه، تجارت خارجی و به‌طورکلی شامل مجموعه سیاست‌های مالی و پولی و رشد اقتصادی و حتی پیش بینی تغییر آن‌ها در آینده است.

    هدف‌های اقتصاد کلان در گذشته و امروز گرچه تفاوت‌های عمده‌ای را به ویژه از نظر سیاست‌گذاری‌ها و دخالت دولت‌ها در امور اقتصادی داشته است، اما کلیت آن‌ها در جامعه تغییر چندانی نکرده است. مهمترین هدف‌های اقتصاد کلان دستیابی و یا نزدیک شدن به موارد زیر است:

    اشتغال کامل
    وضعیتی که در آن بیکاری غیر ارادی وجود نداشته باشد و یا در حداقل ممکن و قابل قبول باشد.

    ثبات قیمت‌ها
    یعنی سیاست‌گذاران اقتصادی با سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم‌های خود سعی کنند با اقدامات مناسب طوری عمل کنند که قیمت‌ها (قیمت کالاها، خدمات، عوامل تولید و ...) نوسانات زیادی نداشته باشند.

    توزیع عادلانه درآمد در جامعه
    دسترسی همه آحاد جامعه به امکانات با تبعیض و تمایز نباشد، به‌طوری که شکاف‌های موجود بین دهک‌های درآمدی جمعیت کشور کم شود و یا حداقل، زیادتر نشود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی