عصر بازار

فناوری با سود سالانه ۴۰۰ میلیارد دلار

عصر اعتبار- در حال حاضر بسیاری از بانک‌های بزرگ جهان به دنبال راه‌اندازی سامانه پرداخت‌های بین‌المللی بر پایه بلاک چین هستند و انتظار می‌رود که ۴۰۰ میلیارد دلار در سال از طریق بلاک چین حاصل شود.

فناوری با سود سالانه ۴۰۰ میلیارد دلار
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، شرکت فین تک R3 و 22 بانک که به عنوان بزرگ ترین بانک های جهان محسوب می شوند با کمک یکدیگر یک سیستم پرداخت بین المللی را توسعه داده اند که این اجازه را به بانک های مرکزی جهان می دهد تا با استفاده از ارزها و هرگونه ارز دیجیتالی جدید از طریق فناوری بلاک چین به تراکنش بپردازند.

    بلاک چین در ابتدا به عنوان پلت فورمی برای حمایت و پشتیبانی از بیت کوین، ارز رمزنگار طراحی شد که یک پایگاه داده ای به اشتراک گذاشته شده ای است که اطلاعات خود را به روزرسانی می کند و قادر به پردازش و تسویه تراکنش ها در دقیقه با بکارگیری الگوریتم های کامپیوتری است و دیگر نیاز به تایید شخص ثالث وجود ندارد.

    در فضای بلاک چین نیازی به پرداخت به صورت دستی وجود ندارد و از این رو نیازی هم به تایید واسطه گرها، بانک ها اعم از بانک های تجاری و مرکزی نیست که این فناوری ظرفیت انجام پرداخت ها را در بازه زمانی کمتر و سریع تر دارد؛ ضمن اینکه در حسابرسی قابل اعتمادتر و دارای سهولت بیشتری است.
    همچنین رییس بخش دیجیتال و بانکداری سرمایه گذاری بانک «ناتیکسیس» فرانسه که یکی از فعالان در این پروژه است، گفت: معتقد به پتانسیل تکنولوژی منوهای توزیع برای پرداخت های بین المللی هستیم  و در حال تحقیق در مورد چندین طرح در فضای بلاک چین هستیم. 

    بانک های دیگری هم از قبیل «بارکلیز»، «اچ اس بی سی» و «کامرزبانک» بر روی این پروژه کار کرده اند و تا پایان سال جاری میلادی نمونه نخست پرداخت های بین المللی از طریق بلاک چین رونمایی خواهد شد.

    همچنین تلاش های دیگری در جهت توسعه سیستم های پرداخت بر پایه بلاک چین برای پرداخت های بین المللی انجام گرفته است که در این بین یک طرح ابتکاری توسط شرکت مدیریت ثروت UBS آمریکا تحت عنوان پلت فورم "سکه نقدی" در حال توسعه است که هر ارز اصلی جهان را پوشش می دهد.

    بانک «ناتیکسیس» اعلام کرد، پلت فورمی تحت عنوان “Corda” در حال توسعه است که می تواند خود را به گونه ای وقف دهد که هرگونه انتشار ارز دیجیتالی جدید توسط بانک های مرکزی را حمایت و پشتبانی کند.

    این در حالی است که بسیاری از بانک های مرکزی جهان به دنبال انتشار ارزهای دیجیتالی هستند مانند بانک مرکزی اروپا، فدرال رزرو آمریکا و بانک ژاپن که در قالب فناوری بلاک چین انجام می گیرد؛ اما این فناوری هنوز به انداز کافی توسعه پیدا نکرده تا به بزرگ ترین سیستم های پرداخت جهان نیرو دهد.

    در همین راستا بانک «برینبرگ» آلمان هفته گذشته در گزارش خود آورد، فناوری بلاک چین با چالش های مهمی روبرو شده است و به همان اندازه که از موفقیت های آن صحبت به میان‌ آمده، موفق نبوده است.

    از سویی دیگر شرکت مدیریت ثروت UBS آمریکا نظری متفاوت دارد و اعلام کرد، پیش بینی می شود فناوری بلاک چین قادر به افزودن سالانه 400 میلیارد دلار به اقتصاد جهانی تا سال 2027 میلادی باشد و سرمایه گذاری در این حوزه شبیه به سرمایه گذاری در اینترنت در اواسط دهه 1990 میلادی است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی