عصر بازار

عضو کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار:

کنترل نقدینگی مهم‌ترین اصل عملکرد مطلوب نهادهای مالی

عصر اعتبار- عضو کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار با هدف تشریح روش های توسعه ابزارهای نقدینگی اسلامی برای بانک ها و نهاد های مالی اسلامی، سه محصول مشخص برای این منظور را معرفی کرد.

کنترل نقدینگی مهم‌ترین اصل عملکرد مطلوب نهادهای مالی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، حجت‌الاسلام مصباحی مقدم گفت: ظرفیت نقدینگی کشور، اولین مساله ای است که در اولین فرصت باید به آن توجه شود، ظرفیت نقدینگی کنونی کشور یک تریلیون و 300 هزار میلیارد تومان است که در صورت ورود 20 درصد از آن به بخش تولید شاهد جهش در اقتصاد کشور خواهیم بود.

    رییس کمیسیون زیربنایی مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهارداشت: درحال حاضر میزان مطرح شده به سمت تولید ورود پیدا نکرده بلکه به طور عمده مورد استفاده عوامل غیر مولد قرار گرفته است. وی ادامه داد: در حال حاضر ایران به عنوان پُرمصرفت ترین کشور در زمینه انرژی تلقی می شود و براساس آمار ارایه شده، مصرف انرژی در کشور شدت بسیار زیادی داشته است.

    حجت الاسلام مصباحی مقدم با بیان اینکه نرخ مصرف انرژی در کشور سالانه بیش از 8 درصد است، گفت: درصورت مدیریت بهینه مصرف انرژی در کشور قادر به اتخاذ تصمیماتی در راستای کاهش مصرف انرژی خواهیم بود و به قطع حدود یکصد میلیارد دلار صرفه جویی می شود که این مبلغ درآمد خوبی را برای سرمایه گذاری ایجاد خواهد کرد.

    همچنین به گزارش (سنا) و به نقل از ایرنا، عضو کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار روز پنجشنبه در دوازدهمین اجلاس بین المللی فقهای بانک ها و بورس های اسلامی که توسط آکادمی بین الملی تحقیقات فقه در بخش امور اسلامی با حضور نمایندگانی از کشورهای مختلف از جمله ایران در مالزی برگزار شد، به ایراد سخن پرداخت و گفت: بانک ها همواره در ترازنامه خود دارایی ها و بدهی های مختلفی دارند که سررسید پرداخت ها در مورد آنها یکسان نیست و خطر نقدینگی در این حوزه برای بانک ها مطرح می شود.

    وی افزود: بانک های مرکزی برای رفع مشکل نقدینگی بانک ها ساز و کار های مختلفی را مطرح می کنند که معمولاً به دلیل تلاقی با موازین شریعت برای بانک های اسلامی قابل استفاده نیستند، از این رو، محققان و اندیشمندان مسلمان تلاش های فراوانی برای معرفی ساز و کارهای منطبق با شریعت ارائه کرده اند. این اندیشمند اسلامی بیان کرد که اگرچه زحمات و فعالیت های مختلفی صورت گرفته است، اما همچنان ضروری است راهکار های بیشتری معرفی شوند.

    مصباحی مقدم در سخنرانی خود تحت عنوان 'معرفی ابزار های مالی نوین اسلامی در راستای توسعه ساز و کار های مدیریت نقدینگی منطبق با شریعت' تصریح کرد: یکی از وظایف اصلی نهاد های ناظر ارائه راهکار هایی برای کنترل و مدیریت ریسک نقدینگی است. برخی راهکار ها از قبیل کفایت سرمایه و فراهم آوردن امکان بازار بین بانکی از جمله اقداماتی است که نهاد های ناظر برای کاهش و مدیریت ریسک نقدینگی بانک ها در شرایط پرداخت و ایفای تعهدات خودشان و فراهم ساختن یک نظام مالی باثبات انجام داده اند.

    مصباحی مقدم در ادامه خاطرنشان کرد: کنترل نقدینگی یکی از مهمترین مسائلی است که بانک ها و موسسات مالی با آن مواجه هستند. نقدینگی ابعاد مختلفی دارد و برای آن تعاریف مختلفی ارائه شده است.

    به گفته وی، نقدینگی عبارتست از مقدار توانمندی بانک یا نهاد مالی در تأمین منابع مالی مورد نیاز که ممکن است از طریق جذب سپرده جدید، منابع مالی در دسترس و یا از طریق ابزار های مالی با نقدشوندگی بالا صورت پذیرد.

    عضو کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه با هدف تشریح روش های توسعه ابزار های نقدینگی اسلامی برای بانک ها و نهاد های مالی اسلامی، سه محصول مشخص برای این منظور را معرفی کرد. حجت الاسلام مصباحی مقدم با معرفی اسناد خزانه اسلامی به عنوان یکی از این سه محصول، عنوان کرد: اسناد خزانه اسلامی، الگوی منطبق با شریعت و متعارف است.

    وی در معرفی دومین محصول به اوراق رهنی اسلامی اشاره کرد و گفت: در فرآیند تبدیل دارایی به اوراق بهادار، بخشی از سبد مطالبات بانک اسلامی یا نهاد مالی به ورقه بهادار تبدیل می شود و بنگاه مالی با فروش مطالبات خود، آنها را در بازار تنزیل می کند.

    حجت الاسلام مصباحی مقدم افزود: برای مدیریت نقدینگی اسلامی با استفاده از اوراق رهنی اسلامی، بانک اسلامی که به نقدینگی نیاز دارد، بخشی از سبد مطالبات خود را از طریق انتشار اوراق رهنی به فروش می رساند و بدین وسیله، نقدینگی مورد نیاز خود را تأمین می نماید. این اندیشمند اسلامی با معرفی صندوق تعاون اسلامی به عنوان سومین محصول گفت: این صندوق، یک نهاد مالی است که توسط نهاد ناظر نظام بانکی تأسیس می شود.

    به گفته وی، در این صندوق، واحد های سرمایه گذاری برای مدیریت نقدینگی بانک های اسلامی مورد استفاده قرار می گیرند و بانک های اسلامی می توانند با خرید واحدهای سرمایه گذاری صندوق در سود یا زیان حاصل از فعالیت های مدیر سرمایه گذاری صندوق سهیم باشند.

    حجت الاسلام مصباحی مقدم در پایان گفت: در فرآیند تأسیس و صدور و ابطال واحدهای سرمایه گذاری در صندوق تعاون اسلامی، بانک ها و نهاد های مالی اسلامی قادر خواهند بود از ظرفیت آن برای نقدینگی استفاده کنند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو