عصر بازار

سازمان خصوصی سازی اعلام کرد:

ویژگی‌های نسخه جدید سامانه سهام عدالت اعلام شد

عصر اعتبار- نسخه جدید سامانه سهام عدالت در صورت حساب دارایی مشمولان طراحی شده است.

ویژگی‌های نسخه جدید سامانه سهام عدالت اعلام شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، طبق قانون مشمولان سهام عدالت تا پایان 31 شهریور سالجاری فرصت داشتند صورت‌حساب خود را از سامانه سهام عدالت دریافت و پس از آگاهی از ارزش سهامشان، در صورت تمایل نسبت به تسویه مانده بهای سهام تخصیصی خود اقدام کنند که البته این مهلت با تصویب شورای عالی اصل 44 به مدت یک ماه دیگر و تا پایان مهرماه جاری تمدید شد.
    بر این اساس با پایان یافتن این مهلت، از یکم آبان ماه جاری به‌مدت 4 روز سامانه سهام عدالت به‌منظور بروزرسانی سیستم و تغییرات لازم از دسترس عموم مشمولان سهام عدالت خارج شد که با پایان این زمان، چند روزی است دوباره امکان ثبت شماره شبای بانکی و مشاهده صورت وضعیت دارایی مشمولان سهام عدالت در نسخه جدید سامانه این سهام فراهم شده است.

    بر این اساس تمامی مشمولان سهام عدالت و بازماندگان فوت‌شدگان این سهام می‌توانند با وارد کردن اطلاعات هویتی مشمولان در سامانه سهام عدالت، از صورت وضعیت مربوطه آگاه شوند و در صورتی که تا کنون شماره شبای حساب بانکی خود را به این سامانه اعلام ننموده اند، اقدام به ثبت شماره شبای بانکی خود کنند.

    در این راستا در خصوص ویژگی‌های نسخه جدید سامانه سهام عدالت باید گفت در سامانه سهام عدالت هر فرد می‌تواند از مشمول بودن یا عدم مشمولیت خود در طرح سهام عدالت اطلاع یابند.

    بازماندگان متوفیان سهام عدالت نیز می‌توانند وضعیت مشمول بودن متوفی یا عدم عضویت وی را در بانک اطلاعاتی سهام عدالت بررسی و مشاهده کنند تا در زمان مقتضی از چگونگی بهره‌مند شدن از سهم‌الارث سهام عدالت متوفی اطلاع یابند.

    همچنین در این سامانه صورت وضعیت دارایی سهام عدالت هر یک از مشمولان سهام عدالت شامل میزان سهامداری مشمولان بر مبنای ارزش اولیه مقطع واگذاری دولت به آنان قابل مشاهده و چاپ (پرینت) است.

    نکته دیگر این که هر چند ارزش روز یا واقعی سهام عدالت مشمولان به مراتب از ارزش اسمی آن بالاتر است و حدودا بیش از دو برابر برآورد می‌شود، اما هم اکنون سهام عدالت امکان خرید و فروش نداشته و معامله آن فاقد اعتبار، ممنوع  است.

    از سوی دیگر قالب و ساختار جداول وضعیت تخصیص سود و وضعیت واریز سود در صورتحساب دارایی مشمولان در نسخه جدید سامانه این سهام تعبیه و طراحی شده است که پس از آغاز مراحل واریز سود مشمولان، گزارش تخصیص و واریز سود به شماره شبا بانکی تایید شده هر مشمول قابل مشاهده و چاپ یا پرینت است.

    افزون بر این امکان ورود اطلاعات شماره شبا بانکی و ثبت آن در سامانه سهام عدالت به منظور دریافت تاییدیه توسط سازمان خصوصی‌سازی و اعلام مراتب تایید یا احیانا عدم تایید کماکان در سامانه فراهم است و مشمولانی که تا کنون ورود شبا بانکی به سامانه نداشته‌اند، می‌توانند از این خدمت استفاده کنند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی